Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Det håller jag med om. På så vis minskar dessa vardagliga "missöden" som mods ständigt får handskas med. Ett PM på direkten innehållande regler om vad som får och inte göras tordes underlätta jobbet åtminstone till en viss del. Det finns ju alltid stollar som struntar i reglerna.
I en perfekt värld så läser alla nya medlemmar reglerna innan man börjar posta. I verkligheten fungerar det inte så. Det spelar heller ingen roll om man per automatik skickar ett PM till varje ny användare. Det spelar heller ingen roll hur man utseendemässigt utformar reglerna och det spelar ingen roll var man lägger dom, jag har testat alla varianter.
På ett av mina forum testade jag varianten att varje ny medlem var tvungen att identifiera vilken rad en namngiven regel stod på innan medlemmen fick behörighet till huvudforumet. Det innebar att medlemmen snabbt skannade igenom reglerna, hittade den speciella regeln, berättade vilken rad regeln stod på...men likförbannat kunde medlemmen 15 minuter senare bryta mot en regel.
Enligt min uppfattning kan medlemmar endast fås att läsa, förstå och följa regler the hard way...dvs så fort medlemmen bryter mot en regel så flyttas medlemmen via en enkel knapptryckning till karantänforumet (vilket kanske inte finns på FB). I karantänforumet stannar man tills man läst reglerna. Det är faktiskt ett ganska effektivt sätt.
Problemet med the hard way är att det kan vara svårt att praktisera på ett forum där antalet nya medlemmar är stort. Det krävs en del moderatorkraft för att det skall fungera. Svaret på frågan "Hur viktigt är det att läsa reglerna?" avgör vilka åtgärder man är beredd till.