2009-08-31, 20:47
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det är ett otyg med massa låsta trådar som hänvisar till andra om samma ämne. Det göra sökning efter en levande tråd svårare. Jag tycker att antingen papperskorgar man eller så slår man samman. Hänglåset borde bara vara för trådar som av någon anledning ska vara sökbara men kanske har spårat ur eller liknande.

Det har jag undrat över också, varför så många meningslösa trådar bara blir låsta med den hänvisningen. Söker man på ett populärt ämne så dyker det upp 200 likadana trådar upp, och en som är levande som folk inte orkar använda.

När ni mods papperskorgar så syns väl hänvisningen i forat den låg i ett tag?
Citera
2009-08-31, 21:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det har jag undrat över också, varför så många meningslösa trådar bara blir låsta med den hänvisningen. Söker man på ett populärt ämne så dyker det upp 200 likadana trådar upp, och en som är levande som folk inte orkar använda.

När ni mods papperskorgar så syns väl hänvisningen i forat den låg i ett tag?
Den syns i några dagar, sen är den borta.
Citera
2009-08-31, 21:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Det är ett otyg med massa låsta trådar som hänvisar till andra om samma ämne. Det göra sökning efter en levande tråd svårare. Jag tycker att antingen papperskorgar man eller så slår man samman. Hänglåset borde bara vara för trådar som av någon anledning ska vara sökbara men kanske har spårat ur eller liknande.
Medhåll på det. Ta Fildelning som exempel (som CGNW sköter med bravur, skall sägas) - där kryllar det av hänglås vartän man tittar. Vore det inte bättre att krasst slänga allt som låses?
Citera
2009-08-31, 21:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Medhåll på det. Ta Fildelning som exempel (som CGNW sköter med bravur, skall sägas) - där kryllar det av hänglås vartän man tittar. Vore det inte bättre att krasst slänga allt som låses?
Ett steg hade väl varit ett vänligt PM till CGN? Gissningsvis har han inte ens tänkt på för- respektive nackdelar med lås/papperskorg, eller helt enkelt glömt bort det när han städar.
Citera
2009-08-31, 22:21
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Den syns i några dagar, sen är den borta.

Om jag är intresserad av ett ämne och startar en tråd om det, så kikar jag rimligtvis tillbaka inom en vecka (vilket jag har för mig att hänvisningen ligger kvar). Oftast så är det inte ens "djupare" trådar som låses, utan frågor som kommer upp 10 gånger i veckan.

Bara en tanke.
Citera
2009-08-31, 22:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Det håller jag med om. På så vis minskar dessa vardagliga "missöden" som mods ständigt får handskas med. Ett PM på direkten innehållande regler om vad som får och inte göras tordes underlätta jobbet åtminstone till en viss del. Det finns ju alltid stollar som struntar i reglerna.

I en perfekt värld så läser alla nya medlemmar reglerna innan man börjar posta. I verkligheten fungerar det inte så. Det spelar heller ingen roll om man per automatik skickar ett PM till varje ny användare. Det spelar heller ingen roll hur man utseendemässigt utformar reglerna och det spelar ingen roll var man lägger dom, jag har testat alla varianter.

På ett av mina forum testade jag varianten att varje ny medlem var tvungen att identifiera vilken rad en namngiven regel stod på innan medlemmen fick behörighet till huvudforumet. Det innebar att medlemmen snabbt skannade igenom reglerna, hittade den speciella regeln, berättade vilken rad regeln stod på...men likförbannat kunde medlemmen 15 minuter senare bryta mot en regel.

Enligt min uppfattning kan medlemmar endast fås att läsa, förstå och följa regler the hard way...dvs så fort medlemmen bryter mot en regel så flyttas medlemmen via en enkel knapptryckning till karantänforumet (vilket kanske inte finns på FB). I karantänforumet stannar man tills man läst reglerna. Det är faktiskt ett ganska effektivt sätt.

Problemet med the hard way är att det kan vara svårt att praktisera på ett forum där antalet nya medlemmar är stort. Det krävs en del moderatorkraft för att det skall fungera. Svaret på frågan "Hur viktigt är det att läsa reglerna?" avgör vilka åtgärder man är beredd till.
Citera
2009-08-31, 22:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Om jag är intresserad av ett ämne och startar en tråd om det, så kikar jag rimligtvis tillbaka inom en vecka (vilket jag har för mig att hänvisningen ligger kvar). Oftast så är det inte ens "djupare" trådar som låses, utan frågor som kommer upp 10 gånger i veckan.

