2009-09-09, 17:14
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Om du missa det körde jag själv med full gas i över ett år med lastbilen på jobbet och efter jag slutat med det, bara gett den måttligt med gas och istället jobba på låga varvtal där vridmomentet är starkt så har förbrukningen sjunkit markant, visst tar det längre tid, men det är knappt märkbart i det stora hela.
Det har jag uppenbarligen missat.
"bara gett den måttligt med gas och istället jobba på låga varvtal där vridmomentet är starkt"
Om vi missar något i kommunikationen här så får du säga till. Men jag pratar just om det här med att inte varva den, däremot att ge mycket gas. Och hålla sig runt de register där vridmomentet är som högst och gärna växla vid vridmomenttoppen. Dock så vill jag ha fullgas eller så nära som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag testade själv din metod och la bara märke till att skillnaden i prestanda var knappt märkbar mellan 60-70% gaspådrag och fullt gaspådrag, däremot flög momentanförbrukningsmätaren upp i väldigt höga tal och motorn gav ifrån sig ett annat ljud än normalt, lät nästan som om den tuggade på bränsle. (2.0 FSI motor)
Här sitter jag, bredvid en datorskärm och kan inte diagnostisera varför du upplever din bil så eller varför den drog mer bränsle. Om du t ex, drog förbi vridmomenttoppen så har vi där en naturlig förklaring. Likväl som någon annan förklaring.
Dock så håller jag med dig om prestandaskillnaderna, de sista centimetrarna på gasen känner man inte på samma sätt som de första. Och vid låga varvtal känns det nästan som att man "kväver" motorn vid fullgas jämfört med halvgas.
Och när jag säger det så kommer jag på mig med en liten grej som jag utelämnat. Jag brukar inte köra fullgas direkt från början när jag startar utan först när jag kommer lite högre i registret så börjar jag ge järnet. Helt enkelt tack vare den här "kvävningseffekten" jag nämner ovan. Men väl i fart, då jag kommit upp i registret är det som sagt full gas.
Och nej, du har helt rätt i att det inte går att köra med fullgas i alla trafiksituationer men vid tillfälle brukar jag göra det.