Citat:
Visst. Jag tycker inte heller om kvinnor; de ska veta sin plats i köket, och man ska helst inte behöva anstränga sig så mycket som till att behöva tänka tanken, innan man har fått en kall öl i handen och en schysst avsugning. Så ska kvinnan behandla sin man, och gör hon inte det så gör hon fel. Och ska bada och göra sig ren till kvällen. Kvinnan ska straffas så ofta och så mycket som möjligt. Men till och med jag tycker att din formulering är jävligt orättvis: "Hon får stå för konsekvenserna av sitt val"? Du förutsätter alltså blint att hon gjort ett aktivt val? Du räknar inte med de ändå relativt vanliga fall då kvinna vill göra abort; då hon haft säkert sex med kondom och allting men ändå blivit gravid. Hon kanske bara ville ha sex, och aldrig var intresserad av barn in the first place. Stör den tanken dig? Vad är det exakt för "val" hon har gjort, enligt dig? Att bli med barn, eller att ha sex? Tycker du verkligen att dessa två nödgas föregå som två olika poler i ett "val"? Du kanske anser att det är någon form av heligt pris man måste betala till gud: för att ha sex måste man också gambla risken att bli med barn? Är ditt intellekt av denna nivå, i jämnhöjd med de lägsta av livsformer, och du på allvar tro detta, tänk då: om gud/naturen/kosmos går runt och sätter pris på folks sexuella kön - av gudomlig nödvändighet eller whatever - gör inte det då gud till världens största hallick? Att vara pimp vore då bland det högsta naturliga. Hur menar du att hon har valt att bli med barn, exakt, och av vilken nödvändighet om inte 'av en gudomlig nödvändighet' (idiosynkrasier brukar ofta vara "gudomliga") är risken att bli med barn ett måste för att få ha sex?
Ursprungligen postat av Fri
Modern har ju valt att odla sitt barn inuti henne själv. Hon får stå för konsekvenserna av sitt val. Fostret är i vart vart fall en oskuldsfull partner här. Att anse fostret vara en slav som modern godtyckligt kan döda, vore totalt orimligt, som du ju själv måste förstå!
Du sitter i ett flygplan liksom ett foster sitter i sin livmoder. Nu bestämmer flygplansägaren/modern att du ska kastas ut till säker död. Inte riktigt rimligt, va?
Fostret har inte ingått slavkontrakt. "Det är grundläggande liberal teori". Fostrets negativa rätt till sin egen kropp måste försvaras.
Du sitter i ett flygplan liksom ett foster sitter i sin livmoder. Nu bestämmer flygplansägaren/modern att du ska kastas ut till säker död. Inte riktigt rimligt, va?
Fostret har inte ingått slavkontrakt. "Det är grundläggande liberal teori". Fostrets negativa rätt till sin egen kropp måste försvaras.
Du verkar utgå från att en zygot är en människa? En grundläggande punkt, som jag verkligen inte kan instämma till, är hur du beskriver det som om "befruktad äggcell = människa". Så fort en spermie har nuddat ett ägg, så är det en människa?
Din uppfattning om biologi frustrerar mig. Jag håller med om att det någonstans måste ske ett ögonblick som betraktas som brytpunkt; vid vilket ögonblick självaste övergången mellan varandet av människa och icke-människa alltså måste ske. Men inte fan är det exakt vid spermie-nuddar-äggcell-skedet som man blir en människa:"Jag är ett ägg. Jag är ett ägg. Jag är ett ägg. *bink* oj, nej nu är jag visst en människa"
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Sperm-egg.jpg
Jag är överens med att det inte bör vara tillåtet att mörda människor. Eller döda dem. Eller dräpa dem. Men det är en väldigt uppenbar poäng, som dessvärre inte har någonting med abort att göra. Jag förstår inte ur vilken idiosynkrasi du får det till att all biologisk organism som lever i ens kropp, är människor. Du negligerar det faktum att organismen måste tillåtas leva likt en parasit (tänk en trikin eller en binnikemask eller ett människofoster) i kvinnas kropp genom 8 långa månader, innan det till slut har möjligheten att en dag kunna bli en egen färdig människa. Man bedömer att fostret är kapabelt att överleva av egen maskin utanför moderns kropp från vecka 22, och detta tycker jag är en rimlig gräns. Först efter detta kan jag instämma till att likställa det med någon form av dråp. Men innan dess är det lika mycket ett eget liv, som kvinnans lilltå är ett eget liv. Och jag tycker faktiskt att en kvinna har rätten att frigöra sig från all den biologisk materia som tillhör henne själv och alltså inte är någon annan; dit inräknat både lilltå och äggcell.
Jag ser inte riktigt hur du resonerar en vilja att tvinga kvinnor att bära parasiter i sina kroppar? "Hon får stå för konsekvenserna av sitt val", säger du? Ponera att det inte var hennes val. Jag är med på att alla människor har rätt till sitt eget liv. Men det krav du ställer är att först genom tvång skapa ett liv, och sedan att genom fortsatt tvång nära och vårda detta liv till dess det blir en människa. Allt detta tvång, bara för att tvinga fram en människa så att du sedan kan säga vackra ord om att "alla människor har rätt att leva"? Det var ju faktiskt ingen människa innan du satte in allt tvånget. Således hade den ju inte någon explicit rättighet till liv förrän du var klar med allt ditt tvång där. Insatsen du kräver är som sagt likt den att vara värd för en parasitlarv, och att vårda och nära denna parasitlarv under lång tid. Jag tycker att du bör omvärdera dina etablerade uppfattningar om vad som verkligen är människa, vad som är liv, och hur beroende du gör dig av en färdig individs kropp. Färdig individ äger mer rätt till sin kropp, är en liten celldegsmassa äger genom något anspråk på livspotential. Så för att besvara TS fråga, är jag övertygad om att liberaler ser till "kvinnans rätt till beslutsrätt över sin egen kropp" över "äggets rättigheter att få utvecklas och bli ett eget liv". suck.
...Jag ber om ursäkt för långt och otydligt strukturerat inlägg, men efter att ha läst dina inlägg föreställer jag mig dig som en av katolikerna i Monty Python's "Every Sperm is Sacred".
http://www.youtube.com/watch?v=U0kJHQpvgB8
Varje spermie ÄR INTE en människa som bara behöver en mysig koja att få gro och frodas i.
Senast redigerad av Talus 2011-01-31 kl. 01:57.
Senast redigerad av Talus 2011-01-31 kl. 01:57.
, man vill inte ha barn men ibland är olyckan framme