Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
När det gäller frågor om liv och död så tycker jag inte man ska godtyckligt dra gränser för när en person för dödas eller ej med hänvisning till att det är "praktiskt".
Klart att det är mycket bekvämare att kunna hänvisa till nån religion eller annan dogm, för då slipper man ångesten i att behöva beskyllas för att vara okänslig. Fast jag tycker sanningssökande är viktigare. Och det finns ju ingen objektiv sanning för vilka sorters dödande som är moraliskt okej och vilka som är fel. Detta måste vi tyvärr (?) bestämma själva, det finns inget alternativ.
Citat:
Dagen-efter-piller tycker jag inte är fel. Inte ens abort i ett väldigt tidigt stadium. Frågan är när barnet blir till en individ. Jag kan inte svara på den frågan. När barnet är en individ så är det omoraliskt att döda det.
Vad menar du med "individ" här då? Och vad skiljer mänskliga individer från individer av andra djur?
Citat:
Friheten att döda måste definitivt rättfärdigas.
Alla västerländska civilisationer tillämpar ju legalitetsprincipen, dvs att utgångspunkten är att allt är lagligt som inte uttryckligen är förbjudet, och att förbud måste vara välunderbyggda. Är detta fel menar du?
Citat:
Vad är det du försöker säga? Att mord inte är fel i vissa situationer?
Korrekt, fast säg istället att DÖDANDE inte är fel i vissa situationer, för "mord" betyder ju "illegitimt dödande" så om du kallar det så, då har du ju redan besvarat din egen fråga, att dödandet inte var legitimt. Att döda djur behöver inte vara fel, att medverka till dödshjälp behöver inte vara fel, att döda sig själv behöver inte vara fel, att leverera produkter som man vet kommer öka antalet dödsfall (t.ex. flygplan) behöver inte vara fel, att ha en polismakt som är beväpnad och som har rätt att använda sina vapen och därmed riskera döda behöver inte vara fel, osv... Eller hur?