2009-09-01, 11:25
Medlem
Så fort som möjligt upp till hastighetsbegränsningen, hoppa växlar och kör alltid på så hög växel som möjligt. Det är vad som gäller för miljön och trafikrytmen.

Gör bilen körklar på gult och kör på grönt.
Citera
2009-09-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varken i praktiken eller i teorin numera. De moderna DSG-lådorna är BÅDE snabbare och snålare än motsvarande manuella låda i samma bil. Trist nog för de som fortfarande tycker det är sportigt att sitt och flytta kugghjul för hand.

Jag ser nu att jag skrev fel, så det blev helt tokigt. Jag avsåg att skriva att en automatare drar MINDRE än en manuell i praktiken även om fabriksangivelsen säger annorlunda. Svensson klarar helt enkelt inte av att köra tillräckligt snålt för att hålla tillverkarens förbrukning.

Sorry för förvirringen.
Citera
2009-09-01, 18:24
Medlem
Citat:
Jävligt irriterande om folk också börjar krypköra fram till rödljus. Räcker det inte att dom krypkör därifrån som denna tråd handlar om?

Nope. Varje gång du stannar och får börja om från scratch slösar du lite extra soppa. Om du kan hålla bilen i rullning hela tiden så minskar bränsleförbrukningen. En väl anpassad hastighet stör dessutom inte trafikrytmen, snarare tvärtom.

Däremot håller jag inte med om att stänga av motorn vid rödljus. Verkar bökigt även om jag vet att en skola i Malmö lär ut så. Bättre att anpassa hastigheten så att man slipper stanna.
Citera
2009-09-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Man kan ju ha en avtalad tid att passa. Sedan är åtminstone jag sådan att flegmatiska personer irriterar mig, inte minst i trafiken.

När jag var barn led jag ofta av trög mage. Ibland gled avföringen tillbaka upp i tarmen när jag nästan hade fått ut den. Folk som är flegmatiska påminner mig om det - seg skit.

Dom få gånger du har en tid att passa kan du lämpliga sluta surfa 5 minuter tidigare. Dessutom så kör ju majoriteten som mesar efter att ha accelererat iväg friskt på ettan.
Citera
2009-09-01, 21:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Nope. Varje gång du stannar och får börja om från scratch slösar du lite extra soppa. Om du kan hålla bilen i rullning hela tiden så minskar bränsleförbrukningen.
Strunta i de där usla dropparna bensin och kör som folk istället.
Skillnaden blir väl några tior om året. Har man inte råd med dem kan man åka buss istället.
Citera
2009-09-01, 21:16
På körlektioner och uppkörning så accelerade jag alltid långsamt vid trafikljus och allmänt, men efter att ha fixat körkortet och kört några minuter kom jag på att det var mycket bättre att accelerera snabbt när det blir grönt.

Ser inget positivt att mesa i starten, accelerera snabbt och växla upp.
Citera
2009-09-02, 00:10
Medlem
Citat:
Strunta i de där usla dropparna bensin och kör som folk istället.
Skillnaden blir väl några tior om året. Har man inte råd med dem kan man åka buss istället.

Lägg till ett par nollor på den "analysen" vad gäller eco-driving.

Vidare blir det bättre flyt i körningen, även om jag inte har några större förhoppningar om att du ska inse det.
Citera
2009-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
[...] Anledningen till att man inte ska gå över 3000 varv är att motorn inte hinner förbränna all bensin och det istället hälls ut genom avgasröret, make sense.

Hahaha, om soppan rinner ut ur avgasröret när man gasar över 3000 varv så är det nog nån som fuckat upp ordentligt när de konstruerade motorstyrningen.
Citera
2009-09-02, 20:22
Medlem
SergejVeronovs avatar
Det här fenomenet är extremt respektlöst. Jag hamnar ofta bakom någon som accelererar upp i 15 km/h (i bästa fall) och sedan segar sig upp i fart i tvåan. Jag som har relativt stora cylindrar och turbo kan inte växla så utan får ligga i ettan hela tiden tills de är upp i 25-30. Man borde fan skicka bensinräkningen till de idioterna.
Citera
2009-09-02, 20:56
Bannlyst
En del har tröga trötta motorer, går inte fortare liksom.
Citera
2009-09-03, 03:29
Medlem
Imponerads avatar
Det räcker med att en bilist ska köra på det viset för att trafikflödet ska bli på det sättet, majoriteten av bilisterna accelerar upp snabbt. Håller med om att det är ett störande moment i trafiken.
Citera
2009-09-03, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xnicker
Dom få gånger du har en tid att passa kan du lämpliga sluta surfa 5 minuter tidigare.

Om jag ska köra en kort sträcka, ja. Ska jag köra tvärs över Sverige, d.v.s. 50 mil eller så, så gör ett fåtal idioter som inte kan "flyta på" att jag förlorar betydligt mer än fem minuter.

Citat:
Dessutom så kör ju majoriteten som mesar efter att ha accelererat iväg friskt på ettan.

Du har inte sett mig köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in