2009-09-04, 13:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Du är för jävla rolig du... Då tar vi det på grundskolenivå: Jag är ledsen över att göra dig besviken, men att "välkomna förslag" betyder inte att man är redo att lyda förslagsställarens minsta vink. Du startade en diskussion vilket jag antar betyder att du vill diskutera. När du sedan upptäcker att alla faktiskt inte delar dina åsikter blir du irriterad, går till personangrepp istället för att diskutera sakfrågan och sedan har du mage att klaga på debattklimatet. Huvva!

Nu säger jag det för sista gången, och förstår du inte vad jag säger får jag helt enkelt ge upp: Det du efterfrågar inte hör till de uppgifter som moderatorerna åtagit sig. Det du kallar att "moderera ordentligt" är helt enkelt uppgifter utöver den egentliga arbetsuppgiften. Detta är den synnerligen enkla anledningen till att våra meningar om vad som är lämpligt och möjligt att göra går isär, och förstår du inte ens grundfrågan i diskussionen orkar jag faktist inte diskutera med dig. Adios.
Är det så att du egentligen bara vill säga att allting utöver låsa, rensa och varna (förenkling) är bonus för användarna? Hade du bara sagt det så hade ju det varit slutet på diskussionen, det var ju att du överhuvudtaget drog upp bortförklaringar som tidsbrist, att det inte är möjligt och så vidare när det är smärtsamt uppenbart att det finns gott om moderatorer som sköter detta med bravur som fick ju mig att tro att du kanske inte riktigt förstod vad jag menade. Förklaringar är alltid bättre än bortförklaringar.

Däremot är min åsikt fortfarande att de som inte känner att de har tid, lust eller ork helt enkelt bör sluta moderera och släppa in någon med lite servicekänsla i stället. Att du har tolkat förslag från min sida som att jag anser att folk ska "lyda min minsta vink" eller att jag kräver saker säger ju mer om dig faktiskt.

Det är faktiskt lustigt, men sedan jag startade den här tråden så har jag inte sprungit in i en enda trådlåsning av dålig kvalitet, något som jag gjorde allt för ofta tidigare och alltså var anledningen till att jag startade tråden, så jag vill gärna tro att det finns moderatorer som faktiskt kände att de kunde göra bättre än de gjort och tänkte till lite tack vare den här tråden.
Citera
2009-09-04, 21:46
Medlem
slutagnälls avatar
Nej, dåligt förslag. Jag tycker att motiveringen sök är ypperlig för låsandet av trådar. Moderatorerna är just moderatorer, inte tjänstehjon och trådletare. Har man varit för lat för att söka ska man inte kunna slänga upp en tråd och räkna med att en moderator kommer och serverar ett gäng relevanta trådar på silverfat.
Citera
2009-09-05, 15:09
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Så ifall jag vill diskutera analsex i E&S så har jag X antal trådar att diskutera detta i? Varför finns det X antal trådar? Behandlar de analsex ur X antal aspekter, eller skulle det kunna vara så att en "stora tråden om analsex" kunde varit på plats?

Den stora tråden om analsex hade då varit en av FBs största samlingstrådar och jag tycke inte alltid samlingstrådar är att föredra. De funkar inte alltid och kan döda debatten. X antal trådar finns om nästan varje ämne på flasback. Det kommer alltid att vara en bedömningsfråga för den enskilde moderatorn om det är låta vara kvar, hänlåset, papperskorgen eller sammanslagning som gäller. Då varje moderator, tråd och forumdel också är unik som kommer samma bedömning inte heller kunna tillämpas.

Citat:
Tror du att jag talar om länksamlingar av typen där samtliga trådar placeras under särskilda underkategorier eller att samtliga trådar överhuvudtaget ens ska finnas med där?

Länksamlingar är väl bara länksamlingar?

Citat:
Har du varit inne i TK&K som jag hänvisat till några gånger nu? Finns det några hinder att sköta andra forum på samma sätt som det sköts?

Du menar att man istället för att skiva trådar finns om ämnet sök ska skriva trådar finns om ämnet se klistade trådar?

Citat:
Såg för övrigt en moderator som skrivit ett inlägg i en tråd där han skrev att ämnet hade diskuterats massvis av gånger men att han inte hittade någon tråd som motsvarade den exakta frågeställningen så tråden fick vara kvar. Jag undrar hur många andra moderatorer som bara smällt på hänglåset där han efter några sekunders undersökning märkte att hans första tanke inte var helt rätt...

Om man själv inte hittar en tråd som moderator kan man givetvis inte slänga på hänglåset. Om man som moderator inte hittar tråden så kan man ju inte förvänta sig att någon annan heller gör det. Däremot kan man skiva ut det och be om hjälp att hitta kanske en specifik tråd man vet passar att slå samman med. Någon annan kanske hittar.
Citera
2009-09-06, 21:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Länksamlingar är väl bara länksamlingar?
Jo, det är riktigt. Men varför skulle den behöva uppdateras dagligen bara för att det startas nya trådar? Det finns ingen anledning att ha annat än ständigt återkommande topics i den tråden, att sortera ett helt underforum i en separat tråd känns ju minst sagt "overkill"

Jag har sagt det ett otal gånger nu, kolla i TK&K...
Citera
2009-09-06, 21:50
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jo, det är riktigt. Men varför skulle den behöva uppdateras dagligen bara för att det startas nya trådar? Det finns ingen anledning att ha annat än ständigt återkommande topics i den tråden, att sortera ett helt underforum i en separat tråd känns ju minst sagt "overkill"

Jag har sagt det ett otal gånger nu, kolla i TK&K...

Jag upprepar mig då.

Citat:
Du menar att man istället för att skiva "trådar finns om ämnet sök" ska skriva "trådar finns om ämnet se klistade trådar"?
Citera
2009-09-07, 09:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag upprepar mig då.

Ja, jag tror och hoppas att det är ett smidigt sätt att på ett enkelt sätt både underlätta för moderatorer och behålla ett något bättre debattklimat att ha en klistrad tråd med en mindre länksamling till de oftast återkommande ämnena som man enkelt kan hänvisa till.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in