Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du verkar däremot förespråka systematiska industriella massmord mot kvinnor [och män?, förf. kom.] i form av aborter. Kollektivt massdödande. Hundratals kvinnofoster som dödas varje dag, kemiskt och mekaniskt. Du förespråkar ohämmad kvinnoslakt en masse!!!
Bara för att det finns kromosomer bestämda, betyder det inte att det är en människa ännu. Jag menar att embryot har genkod för att växa och skriva nya organ, men ryckt från den värd som fostret ändå parasiterar så har embryot varken instinkt, självbevarelse eller någon form av överlevnadsmekanism. Den pumpar inte ännu av egen kraft; den måste antingen betraktas vara en gemensam del med modern, eller en egen organism som lever likt en parasit av modern. Hur jättehäftigt det än är att tänka sig denna lilla cellmassa ha potentialen att en dag kunna bli läkare och rädda livet på tusentals människor, eller supersmart uppfinnare som kommer med revolutionerande uppfinningar för hela vår art, så är det fullkomligt ovidkommande vad som
kan bli av detta. Det
är en cellmassa som måste betraktas "parasitera" sin värd. Jag förstår att det kan framstå vedervärdigt eller avskyvärt av mig att försöka framhålla detta, men kan vi tillåta wiktionarys definition av "parasit" vara godtagbar?
http://sv.wiktionary.org/wiki/parasit
Jag vidhåller termen "parasit", eftersom ett embryo eller ett tidigt foster inte överlever utan sin värd; eftersom den livnär sig på sin värd på ett sådant sätt att värden far illa. För det gör den, biologiskt. Den får inte behålla mycket av sin näring, den gör mycket med kroppen och försätter hela kroppen i ett helt klart oönskat skick. Bara jag som ser detta väldigt nära - ändå - en individ med t.ex. binnikemask? Hade det inte varit för att värden
vill ha denna parasit, förstås, hade värden gjort allt i sin makt för att bli av med den. Och vore inte aborten tillåten, skulle värden självfallet ta gifter (t.ex. alkohol eller annan drog) för att bli av med den oönskade organismen, enligt grundläggande självbevarelse. Jag ursäktar den krångliga formuleringen, men anser mig ha någonting att framföra:
Den som genom en vårdslöshet försätter sig i en situation, måste väl ändå om inte annat genom att upprepa samma vårdslöshet och därigenom rädda sig från den första situationen, bevisa sin olämplighet som förälder?
Citat:
Hon, och han, valde att ha sex.
Ja. Precis min mening. Jag menar
däremot inte, att det bör behöva betyda att de valt att ha barn. För att kunna bli med barn är "genom sex" en naturlig process för att byta de kroppsvätskor och genom, som utgör nödvändiga element i skapandet av en ny individ. (vi ska inte glömma att provrörsbefruktning är en process som också kan fungera) Jag ser emellertid inte den
nödvändiga koppling du förespråkar, i att den som väljer sexuellt umgänge också väljer att vara beredd att nära, älska och fostra ett barn? Här: låt mig ställa upp det i enkla matematiska formler. Du behöver inför detta inte högre matematiska kunskaper än att kunna identifiera likamedtecknet i jämviktsförhållanden.
Vilja till att få barn = vilja till att få barn.
Vilja till sexuellt umgänge = vilja till sexuellt umgänge. (Obs:
kan leda till befruktning!)
Vilja till sexuellt umgänge + vilja till att få barn = vilja till sexuellt umgänge + vilja till att få barn.
Kan vi utifrån detta dra någon nödvändig koppling att:
vilja till sexuellt umgänge = vilja till att få barn
...??
Citat:
Ja, hallå!!! Der är så världen fungerar. Det är därför människor finns. Sex är direkt kopplat till barnafödande. Hade du verkligen tappat bort den förståelsen???
Än en gång skall framhållas att sex inte är en nödvändighet; det går att provrörsbefrukta utan endorfinkickar eller kroppslig njutning inblandad. Jag vill inte hävda att det finns
direkt koppling mellan sex och barnafödande, men jag möter dig vid
indirekt koppling ditåt. Men den nödvändiga koppling du ställer upp är väl ändå lite grann som att resonera:
"vill man gå över vägen så måste man också vara beredd att parera fortkörande bilar -> Olyckor vid vägen händer hela tiden, vägolyckor är direkt kopplade till folk som går på gatan -> Vill du gå över vägen så vill du också bli påkörd". Jag är av en motsatt uppfattning. Jag tror dessutom inte att endorfinkickarna i sexlekarna är enda - och egentligen heller inte ens största - anledning till att vi föder barn. Det ligger inom min övertygelse att människan kommer att fortsätta föda barn av andra anledningar.
