2009-08-31, 18:32
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Om detta inte går ann måste man ju reglera FAQ och regler tydligare - så att även nykomna vet vad som gäller.
Det hör kanske inte till denna tråd, men tål att sägas igen trots att jag och andra gjort det så många gånger. Lösningen på problemet i det långa loppet, admin1-3-4:
Skicka ett PM automatiskt till alla som reggar sig, innehållandes länkar till FAQs, regler, sökakuten i Övrigt, en kort mening eller två om vikten av att söka eftersom FB innehåller i princip ALLT, information Laidback / Passwords / AIT, etc, etc...

Det tar en halvtimme att skriva och det tar fem sekunder att sätta det på automatik i kontrollpanelen. Vari ligger problemet?
Citera
2009-08-31, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det hör kanske inte till denna tråd, men tål att sägas igen trots att jag och andra gjort det så många gånger. Lösningen på problemet i det långa loppet, admin1-3-4:
Skicka ett PM automatiskt till alla som reggar sig, innehållandes länkar till FAQs, regler, sökakuten i Övrigt, en kort mening eller två om vikten av att söka eftersom FB innehåller i princip ALLT, information Laidback / Passwords / AIT, etc, etc...

Det tar en halvtimme att skriva och det tar fem sekunder att sätta det på automatik i kontrollpanelen. Vari ligger problemet?

Det håller jag med om. På så vis minskar dessa vardagliga "missöden" som mods ständigt får handskas med. Ett PM på direkten innehållande regler om vad som får och inte göras tordes underlätta jobbet åtminstone till en viss del. Det finns ju alltid stollar som struntar i reglerna.
Citera
2009-08-31, 18:39
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Problemet ar att manga anvandare inte orkar/bryr sig om att lasa. Manga laser inte ens regelverket, utan satter igang att posta sa fort de reggat sig. Du skulle bara veta hur manga regelbrott vi rensar bort innan du ens hunnit se dem.
Citera
2009-08-31, 18:42
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Problemet ar att manga anvandare inte orkar/bryr sig om att lasa. Manga laser inte ens regelverket, utan satter igang att posta sa fort de reggat sig. Du skulle bara veta hur manga regelbrott vi rensar bort innan du ens hunnit se dem.
Jovars. Men någonstans måste man börja, och vad kan vara bättre än att skicka upp ett fönster om att man fått PM från självaste admin, som dessutom innehåller ett varmt välkomnande å allas vägnar samt guidning och tips om hur man skall bete sig.
KFK-fjantar och lösa troll behöver vi inte bry oss om, de skiter fullständigt i allt ändå. Men det är till gagn för seriöst folk och dessa skall man bry sig om innan deras första upplevelse blir ett modmeddelande som lyder 'SÖK!'.
Citera
2009-08-31, 19:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jovars. Men någonstans måste man börja, och vad kan vara bättre än att skicka upp ett fönster om att man fått PM från självaste admin, som dessutom innehåller ett varmt välkomnande å allas vägnar samt guidning och tips om hur man skall bete sig.
KFK-fjantar och lösa troll behöver vi inte bry oss om, de skiter fullständigt i allt ändå. Men det är till gagn för seriöst folk och dessa skall man bry sig om innan deras första upplevelse blir ett modmeddelande som lyder 'SÖK!'.
Jag skulle gissa på att Admin har tre rader på sig att framföra info, därefter slutar majoriteten av de som ändå inte söker att läsa...
Citera
2009-08-31, 19:15
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag skulle gissa på att Admin har tre rader på sig att framföra info, därefter slutar majoriteten av de som ändå inte söker att läsa...
Vad negativa ni ska vara. Utnyttja dessa tre rader då! Det kommer alltid finnas folk som är förutbestämda för KFK, tusenfaldiga återkommanden av troll och störelsetyg, allmänna idioter och annat löst pack (som visserligen är kul att diskutera med, men ändå).
Men det betyder ju inte att man INTE ska ta hand om den (lilla) klunga som faktiskt tar sig hit med seriositet och kunskapstörst i blicken!

Upplevelsen ska börja med ett varmt välkomnande för alla, sen är det upp till var och en att läsa och begrunda eller ställa till med sattyg från dag tre. Möjligheten finns, den är enkel - och den är förvånansvärt nog ej driftsatt för ett forum som värdesätter förmågan att söka och bete sig på ett vettigt sätt högre än mycket annat.
Citera
2009-08-31, 19:18
Medlem
b0gfettos avatar
Ungefär samma som micaele skriver, det finns ett plugin som tvingar folk att läsa ett inlägg innan man kan fortsätta i forumen. Jag vet däremot inte om det funkar med FB´s söndertrasade kod.
Citera
2009-08-31, 19:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Vad negativa ni ska vara. Utnyttja dessa tre rader då! Det kommer alltid finnas folk som är förutbestämda för KFK, tusenfaldiga återkommanden av troll och störelsetyg, allmänna idioter och annat löst pack (som visserligen är kul att diskutera med, men ändå).
Men det betyder ju inte att man INTE ska ta hand om den (lilla) klunga som faktiskt tar sig hit med seriositet och kunskapstörst i blicken!

