2009-09-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Om du missa det körde jag själv med full gas i över ett år med lastbilen på jobbet och efter jag slutat med det, bara gett den måttligt med gas och istället jobba på låga varvtal där vridmomentet är starkt så har förbrukningen sjunkit markant, visst tar det längre tid, men det är knappt märkbart i det stora hela.

Det har jag uppenbarligen missat.
"bara gett den måttligt med gas och istället jobba på låga varvtal där vridmomentet är starkt"
Om vi missar något i kommunikationen här så får du säga till. Men jag pratar just om det här med att inte varva den, däremot att ge mycket gas. Och hålla sig runt de register där vridmomentet är som högst och gärna växla vid vridmomenttoppen. Dock så vill jag ha fullgas eller så nära som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag testade själv din metod och la bara märke till att skillnaden i prestanda var knappt märkbar mellan 60-70% gaspådrag och fullt gaspådrag, däremot flög momentanförbrukningsmätaren upp i väldigt höga tal och motorn gav ifrån sig ett annat ljud än normalt, lät nästan som om den tuggade på bränsle. (2.0 FSI motor)

Här sitter jag, bredvid en datorskärm och kan inte diagnostisera varför du upplever din bil så eller varför den drog mer bränsle. Om du t ex, drog förbi vridmomenttoppen så har vi där en naturlig förklaring. Likväl som någon annan förklaring.
Dock så håller jag med dig om prestandaskillnaderna, de sista centimetrarna på gasen känner man inte på samma sätt som de första. Och vid låga varvtal känns det nästan som att man "kväver" motorn vid fullgas jämfört med halvgas.

Och när jag säger det så kommer jag på mig med en liten grej som jag utelämnat. Jag brukar inte köra fullgas direkt från början när jag startar utan först när jag kommer lite högre i registret så börjar jag ge järnet. Helt enkelt tack vare den här "kvävningseffekten" jag nämner ovan. Men väl i fart, då jag kommit upp i registret är det som sagt full gas.

Och nej, du har helt rätt i att det inte går att köra med fullgas i alla trafiksituationer men vid tillfälle brukar jag göra det.
Citera
2009-09-09, 17:32
Medlem
Ziarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
I andra hand gör jag det för att spara soppa. Nästa rödljus är ändå oftast just rött, vilket man lärt sig när man haft körkort mer än 3 veckor...

Klart nästa rödljus kommer vara rött om man tar sträckan mellan ljusen i 30 km/h istället för utsatta 50 km/h. Som jag förstått det så är intervallen på trafikljusen beräknat på farten på den specifika vägsträckan för att det ska bli en "grön våg" om man håller hastigheten, allt för att undvika onödiga utsläpp. Flera start-stopp drar ju mer bensin än att bara glida igenom. Men detta sabbas ju såklart när vissa inte kommer upp i 50 km/h förrän dem är vid nästa ljus, som då är rött för att man kört för sakta...

Även om detta med intervaller inte stämmer, så ser jag ingen anledning att ta 500-700 meter på sig att komma upp i 50 km/h efter en korsning, rondell eller vad fan som helst. Eller så får du stå ut med att jag ligger 2 dm bakom och blinkar med helljuset...

Edit: Ett annat beteende som man kan bli tokig på är dem som ställer sig i vänsterfil i en korsning, där båda filerna går rakt fram, och sen inte står på ur korsningen. Ställ dig i högerfilen istället då ditt j***a grottmongo!
Senast redigerad av Ziarro 2009-09-09 kl. 17:45.
Citera
2009-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
Jag har redan förklarat det här. Fullgasaccelerationer är de mest bränsleeffektiva accelerationerna om man ser till mängden bränsle du har pytsat in jämfört med farten du har uppnått.

"Grejen är ju att Michal polack förespråkar full gas vid alla accelerationer, och det är ju knappast något man ska göra om man vill spara bränsle. Man får nästan intrycket av att han inte ens har körkort för vem som helst som kör en bil inser fort detta."