Citat:
Jaa! En individ definieras av sin DNA, och denna definieras när spermien befruktar en äggcell. [...] Det är bara åldern som skiljer fostret från pensionären. [...] Tidigare har negrer och icke-kristna och diverse diskvalificerats från mänsklighetsstatus, på lika oklara grunder som du nu anger att foster ska omänskligförklras! Om du vill hänga upp människodefinitionen på att fostret varit fyra, fjorton eller fyrtio veckor i livmodern, så är du en galen ko på glatt is!
Det frustrerar mig än en gång hur du blandar biologiska begrepp så missvisande. Ett foster är inte det ögonblickliga resultatet av äggcell+spermie. Foster är alltså ett stadie i utvecklingen att bli en färdig individ. Jag vill förklara utvecklingen sker från människoäggcell: äggcell+spermie -> zygot -> embryo -> foster -> människa. Människofoster definieras allmänt vid 9 veckor. Naturligtvis tar naturen inte hänsyn till att 5'443'200 sekunder har förlöpt sedan embryot skapades. Men "DNA-kod" är dessvärre inte den gällande definitionen av "foster", inte enligt någon källa jag stött på. Du får gärna motbevisa mig i detta. Men enligt din princip borde i sådana fall canceroperationer förbjudas, med tanke på att de också är tillväxter som sker och som kroppen under någon förutsättning beviljat. Men utan att märka ord på "foster", så är jag ändå inte överens med dig: Min mening är att äggcellen, så fort det mött spermien, inte är en människa ännu för det. Det bär förvisso potential för liv, men är ännu inte en egen människa -- ja, vad betyder det förresten exakt då vi säger "att bära potential för liv"? Den ensamma spermien som vi runkar ut med jämna mellanrum i små hushållspapperstussar och bara slänger sådär: är detta att vaska människoliv? Kvinnor och deras menstruationer; inte bara är det ett helvetes påfund av de vanliga omtalade anledningar, utan även är det att hon sitter och vaskar äggceller som hon verkligen inte har för många av. Hon vaskar ägg -- den viktigare ingrediensen till liv. Diaboliska varelse! Massmördare är vi väl i sådant fall, allihop? Kalla mig då för en galen ko på glatt is, om det får dig att må bättre, men jag tycker inte att du framhållit någon vettig kritik mot min ståndpunkt.

Det är ju den jag hoppas antingen få se dig behöva anamma, eller själv behöva omvärdera.
Citat:
Fostret är inte en parasit, eftersom modern har valt att skapa den. Fostret är en inbjuden gäst. Man får inte döda den.
Oj, förlåt. Jag trodde att vi diskuterade de fall då kvinnan
inte valt att skapa ett barn. Den gång hon alltså valde att ha sex, och gjort att hon kunnat för att förhindra just "att bli med barn", men då hon ändå råkade bli med barn. En väldigt grundläggande fråga - för även om jag är av annan åsikt än dig är jag såklart intresserad av att förstå hur du resonerar - rör just denna
vilja och detta
tillstånd: Är det så att du menar, att eftersom kvinnan ville ha sex så ville hon ha barn, eller menar du att eftersom kroppen har påbörjat ett byggnadsprojekt så måste hennes biologiska kropp på något plan ha accepterat projektet? Talar vi om "vilja" i egenskap av hennes sinnesförnimmelser och som en "medvetande vilja", eller menar vi hennes kroppsliga begär och som en "biologisk vilja"? - Vilket?
Citat:
Vid våldtäkt ör abort däremot motiverat, eftersom kvinnan inte haft något uppsåt att bli gravid, inte ens indirekt (vårdslöshet). Hela poängen handlar om att kvinnan frivilligt begår en handling som kan göra henne gravid. Och naturligtvis finns det en man som är lika "skyldig". De har att stå sit kast, och kommer inte undan med att döda ett litet barn.
Jag tycker inte att du är konsekvent i din livsvärdering. Enligt min egen mening är det aldrig ok att "komma undan med att döda ett litet barn", oavsett förhållanden, men jag utgår då från att ett litet barn är en människa med annan definition än hur du definierar människa. Att förstöra DNA/genom ser jag inte på något vis vara varken omoraliskt eller fel. Du, däremot, anser jag hålla inkonsekvens och mena att det i vissa fall är ok ändå? Låt mig åter igen betona att vi uppenbarligen har olika definitioner av vad som är människa och inte, men utifrån våra egna definitioner av människa, är det för mig
aldrig ok att döda en människa -- för dig är det
ibland ok att döda en människa? Intressant.