• 1
  • 2
2009-08-30, 16:29
Medlem
Har sett att det finns torkad bacon att köpa på burk , Men kan man göra dessa själv? Är ju väldigt mycket fett i köttet och vill inte att det ska härska.
Citera
2009-08-30, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Har sett att det finns torkad bacon att köpa på burk , Men kan man göra dessa själv? Är ju väldigt mycket fett i köttet och vill inte att det ska härska.
Visst går det men du behöver en specialmaskin som samtidigt transporterar bort fukt och torkar. Det borde gå i ett torkskåp men personligen har jag aldrig testat det. Det droppar av en del fett också. Du bör därför ha något under. Enklast är kanske att skära bort fettet och torka resten.

~Paul~
Citera
2009-08-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst går det men du behöver en specialmaskin som samtidigt transporterar bort fukt och torkar. Det borde gå i ett torkskåp men personligen har jag aldrig testat det. Det droppar av en del fett också. Du bör därför ha något under. Enklast är kanske att skära bort fettet och torka resten.

~Paul~

skulle det funka i konvektionsugnen på jobbet?
Citera
2009-08-30, 17:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
skulle det funka i konvektionsugnen på jobbet?
Ja, med största sannolikhet.

~Paul~
Citera
2009-08-30, 23:15
Medlem
måste fråga vart du sett baconpulver? i sverige. för har länge haft mina ögon på BaconSalt från staterna men det blir inte direkt gratis om man ska beställa.
Citera
2009-08-30, 23:23
Medlem
meepers avatar
Torkat bacon har jag aldrig sett, dock har jag stött på saker i stil med detta http://borgebykryddgard.jetshop.se/. Sojaprotein med baconsmak i kryddform.
Citera
2009-08-31, 05:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:D
måste fråga vart du sett baconpulver? i sverige. för har länge haft mina ögon på BaconSalt från staterna men det blir inte direkt gratis om man ska beställa.
Jag har inte sett baconpulver. Men som sagt, allting kan bli till pulver så länge man lyckas avdunsta nästan all vätska. En variant är att djupfrysa det torkade baconet för att lättare kunna bearbeta det.

~Paul~
Citera
2009-08-31, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:D

här finns den!
http://www.hormelfoods.com/brands/ho...nToppings.aspx
Citera
2009-08-31, 09:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
här finns den!
http://www.hormelfoods.com/brands/ho...nToppings.aspx
Fast i den länken så finner man endast smulor, bitar och flakes. Ingen av produkterna är helt pulvriserad.

~Pau~
Citera
2009-08-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Torkat bacon har jag aldrig sett, dock har jag stött på saker i stil med detta http://borgebykryddgard.jetshop.se/. Sojaprotein med baconsmak i kryddform.
ska nog lägga en beställning måste pröva..
Citera
2009-08-31, 16:52
Medlem
Cantorass avatar
Borde det inte funka att köra baconet i fritösen/koka det i olja? Och sedan torka det på papper eller i ugn.
På så sätt är det lätt att driva ut all fukt och samtidigt smälta ut en del av fettet - mindre risk att det härsknar.
Den smak man är ute efter i pulvret är väl den av knaperstekt bacon?
Citera
2009-08-31, 20:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Borde det inte funka att köra baconet i fritösen/koka det i olja? Och sedan torka det på papper eller i ugn.
På så sätt är det lätt att driva ut all fukt och samtidigt smälta ut en del av fettet - mindre risk att det härsknar.
Den smak man är ute efter i pulvret är väl den av knaperstekt bacon?
Tror tyvärr inte att det funkar. Du få aldrig bort tillräckligt med fukt och fett. Till det krävs en längre period av torkning med hjälp av luft (och helst fuktudrivare).

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in