Vad vill du egentligen? Först och främst så har det ingenting med något att göra om jag har körkort eller inte, vilket jag har. Sen så jämställer du innehavet av körkort med kunskapen att man inte ska fullgasa för att spara bränsle. Den sortens argumentation är inte hållbar. Sen gör du så där bara i förbifarten det ganska stora konstaterandet att man inte ska fullgasa och sedan utelämnar du en motivering.

"Var väl iofs ungefär vad jag sa? Att man inte tjänar så mycket på att ge full gas då motorn redan presterar nära sin topp vid 60-70% gas (uppskattningsvis)."

Det här har jag pratat om så jag citerar:

Förutsatt att du ska fortsätta accelerera så måste du ge mera soppa. Ditt resonemang hade stämt om du pratar om att hålla jämn hastighet.
Men, ponera att vi ligger i given hastighet och ska accelerera, vi ligger på exakt det varvtal där verkningsgraden är som bäst då vi väl ger fulllast. Då ska man innan påbörjad acceleration växla upp, eller om vridmomentkurvan är gynnsam vänta några hundra varv innan man gör det.

De går på olika bränsle? Större skillnad är det inte. Båda motortyperna följer en fyrtaktsprincip och har samma typer av spolförluster och förutom att de effektiva varvtalen skiljer sig så ska man tillämpa samma körstil.

Nu allihopa ska vi ta lite motorteori.

Varför är verkningsgraden som högst vid vridmomenttoppen?
Därför att då har man högst cylindertryck.

Men isåfall, vad gör effekttoppen?
Vid effekttoppen så får man absolut mest arbete ur motorn per tidsenhet. Till skillnad från vridmomenttoppen där man får absolut mest arbete per bränsledroppe.

Varför har dieslar mindre bränsleförbrukning än bensinare?
Bränslets sammansättning är nästan likadan. Med kolvätekedjor som är nästan lika långa så är energivärdet för bränslena likadana till skillnad från exempelvis E85. Så eftersom att diesel med andra ord inte är ett mirakelbränsle så måste dieslar ha högre verkningsgrad än bensin, eller hur?
Mycket är likadant motorerna emellan(bortsett från tändstiftslösa toppar, andra insprutningssystem osv).
Förutom att dieslar har högre cylindertryck och där får vi plötsligt hela förklaringen till den höga verkningsgraden.

Ta en titt på hcci-motorn(eller vad den heter, jag kan inte hålla allt i huvudet) så ser ni en motor med höga cylindertryck och bra förbrukning.

Motorer i allmänhet har alltså lättare att utnyttja all energi och omsätta det till mekanisk energi vid högre kompression av bränsleluftblandningen.

Hmm. Jag vill hävda att det inte alls är samma för bensin och diesel, då du inte reglerar uttaget av kraft med hjälp av strypning i en diesel!
Och ja, det är den högre kompressionen huvudanledningen till att diseln är mer effektiv.
Senast redigerad av xnicker 2009-09-09 kl. 17:59.
Citera
2009-09-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
Det har jag uppenbarligen missat.
"bara gett den måttligt med gas och istället jobba på låga varvtal där vridmomentet är starkt"
Om vi missar något i kommunikationen här så får du säga till. Men jag pratar just om det här med att inte varva den, däremot att ge mycket gas. Och hålla sig runt de register där vridmomentet är som högst och gärna växla vid vridmomenttoppen. Dock så vill jag ha fullgas eller så nära som möjligt.

Här sitter jag, bredvid en datorskärm och kan inte diagnostisera varför du upplever din bil så eller varför den drog mer bränsle. Om du t ex, drog förbi vridmomenttoppen så har vi där en naturlig förklaring. Likväl som någon annan förklaring.
Dock så håller jag med dig om prestandaskillnaderna, de sista centimetrarna på gasen känner man inte på samma sätt som de första. Och vid låga varvtal känns det nästan som att man "kväver" motorn vid fullgas jämfört med halvgas.