Upplevelsen ska börja med ett varmt välkomnande för alla, sen är det upp till var och en att läsa och begrunda eller ställa till med sattyg från dag tre. Möjligheten finns, den är enkel - och den är förvånansvärt nog ej driftsatt för ett forum som värdesätter förmågan att söka och bete sig på ett vettigt sätt högre än mycket annat.
Fast de som kommer hit med just det engagemanget brukar ändå hitta de klistrade trådarna, de brukar lägga någon timme på att känna in ett forum så de får grepp om hur det funkar, de brukar alltid hitta en FAQ. Visst kan ett välkomnande vara trevligt, men de som verkligen behöver lära sig hur det funkar är oftast inte lika mottagliga för den sortens info.

Sen vad det gäller min negativitet så skulle jag kanske mer kalla det för en realistisk syn. Om du bara visste hur många gånger i veckan jag får PM där folk vill få sina konton med alla inlägg raderade, få inlägg bortplockade för att någon i deras omgivning luskat ut deras FB-konton och nu är på väg att läsa obekväma hemligheter eller hur många pollar man ser i Outlaw där TS inleder med 'Om detta inlägg bryter mot någon regel så kan väl en moderator radera' följt av en klockren annons eller kranfiske.
Citera
2009-08-31, 19:36
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast de som kommer hit med just det engagemanget brukar ändå hitta de klistrade trådarna, de brukar lägga någon timme på att känna in ett forum så de får grepp om hur det funkar, de brukar alltid hitta en FAQ. Visst kan ett välkomnande vara trevligt, men de som verkligen behöver lära sig hur det funkar är oftast inte lika mottagliga för den sortens info.
Det kan vi skaka tass på. Och jag hoppas till äventyrs att det trevliga välkomnandet blir en realitet inom de närmaste 5-6 åren, då många nyreggade är osäkra på hur man skall föra sig och hur man skall leta runt. Hur man än vänder och vrider på det finns det alltid en grupp som starkt skulle uppskatta välkomnandet. Det torde vara skäl nog att införa det för alla som reggar sig.

Citat:
Sen vad det gäller min negativitet så skulle jag kanske mer kalla det för en realistisk syn. Om du bara visste hur många gånger i veckan jag får PM där folk vill få sina konton med alla inlägg raderade, få inlägg bortplockade för att någon i deras omgivning luskat ut deras FB-konton och nu är på väg att läsa obekväma hemligheter eller hur många pollar man ser i Outlaw där TS inleder med 'Om detta inlägg bryter mot någon regel så kan väl en moderator radera' följt av en klockren annons eller kranfiske.
Haha, om du bara visste hur många PM jag får i veckan där folk frågar hur man gör för att ta bort alla sina inlägg, kontaktar admins och mods, frågar om vart en tråd ska ligga (!) osv - tack vare länken i min signatur, sannolikt min pc och min närvaro. Jag vet hur det känns, på sätt och vis.
Citera
2009-08-31, 19:48
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:

Som du sjalv sager ar det en viss typ av anvandare som inget hjalper pa, och det ar oftast samma typ anvandare som postar utan att soka. Sjalv brukar jag kolla upp lite grann innan jag stanger eller slanger traden, det ar inte sa dar valdigt svart att gora en bedomning genom en snabb titt i anvandarprofilen. Ar det en serios anvandare ar det modan vart att hjalpa till, men om t.ex. nagon fran knarkavdelningarna lallar in pa Vapen och Militar och slanger upp veckans femte trad om "Huffan far ja tag pa en pistol utan licens?", da blir det papperskorgen utan pardon. Jag tror alldeles sakert att ovriga moderatorer tillampar liknande kriterier.

Jag tror faktiskt inte att problemet ar sa stort for de seriosa anvandarna, den overvagande delen av lasta tradar ar enligt min erfarenhet postade av den kategori som inte fattar ett dugg av vare sig skriven eller oskriven natetikett.
Citera
2009-08-31, 19:49
Medlem
Gunnar.Wests avatar
Citat:
Då skulle i princip alla nyreggade åka på en veckas bann som första välkomnande. Inte så inbjudande, kanske.

Men alla nya har väl använt sina tre dygn till att lära sig forumets regler

Dåligt skämt Men jag vill ändå passa på att säga att FBs sökfunktion är bland de bättre jag träffat på i cybervärlden.

Trots detta så kan det bli fel när man brinner för ett ämne och gärna vill diskutera detta med andra.

Hellre fria än fälla, gäller i våra domstolar... Men - Äsch nu orkar jag inte längre, jag är helt enkelt full... Lär er att söka för helvete! Jävla slöfockar
Citera
2009-08-31, 20:05
Medlem
Snövits avatar
Det är ett otyg med massa låsta trådar som hänvisar till andra om samma ämne. Det göra sökning efter en levande tråd svårare. Jag tycker att antingen papperskorgar man eller så slår man samman. Hänglåset borde bara vara för trådar som av någon anledning ska vara sökbara men kanske har spårat ur eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in