• 1
  • 2
2009-08-31, 22:19
Medlem
Jag går en Operativsystemkurs i gymnasiet nu... Och vi får välja i stort sett vilket Operativsystem som helst att arbeta med. Jag är inte så våldsamt hajj på det här, så vilka OS är värda/roliga/användbara att lära sig?

Funderade på UNIX, men har även hört att det är väldigt likt GNU/Linux, och det kan jag redan. Så vad ska jag välja? Några tips skulle sitta fint ikväll!

EDIT: Vi är inte begränsade till PC.
Citera
2009-08-31, 22:31
Medlem
kongolasse12s avatar
Ja Linux har man ju alltid nytta av.
Citera
2009-08-31, 22:39
Medlem
Mmm, men som jag skrev så kan jag redan det, och vill hellre lära mig något nytt än att göra vad man redan gjort... Om du fattar vad jag menar?
Citera
2009-08-31, 22:57
Medlem
FreeBSD, OpenBSD, NetBSD dom är Unixliknande system
Citera
2009-08-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benden
FreeBSD, OpenBSD, NetBSD dom är Unixliknande system

Okej... Hur pass likt Linux är dessa Unixliknande system? Kan man Linux så kan man Unix... Eller hur funkar det? För Linux är väl ett Unixliknande OS om jag inte har helt fel.
Citera
2009-08-31, 23:43
Moderator
Protons avatar
OpenSolaris från SUN finns ju att tillgå med.

Linux och Unix är väldigt snarlika om du frågar mej. Kan man det ena är det inga större märkvärdigheter att lära sej det andra.
Citera
2009-08-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
OpenSolaris från SUN finns ju att tillgå med.

Linux och Unix är väldigt snarlika om du frågar mej. Kan man det ena är det inga större märkvärdigheter att lära sej det andra.

Okej... Då känns det inte som att UNIX är vad jag ska pyssla med då. OpenSolaris är ju också ett UNIXliknande OS... Finns det bara alla dessa UNIXliknande och Windows?
Citera
2009-09-01, 00:23
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obinoobie
Jag går en Operativsystemkurs i gymnasiet nu... Och vi får välja i stort sett vilket Operativsystem som helst att arbeta med. Jag är inte så våldsamt hajj på det här, så vilka OS är värda/roliga/användbara att lära sig?

Funderade på UNIX, men har även hört att det är väldigt likt GNU/Linux, och det kan jag redan. Så vad ska jag välja? Några tips skulle sitta fint ikväll!

EDIT: Vi är inte begränsade till PC.

Skulle startkt rekommendera Mac OS X om du vill testa något nytt.
Citera
2009-09-01, 02:04
Medlem
m0gs avatar
Solaris är UNIX.
Mac OSX är UNIX.
Linux är UNIX-likt.
BSD är UNIX-derivat.

Men jämför man, säg, Mac OSX med NetBSD ur ett användarperspektiv finner man inte många likheter!
Lika stor skillnad är det mellan min router och min HTPC-lösning, trots att båda kör Linux!
Att något är "UNIX-likt" säger mer om hur det fungerar under huven är hur man arbetar med det - och jag antar att det är det din kurs handlar om, att lära sig arbeta med operativsystemet?

Satsar du på att jobba med SUN-maskiner är säkert Solaris ett vettigt val.

Är det media som lockar kanske du bör titta extra på OSX.

Vill du ha nördpoänd kan du snöa in dig på någon obskyr BSD-variant.

Eller varför inte OS/2, Windows CE eller AmigaOS, bara för skojs skull?
Citera
2009-09-01, 02:10
Medlem
fiskfisks avatar
Gick själv en gymnasiekurs i Mac OSX och det var faktiskt riktigt intressant. Kan rekommenderas om du vill prova något nytt.
Citera
2009-09-01, 05:25
Bannlyst
Prova Solaris, det har du mest användning av i arbetslivet förmodligen (om man bortser från Windows).
Kanske linux tar mer och mer marknad i framtiden, men just nu är Solaris störst iaf av det som är gratis att testas.

Fast o andra sidan så har väl SUN Microsystems ingen framtid längre när Oracle är nya ägare.

Det är synd att det inte finns enkla möjligheter att testa HP-UX och AIX för den dödliga.

Iofs har jag bara jobbat på större företag inom bilindustrin, där har det vart genomgående, unix, som hp-ux, aix och solaris.
Sen är även OpenVMS och AS400 inte helt ovanligt, men återigen, så krävs det speciell hårdvara.

Kan tänka mig att Linux är och blir större hela tiden bland mindre företag.
Så kanske är det inte dumt att dra ner CentOS, som är i princip en Redhat kopia.
Citera
2009-09-01, 21:27
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Så kanske är det inte dumt att dra ner CentOS, som är i princip en Redhat kopia.

Är inte så kunnig här om vilket operativsystem som är bästa att läsa i kursen, men ligger inte Debian rätt bra till på företagssidan också?

Där var jag sommarjobbade har en produkt som körs under Debian, och dom borde inte vara ensamma med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in