Och när jag säger det så kommer jag på mig med en liten grej som jag utelämnat. Jag brukar inte köra fullgas direkt från början när jag startar utan först när jag kommer lite högre i registret så börjar jag ge järnet. Helt enkelt tack vare den här "kvävningseffekten" jag nämner ovan. Men väl i fart, då jag kommit upp i registret är det som sagt full gas.

Och nej, du har helt rätt i att det inte går att köra med fullgas i alla trafiksituationer men vid tillfälle brukar jag göra det.
Jag tror vi inte är alltför långt borta från varandra när det gäller körsätt, men det är just "full gas" jag opponerar mit mot helt, i alla tillfällen. Jag håller helt med dig att man ska köra i varvtalsområdet där motorn ger ifrån sig ett bra vridmoment, hellre än att börja utforska högre områden där vridmomentskruvan avtar och motorn mer börjar sörpla i sig en massa bränsle. Och man kan verkligen ge motorn mer gas än många tror för att köra bränsleekonomiskt, men att ge full gas tycker jag är lite väl att ta i.

Men jag anser att man får ut tillräckligt med energi vid ca 3/4 gas och att den där sista biten är helt onödig och bara innebär att förbrukningen ökar och att effektuttaget från motorn marginellt ökar.

"Kvävningseffekten" är nog exakt vad jag syfta på, bra ord där

Så det är helt enkelt biten med full gas vi är oense om. När jag testade din metod var det från botten, typ lägga in 3ans växel, motorn ligger på ca 1700 varv och direkt ge full gas. Tyckte inte det gav någon önskvärd effekt, kände att det gick i princip lika fort med 3/5 gas. Kanske en motor med turbo presterar bättre med "fullgas-tekniken".
Citera
2009-09-09, 18:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
Klart nästa rödljus kommer vara rött om man tar sträckan mellan ljusen i 30 km/h istället för utsatta 50 km/h. Som jag förstått det så är intervallen på trafikljusen beräknat på farten på den specifika vägsträckan för att det ska bli en "grön våg" om man håller hastigheten, allt för att undvika onödiga utsläpp. Flera start-stopp drar ju mer bensin än att bara glida igenom. Men detta sabbas ju såklart när vissa inte kommer upp i 50 km/h förrän dem är vid nästa ljus, som då är rött för att man kört för sakta...

Även om detta med intervaller inte stämmer, så ser jag ingen anledning att ta 500-700 meter på sig att komma upp i 50 km/h efter en korsning, rondell eller vad fan som helst. Eller så får du stå ut med att jag ligger 2 dm bakom och blinkar med helljuset...

Som jag konstaterade i mitt förra inlägg så är vi nog ganska överens.
Jag trodde ni snackade om tokkörade på full gas. Som puckon som blinkar med helljuset i arslet på en för att man tar det lugnt när det är rött och kö 100 meter längre fram. Eller som stresspittar som tycker de är tuffa som tränger sig ut i vänsterfilen vid köbildning och kör om 2 bilar och sen tränger sig tillbaks. - Ja ni fattar stilen... Såna finns det ju faktiskt också en hel del av. Men det är ju en annan diskussion, har jag förstått.

Håller alltså helt med dig om det du skrev ovan!
Citera
2009-09-11, 00:39
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
Eller så får du stå ut med att jag ligger 2 dm bakom och blinkar med helljuset...

Finns det någon rationell tanke bakom det beteendet? Vad skulle syftet med det vara, förutom att uttrycka ditt missnöje?

Rätt och laga påbjuden åtgärd att vidtaga när någon begår det grova vårdslöshetsbrottet du nämner är att sakta ned ytterligare, så att en del av den säkerhetsmarginal som den för tätt liggande bakomvarande mongoloiden har bestulit en på istället byggs på framför en. (Den moraliskt men inte alltid juridiskt riktiga åtgärden är att plötsligt tvärnita!)

