2007-06-13, 13:48
Medlem
Bowens avatar
En simpel liten fråga: Är inte alkoholen + frakt + skatt = Billigare att knalla ner till systemet?
2007-06-13, 14:02
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
En simpel liten fråga: Är inte alkoholen + frakt + skatt = Billigare att knalla ner till systemet?

Det bror på vad man ska ha och hur mycket.
Men den svenska alkoholskatten är fruktansvärt dyr, och det gynnar bara Systembolaget. Skulle inte förvåna mig om dom höjde alkholskatten för Systembolaget påverkas inte, pengarna går bara till staten ändo.
2007-06-13, 14:52
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Det bror på vad man ska ha och hur mycket.
Men den svenska alkoholskatten är fruktansvärt dyr, och det gynnar bara Systembolaget. Skulle inte förvåna mig om dom höjde alkholskatten för Systembolaget påverkas inte, pengarna går bara till staten ändo.
jo det är ju iofs sant så egentligen lönar det sig bara om man handlar rätt mycket? alkoholskatten kommer säkerligen höjas. sverige älskar skatt över allt annat känns det som. vi måste ju ligga topp 5 i världen inom skattebetalning.
2007-06-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moss king
Fick mitt brev från tullen idag, finns det nån chans att slippa betala skatten eller är man körd?

Vad stod det da? Hur kommer du fa betala skatten? Vad hander om du inte betalar skatten? Norpar dom paketet och sen ar det bra da eller? Vem ska sta for frakten till dig? Fattar inte hur jag ska fa mitt paket. Javla strul.
2007-06-13, 16:18
Medlem
NES_Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Vad stod det da? Hur kommer du fa betala skatten? Vad hander om du inte betalar skatten? Norpar dom paketet och sen ar det bra da eller? Vem ska sta for frakten till dig? Fattar inte hur jag ska fa mitt paket. Javla strul.

Man ska tydligen betala skatt även om man inte vill ha paketet, och troligen även en straff avgift... Det kommer inte bli kul för staten sen när alla ska ha tillbaka sina pengar efter nästa EU-dom ^^
2007-06-13, 16:37
Medlem
Lord Humunguss avatar
Som jag ser det är det en win-win situation. Förhoppningsvis slinker ens efterlängtade paket igenom och staten blir blåst på skatten. I ett annat fall upptäcker staten paketet och lägger på skatt på din sprit. Blir förmodligen lite dyrare än systemet, men man får väl sin alkohol i alla fall? I vart fall har man orsakat dom jävlarna lite administrativt besvär som i förlängningen förmodligen gör att systemet brakar samman.
2007-06-13, 17:02
Medlem
moss kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax

Jag laste inte sa noga ogade bara igenom skitet innan jag drog till jobbet far kolla igenom det nar jag kommer hem ikvall runt 12 och komma med en uppdatering da.
2007-06-13, 17:54
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Var det ett utländskt transportföretag som levererade? I så fall kan du försöka köra med detta: http://www.vinospritbolaget.com/privacy.php ...enligt dom behöver man bara betala svensk skatt om företaget är svenskt.

Jo, det är ju vad de tycker och vi alla här instämmer säkert, frågan är snarare hur staten kommer att tillämpa lagen...och, om någon som anlitar ett utländskt transportbolag (dvs alla from nu kan man väl anta) får sitt paket snutet av tullen, kommer det gå att driva frågan rättsligt? Eller är det det som herr Rosengren ska göra nu i sin uppföljare?
2007-06-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Jo, det är ju vad de tycker och vi alla här instämmer säkert, frågan är snarare hur staten kommer att tillämpa lagen...och, om någon som anlitar ett utländskt transportbolag (dvs alla from nu kan man väl anta) får sitt paket snutet av tullen, kommer det gå att driva frågan rättsligt? Eller är det det som herr Rosengren ska göra nu i sin uppföljare?
Rosengren är redan på g!
'Rosengren2'
När det är klart sitter sista spike i kistan och skatteverket tvingas återbetala all indriven skatt.
2007-06-13, 18:53
Medlem
Gaffes avatar
Fortfarande inget paket med sprit eller brev från tullen. Men börjar bli ganska säker på att tullen har tagit skiten..
2007-06-13, 20:32
Medlem
wolvies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NES_Boy
Man ska tydligen betala skatt även om man inte vill ha paketet, och troligen även en straff avgift... Det kommer inte bli kul för staten sen när alla ska ha tillbaka sina pengar efter nästa EU-dom ^^

Jag har idag också fått ett kuvert ifrån allas vår "vän" Tullverket.

* Kan man slippa straffavgift om man inte skickar in Delgivningskvittot?

* Det här delgivningskvittot. Måste man skicka in det, eller är det lagligt för dom att som det står "Kvittot kan skickas gratis, om det läggs i det svarskuvert som Ni har fått. Om kvittot inte skickas kan delgivning ske på annat sätt, t.ex. genom stämningsman."? En kompis sa att de EJ har rätt att använda en stämningsman till att delge beslaget när det gäller ett sånt här ärende.

* Eftersom jag beställde ifrån vingrossen med leveransgaranti, måste man då skicka med kopior på alla pappren ifrån Tullverket. Måste man skicka kopiorna via vanlig post? Eller räcker det med Fax eller Mail?
2007-06-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolvie
Jag har idag också fått ett kuvert ifrån allas vår "vän" Tullverket.

* Kan man slippa straffavgift om man inte skickar in Delgivningskvittot?

* Det här delgivningskvittot. Måste man skicka in det, eller är det lagligt för dom att som det står "Kvittot kan skickas gratis, om det läggs i det svarskuvert som Ni har fått. Om kvittot inte skickas kan delgivning ske på annat sätt, t.ex. genom stämningsman."? En kompis sa att de EJ har rätt att använda en stämningsman till att delge beslaget när det gäller ett sånt här ärende.

* Eftersom jag beställde ifrån vingrossen med leveransgaranti, måste man då skicka med kopior på alla pappren ifrån Tullverket. Måste man skicka kopiorna via vanlig post? Eller räcker det med Fax eller Mail?

Hade tydligen fatt hem ett brev jag ocksa.
Vad ar det for straffavgift du pratar om? Det star inget om nagon eventuell straffavgift i mina papper.

Kanske skulle man vinna pa att overklaga? Fast det skulle nog ta en helvetes massa tid..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in