2009-08-31, 14:48
Medlem
jumpcuts avatar
Jag har stört mig på en grej nu på senare tid, och det är att trådar med flera sidor inlägg kan låsas med motiveringen "vi har redan en tråd om det här", trots att argument i den låsta tråden kanske inte återfinns i den tidigare tråden. Borde det inte vara någon slags normalförfarande att om en tråd har fler än tio svar (det vill säga att tråden är mer än en sida med standardinställningar) så sammanfogas den med den tråd mod. anser vara lämplig? Om mod. resonerar som så att det finns flera trådar om samma ämne och inte kan välja vilken av dem den ska sammanfogas med så har ju mod. inte gjort sitt jobb och bör sammanfoga de andra trådarna ocksa.

Jag tycker nämligen att det är lite jobbigt att vara mitt i en diskussion, så låses tråden med motiveringen att det finns andra trådar, men då ska man alltså klistra och klippa alla tidigare svar från den låsta tråden till den nya tråden och dessutom uppmärksamma de övriga debattörerna om att man svarat i en annan tråd. DESSUTOM är det ju långt ifrån alltid som det ens hänvisas till en specifik tråd, och skulle man starta en ny så heter det "sök", oftast utan hänvisning till lämplig tråd.

Jag vill därför framföra ett förslag om att mod. vid en trådlåsning med motivering "sök", "tråd finns redan" eller liknande ALLTID måte leverera en länk till den eller de trådar mod. tänker på samt att trådar med ett visst antal svar (förutsatt att svaren inte är av typen "sök själv" eller liknande) ALLTID ska sammanfogas med befintlig tråd om motiveringen till eventuell låsning är av nyss nämnda typ.

Jämför gärna med språkforumet där det fungerar ypperligt, alla trådar om t ex läxhjälp, grammatik eller översttning sammanfogas med den stora tråden i aktuellt språk eller låses med en hänvisning till den stora tråden.
Citera
2009-08-31, 15:52
Medlem
Ett Hunds avatar
När man sammanfogar trådar hamnar inläggen i kronologisk ordning. Är det då två aktiva trådar kan sammanfogningen bli väldigt kaotisk eftersom inläggen inte hamnar i 'rätt' ordning. Ett problem som fått mig att många gånger strunta i sammanfogningar.

Annars håller jag med dig. Om svaren i tråden är av intresse så bör en tråd sammanfogas med den andra, istället för att låsas.
Citera
2009-08-31, 15:59
Medlem
Heinzes avatar
Varför ska vi mods söka åt dig?
Citera
2009-08-31, 16:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har stört mig på en grej nu på senare tid, och det är att trådar med flera sidor inlägg kan låsas med motiveringen "vi har redan en tråd om det här", trots att argument i den låsta tråden kanske inte återfinns i den tidigare tråden. Borde det inte vara någon slags normalförfarande att om en tråd har fler än tio svar (det vill säga att tråden är mer än en sida med standardinställningar) så sammanfogas den med den tråd mod. anser vara lämplig? Om mod. resonerar som så att det finns flera trådar om samma ämne och inte kan välja vilken av dem den ska sammanfogas med så har ju mod. inte gjort sitt jobb och bör sammanfoga de andra trådarna ocksa.

Jag tycker nämligen att det är lite jobbigt att vara mitt i en diskussion, så låses tråden med motiveringen att det finns andra trådar, men då ska man alltså klistra och klippa alla tidigare svar från den låsta tråden till den nya tråden och dessutom uppmärksamma de övriga debattörerna om att man svarat i en annan tråd. DESSUTOM är det ju långt ifrån alltid som det ens hänvisas till en specifik tråd, och skulle man starta en ny så heter det "sök", oftast utan hänvisning till lämplig tråd.

Jag vill därför framföra ett förslag om att mod. vid en trådlåsning med motivering "sök", "tråd finns redan" eller liknande ALLTID måte leverera en länk till den eller de trådar mod. tänker på samt att trådar med ett visst antal svar (förutsatt att svaren inte är av typen "sök själv" eller liknande) ALLTID ska sammanfogas med befintlig tråd om motiveringen till eventuell låsning är av nyss nämnda typ.

Jämför gärna med språkforumet där det fungerar ypperligt, alla trådar om t ex läxhjälp, grammatik eller översttning sammanfogas med den stora tråden i aktuellt språk eller låses med en hänvisning till den stora tråden.

En sak som man själv kan göra är naturligtvis att att söka.
En annan sak är att citera när man svarar någon, detta underlättar sammanfogning då alla som sedan läser tråden lätt kan se vem man svarat.
Därav citerar jag nästan alltid när jag skriver i småtrådar.
Citera
2009-08-31, 16:34
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
trots att argument i den låsta tråden kanske inte återfinns i den tidigare tråden.