En utvecklingsstörd daggmask kan rent intuitivt räkna ut att han inte kommer snabbare till sitt mål om avståndet till framförvarande är 1 meter istället för 10, 100 eller 1 miljon meter, så länge han inte kan färdas snabbare än den framförvarande. Det skall vara en alldeles särskilt gravt utvecklingsstörd amöba till att tvärtom tro att det går snabbare om han tvingar den blockerande framförvarande att sakta ned, och dessutom bidrar till att skapa köer (köer och ryckig trafik uppstår ju p.g.a. att folk inte håller avstånd, ifall sådana flödesdynamiska elementa inte var bekanta).

Kör om, och fram tills att det är möjligt och lämpligt; håll avståndet. Så jävla enkelt är det.

Grönljussniglar är irriterande. Rövsniffare är farliga OCH irriterande - OCH olagliga, ifall de nu har något körkort att bry sig om att få behålla.
Citera
2009-09-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walkabouts
Bättre för moder jord!

Eller tydligen inte om man ska se tidigare talare. Men ta min automat v6, är nog inte så bra att dra på accet med den. Då går det bensin vill jag lova.

att accelerera snabbt tar också på växellåda och motor. Så den håller längre om man kör lugnt.

KÖr man för lungt så finns det risk för att man sotar igen motorn lite. Inte bra för ventilerna framför allt.
Citera
2009-09-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Finns det någon rationell tanke bakom det beteendet? Vad skulle syftet med det vara, förutom att uttrycka ditt missnöje?

Rätt och laga påbjuden åtgärd att vidtaga när någon begår det grova vårdslöshetsbrottet du nämner är att sakta ned ytterligare, så att en del av den säkerhetsmarginal som den för tätt liggande bakomvarande mongoloiden har bestulit en på istället byggs på framför en. (Den moraliskt men inte alltid juridiskt riktiga åtgärden är att plötsligt tvärnita!)

En utvecklingsstörd daggmask kan rent intuitivt räkna ut att han inte kommer snabbare till sitt mål om avståndet till framförvarande är 1 meter istället för 10, 100 eller 1 miljon meter, så länge han inte kan färdas snabbare än den framförvarande. Det skall vara en alldeles särskilt gravt utvecklingsstörd amöba till att tvärtom tro att det går snabbare om han tvingar den blockerande framförvarande att sakta ned, och dessutom bidrar till att skapa köer (köer och ryckig trafik uppstår ju p.g.a. att folk inte håller avstånd, ifall sådana flödesdynamiska elementa inte var bekanta).

Kör om, och fram tills att det är möjligt och lämpligt; håll avståndet. Så jävla enkelt är det.

Grönljussniglar är irriterande. Rövsniffare är farliga OCH irriterande - OCH olagliga, ifall de nu har något körkort att bry sig om att få behålla.
Problemet är att farbror blå har fått för sig att fortkörare är orsaken till alla olyckor, när vem som helst kan lista ut att det kvittar hur fort eller långsamt man kör så länge man inte håller rätt avstånd. Det går hålla 200 knyck på motorvägen utan någon större fara om man har bra avstånd till dem framför sig, däremot går det inte hålla 100 knyck säkert om det är 5 meter till den framför.

Kalle kör om en rad bilar i 140 i vänsterfilen och folk tänker "dåre", samtidigt som dem själva ligger i 105, med 5 meter till bilen framför och anser sig köra säkert och exemplariskt.

Radar på civilare som mäter avståndet bakåt, bör bli lätt att säkra bevis och beslagta körkortet från folk. På en vecka bör ett par tusen idioter ha tappat sitt körkort och allmänheten blir medvetna om att det faktiskt är ett grovt trafikbrott att köra upp i röven på folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in