Bara en tanke.
Jag låser trådar som är korrekt placerade men där diskussionen har eller är på väldigt god väg att spåra ur. Är tråden felplacerad så kan det hända att jag flyttar den, men det är inget man ska räkna med. Vanligtvis åker den i papperskorgen då merparten av de felplacerade trådarna inte beror på en felbedömning av TS, utan ren lathet. Dyker det upp en ny tråd om något som diskuterats förr så postar jag vanligtvis antingen en länk till tråden, eller till en sökning som visar rätt (fast oftast är det andra användare som hinner posta länkarna), varpå jag papperskorgar tråden. Endast då diskussionen tagit fart och något nytt dykt upp sammanfogar jag trådar.
Citera
2009-08-31, 23:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Varför ska vi mods söka åt dig?

Nu är det inget stort problem för mig personligen, men jag anser att man som moderator bör ha så pass bra koll på sitt eller sina forum att man vet vilken eller vilka trådar man tänker på och ha dem nära till hands helt enkelt. En så enkel sak som ett klistrat inlägg i forumet med länkar till de mest förekommande topics (som ju återfinns i flera forum på FB) och en motivering av typen "titta i den här tråden" i stället för surkuks- och drygskåpskommentaren "sök" är både enkel och bidrar till bättre stämning på forumet.
Citera
2009-08-31, 23:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
En sak som man själv kan göra är naturligtvis att att söka.
En annan sak är att citera när man svarar någon, detta underlättar sammanfogning då alla som sedan läser tråden lätt kan se vem man svarat.
Därav citerar jag nästan alltid när jag skriver i småtrådar.

Jag har nog aldrig svarat någon utan att citera personens inlägg, däremot om en tråd låses så tar det effektivt kål på eventuell pågående diskussion. Särskilt om ingen hänvisning ges.
Citera
2009-08-31, 23:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jo, detta ar en foljd av fragestallningen. Det blir ju trots allt moderatorn som far soka for att hitta en lamplig trad, och dessutom maste moderatorn lasa amnet (och ofta aven bladdra runt i traden) for att bedoma om det ar en lamplig trad att hanvisa till eller sammanfoga med. Ibland kan man hjalpa anvandarna genom att leda dem till befintliga tradar, men "the bottom line" ar att om man ar seriost intresserad av en fraga sa bor man anvanda sokfunktionen och lasa pa innan man postar en ny trad.

Ibland ar det ocksa helt uppenbart att det ar fraga om lathet fran TS sida, och det gynnar inte debattkvaliteten att samma fraga upprepas flera ganger om. Haromdagen raderade jag t.ex. en trad dar TS hade uppmanats att soka och aven fatt tips pa en liknade trad av andra anvandare, och TS reaktion var: "Jag har sett den traden, men det var sa manga sidor i den...". Om TS inte ar mer intresserad an sa ar det svart att motivera tradens existensberattigande. Det finns manga hjalpsamma anvandare pa FB, men detta betyder inte att man ska trotta ut dem med att posta samma fragor om och om igen.

Om en moderator kan skriva "sök" som motivering till en låsning så borde ju det med all rimlighet innebära att moderatorn har en tråd i åtanke. Eller hur? Eller menar du att moderatorer stänger trådar som de har en känsla av att de sett tidigare av ren lathet?
Citera
2009-08-31, 23:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Toppen! Det problemet har jag faktiskt råkat ut för men glömde helt bort att ta upp!

Cecilia Beckroth-tråden kan ligga kvar, men "jag vill gå ner i vikt"-trådarna kan ju låsas och slängas med en hänvisning till "nyttiga länkar"-tråden i Kost och träning i stället för att ligga kvar, så man slipper få 150 träffar på "energibehov" eller "deffguide".
Citera
2009-09-01, 02:21
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Om en moderator kan skriva "sök" som motivering till en låsning så borde ju det med all rimlighet innebära att moderatorn har en tråd i åtanke. Eller hur? Eller menar du att moderatorer stänger trådar som de har en känsla av att de sett tidigare av ren lathet?

Nej och nej. Moderatorerna kan självklart hjälpa till med att hitta rätt tråd, men detta är inte deras huvuduppgift. Moderatorerna ägnar förvisso en hel del tid åt att granska innehållet i samtliga trådar, så det faller det sig ganska naturligt att de ofta kan känna igen diskussionsämnen som varit uppe förut, men det betyder inte att de direkt kan hitta en lämplig tråd utan att själva söka. Så med ditt resonemang får alltså moderatorerna söka om nu användaren inte vill/orkar/vet hur man gör. Kalla det lathet eller vad tusan du vill, men moderatorerna är inga bibliotekarier som är här för att leta information åt användarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in