• 1
  • 2
2009-09-01, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Är inte så kunnig här om vilket operativsystem som är bästa att läsa i kursen, men ligger inte Debian rätt bra till på företagssidan också?

Där var jag sommarjobbade har en produkt som körs under Debian, och dom borde inte vara ensamma med det.

Nää debian är inte fel och förmodligen en av dom linuxdistarna som är vanligast på serversidan.
Citera
2009-09-02, 13:30
Medlem
Jag röstar på Opensolaris om du redan känner dig bekväm i Linux.
Citera
2009-09-02, 18:05
Medlem
herrpages avatar
Hur djupt är det du ska studera operativet?
Citera
2009-09-03, 14:43
Bannlyst
skulle rekommendera mac osx... mest för att det är användbart och används mycket inom bibliotek, tryckerier, reklambranschen, tidningar osv... allt som har med papper att göra nästan (alltså du gör något å datorn som skall ut på papper)..

Linux kunde du ju redan så ingen användning av att lära dig det igen och det finns mycket likheter mellan distarna (fast ubuntu är bäst)
Citera
2009-09-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Solaris är UNIX.
Mac OSX är UNIX.
Linux är UNIX-likt.
BSD är UNIX-derivat.
Solaris bygger på en bunt UNIX varianter som tex BSD och System V (även om man kan diskutera hur mycket av dom som är kvar >20 år senare)
MacOS är BSD(darwin)+apples patchar
BSD är UNIX

till TS om du vill lära dig något som du inte kan redan då du säger att du kan unix och (antar jag) windows till fulländning skulle jag föreslå (Open)VMS du måste dock få tag på en vax eller trixa lite med någon vm för o köra det eller varför inte QNX
Citera
2009-09-03, 19:14
Medlem
Ursäkta att jag varit frånvarande, men tack för alla svar!
Har grävt in mig i en Sinclair ZX spectrum som jag funderar på att arbeta med i kursen. Sinclair BASIC heter operativsystemet för er som undrar. Riktigt roligt att sitta vid en annan burk än man är van vid måste jag säga!

Har pratat en del med läraren i kursen, som sa att jag kunde välja ett äldre OS, och gräva mig ner lite mer i hur det fungerar än hur man använder det (lär väl bli båda). Det lät intressant, men jag tvekar fortfarande lite. Apple OSX är ju användbart helt klart. Nackdelen med det är att jag inte kan arbeta hemma.

Angående hur djupt vi ska gå så är kursen 50 poäng/timmar så vi lär väl inte hinna så våldsamt långt, men eftersom jag är intresserad lär jag arbeta lite hårdare... Och kan därför vara bra om jag har tillgång till operativsystemet hemma.
Citera
2009-09-03, 20:40
Medlem
Vill du ge dig på något lite annorlunda kan kanske Android vara en bra idé.
Citera
2009-09-04, 21:35
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obinoobie
Ursäkta att jag varit frånvarande, men tack för alla svar!
Har grävt in mig i en Sinclair ZX spectrum som jag funderar på att arbeta med i kursen. Sinclair BASIC heter operativsystemet för er som undrar. Riktigt roligt att sitta vid en annan burk än man är van vid måste jag säga!

Har pratat en del med läraren i kursen, som sa att jag kunde välja ett äldre OS, och gräva mig ner lite mer i hur det fungerar än hur man använder det (lär väl bli båda). Det lät intressant, men jag tvekar fortfarande lite. Apple OSX är ju användbart helt klart. Nackdelen med det är att jag inte kan arbeta hemma.

Angående hur djupt vi ska gå så är kursen 50 poäng/timmar så vi lär väl inte hinna så våldsamt långt, men eftersom jag är intresserad lär jag arbeta lite hårdare... Och kan därför vara bra om jag har tillgång till operativsystemet hemma.

Har en sådan ligger i en låda första datorn jag fick =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in