Det där är ett stort kanske. Oftast är det inte så utan om ursprungsfrågan har ställts ett par gånger så brukar de flesta argument kring ämnet oftast också ha luftats både en och två gånger.

Under det antagandet så blir det oekonomiskt rent tidsmässigt för en mod att söka igenom ett antal trådar för den som bäst skulle lämpa sig för sammanfogning. Oftast så skulle det även bli ett mediokert resultat av den sammanslagna tråden eftersom de flesta argument och motargument i den nyare tråden redan finns i den äldre tråden och allt man gör är att foga in ett gäng återupprepningar i den gamla tråden och det vinner ingen på.

Jag tror nog att systemet fungerar bra nog som det är, alltså att mod låser dubletten och så får intre3ssenterna i tråden antingen söka själv, använda sökhjälpstråden i laidback(?) eller skicka ett pm med en hjälpförfrågan till moderatorn. Skulle det visa sig att tråden faktiskt har så pass unikt innehåll att det vore bättre med en sammanfogning så kan det ju göras av mod efter pm-kontakt.

Allra bäst vore naturligtvis om alla användare lärde sig att söka innan de startar nya trådar. Då skulle vi slippa dessa krav om att modsen måste städa efter användarna på ett hänsynsfullare sätt.
Citera
2009-08-31, 16:56
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag tror nog att systemet fungerar bra nog som det är, alltså att mod låser dubletten och så får intre3ssenterna i tråden antingen söka själv, använda sökhjälpstråden i laidback(?) eller skicka ett pm med en hjälpförfrågan till moderatorn.

I Övrigt ligger den (så slipper man folk som använder "jag har inte tillgång till LB så jag gör en ny tråd!!oneone" som bortförklaring).
Citera
2009-08-31, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze

Det kanske krävs att man inför en varning på alla som inte söker innan man skapar en ny tråd, för att öka motiveringen, sas...
Citera
2009-08-31, 17:32
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Nu var det ju inte det som var den/det primära frågeställningen/förslaget här. Jumpcut tycker att många trådar med samma diskussionsunderlag, skulle tjäna på att sammanfogas för att gynna debattkvaliteten. Och det har han jäkligt rätt i.
Citera
2009-08-31, 18:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Det kanske krävs att man inför en varning på alla som inte söker innan man skapar en ny tråd, för att öka motiveringen, sas...
Då skulle i princip alla nyreggade åka på en veckas bann som första välkomnande. Inte så inbjudande, kanske.
Citera
2009-08-31, 18:07
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Nu var det ju inte det som var den/det primära frågeställningen/förslaget här. Jumpcut tycker att många trådar med samma diskussionsunderlag, skulle tjäna på att sammanfogas för att gynna debattkvaliteten. Och det har han jäkligt rätt i.

Jo, detta ar en foljd av fragestallningen. Det blir ju trots allt moderatorn som far soka for att hitta en lamplig trad, och dessutom maste moderatorn lasa amnet (och ofta aven bladdra runt i traden) for att bedoma om det ar en lamplig trad att hanvisa till eller sammanfoga med. Ibland kan man hjalpa anvandarna genom att leda dem till befintliga tradar, men "the bottom line" ar att om man ar seriost intresserad av en fraga sa bor man anvanda sokfunktionen och lasa pa innan man postar en ny trad.

Ibland ar det ocksa helt uppenbart att det ar fraga om lathet fran TS sida, och det gynnar inte debattkvaliteten att samma fraga upprepas flera ganger om. Haromdagen raderade jag t.ex. en trad dar TS hade uppmanats att soka och aven fatt tips pa en liknade trad av andra anvandare, och TS reaktion var: "Jag har sett den traden, men det var sa manga sidor i den...". Om TS inte ar mer intresserad an sa ar det svart att motivera tradens existensberattigande. Det finns manga hjalpsamma anvandare pa FB, men detta betyder inte att man ska trotta ut dem med att posta samma fragor om och om igen.
Citera
2009-08-31, 18:16
Medlem
SweTechs avatar
Jag tycker Ett_Hund gav ett lysande svar tidigt i tråden.

Något som jag uppskattar annars är när användarna skriver länken på tråden som det ska sammanfogas med när man lägger en RP. Då löser man problemet snabbt och smidigt.
Citera
2009-08-31, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då skulle i princip alla nyreggade åka på en veckas bann som första välkomnande. Inte så inbjudande, kanske.

Om detta inte går ann måste man ju reglera FAQ och regler tydligare - så att även nykomna vet vad som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in