2009-08-31, 22:13
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Deceleration , nu har vi löst det.

Nej.. deceleration har väl med hjärt frekvens att göra?!

Retardation är ordet ni söker.
Citera
2009-08-31, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nej.. deceleration har väl med hjärt frekvens att göra?!

Retardation är ordet ni söker.

Utan att ha några större fysikaliska kunskaper tror jag att båda uttrycken, i det här sammanhanget, är rätt (även om jag själv skulle sagt retardation). Nog om detta.

Min uppfattning är att det mest bränsleeffektiva sättet att accelerera är att trycka gaspedalen till 50 % av maxläget.
Citera
2009-08-31, 23:38
Medlem
Moltas666s avatar
För att anknyta till TS trådstart. Visst är det lite irriterande att folk accelererar så långsamt, speciellt vid trafikljus när det slår om till grönt. Om det beror på miljöhänsyn eller något annat vet jag inte men det är likafullt irriterande.
Citera
2009-08-31, 23:45
Medlem
Som svar på TS fråga: För att man gillar att ta det lugnt. Gärna vid 16-17 tiden mitt i stan en fredageftermiddag.
Citera
2009-09-01, 00:06
Medlem
CoopColas avatar
Haha, du får väl ändå ha lite mer förståelse att det går lite segt när det är en som övningskör? Kan vara rätt klurigt att komma ihåg att göra allt i rätt ordning samtidigt som man har en galen flashbackare bakom sig som hetsar.
Citera
2009-09-01, 00:21
Medlem
TureSventtons avatar
Kanske för att varenda jävla turkbil envisas med att accelerera snabbt i varje rödljus eftersom dom tror sig vara tuffingar i sportiga bilar som skall bevisa sin manlighet för oss andra...

Man vill ju inte förknippas med denhär stereotypiska gruppen av pinsamma bilentusiast-folk som inte kan köra som folk helt enkelt.
Citera
2009-09-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn
Ser man inte ofta i samma inlägg.

En automatare drar mer soppa än en manuell i praktiken (men inte i teorin) eftersom folk inte vet hur man kör snålt.

Edit: deceleration och retardation är båda uttryck för samma sak - nämligen en hastighetsminskning. Att använda acceleration i prat om minskning är gravt missvisande. Ungefär som att uttrycka sig med "negativt minus" när man menar plus.
Senast redigerad av Skalman71 2009-09-01 kl. 00:24.
Citera
2009-09-01, 00:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
En automatare drar mer soppa än en manuell i praktiken (men inte i teorin) eftersom folk inte vet hur man kör snålt.
Varken i praktiken eller i teorin numera. De moderna DSG-lådorna är BÅDE snabbare och snålare än motsvarande manuella låda i samma bil. Trist nog för de som fortfarande tycker det är sportigt att sitt och flytta kugghjul för hand.
Citera
2009-09-01, 07:53
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Efter att ha hängt med i baksätet när flickvännen körde på körskola så fick jag höra hur man "ska" köra nu för tiden. Det går ut på att man bara ska köra 1-2 billängder på ettans växel, peta i tvåan och gasa bestämt men aldrig över 3000v/min för att sedan peta i fyran. Anledningen till att man inte ska gå över 3000 varv är att motorn inte hinner förbränna all bensin och det istället hälls ut genom avgasröret, make sense.
Däremot så håller de även på med massa fjanterier som att man ska stänga av motorn vid rödljus och sånt där trams som förstör allt vad trafikrytm heter. Istället borde de lära ut att krypköra fram till rödljus men det har de inte tänkt på.
Citera
2009-09-01, 09:13
Medlem
För att de har mognat och insett att det är säkrare att ta det lugnt i trafiken.
Citera
2009-09-01, 09:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Efter att ha hängt med i baksätet när flickvännen körde på körskola så fick jag höra hur man "ska" köra nu för tiden. Det går ut på att man bara ska köra 1-2 billängder på ettans växel, peta i tvåan och gasa bestämt men aldrig över 3000v/min för att sedan peta i fyran. Anledningen till att man inte ska gå över 3000 varv är att motorn inte hinner förbränna all bensin och det istället hälls ut genom avgasröret, make sense.
Däremot så håller de även på med massa fjanterier som att man ska stänga av motorn vid rödljus och sånt där trams som förstör allt vad trafikrytm heter. Istället borde de lära ut att krypköra fram till rödljus men det har de inte tänkt på.
Jävligt irriterande om folk också börjar krypköra fram till rödljus. Räcker det inte att dom krypkör därifrån som denna tråd handlar om?
Citera
2009-09-01, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xnicker
Effektivast vid det varvtal där effekten är högst är såklart helt FEL. Annars tycker jag det är lite kul när det pratas om tidseffektivitet när det knappast kan vara så mycket tid som sparas.. vad har ni bråttom till? Ligga och slöa framför TVn?

Man kan ju ha en avtalad tid att passa. Sedan är åtminstone jag sådan att flegmatiska personer irriterar mig, inte minst i trafiken.

När jag var barn led jag ofta av trög mage. Ibland gled avföringen tillbaka upp i tarmen när jag nästan hade fått ut den. Folk som är flegmatiska påminner mig om det - seg skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in