Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
För att man dödar barnet.
Ja, och om vi tänker vidare:
Varför sitter det hemska i den dödande handlingen? Borde inte det hemska sitta på offrets sida, i att denne blir dödad? Eller annorlunda uttryckt: Det dåliga med brott är väl egentligen att brottsoffret lider, inte att gärningsmannen s.a.s. "utstrålar elakhet"?
Då kanske någon säger "det är ju samma sak". Detta vore isåfall det logiska felslutet guilt by association. Om jag frågar vad det är som driver på en bil, så kan man inte svara "allt driver lika mycket, för utan bakhjul, eller utan bensintank, så kan inte bilen köra". Men det var ju inte det jag frågade. Rätt svar är ju att motorn är det som driver. Bensintanken och bakhjulen är lika kritiska, men det är inte de som direkt utför drivandet. Däremot påverkar de indirekt drivandet, men det är en annan sak.
Nog kan man hata människor som mördar, för att de är så syndiga. Fast just nu resonerar vi inte kring moral och vem som förtjänar att hatas, utan vi pratar politik och juridik, och då måste vi fokusera på att göra en bra värld, inte på att döma god från ond.
Jag kan inte undvika att dra liknelsen till datorprogrammering. Jag tror att alla som har den logiska nivå som krävs för att programmera ett datorprogram från scratch skulle förstå mitt resonemang ovan.