• 1
  • 2
2009-08-29, 19:30
Medlem
Hej.
singel här som alltid lagar för stora portioner mat. Hur vet jag vilken färdiglagad mat som kan frysas utan att bli dåligt? Kan jag tex frysa grytor med grädde i?
Citera
2009-08-29, 19:39
Medlem
uainds avatar
Som jag förstått det går allt i princip att frysa. Saker med mycket fett t.ex. bacon eller som du nämner grytor med mycket grädde går inte att ha i frysen lika länge men de går fortfarande att frysa.
Citera
2009-08-29, 19:53
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hej.
singel här som alltid lagar för stora portioner mat. Hur vet jag vilken färdiglagad mat som kan frysas utan att bli dåligt? Kan jag tex frysa grytor med grädde i?
Måltider som innehåller mjölk eller grädde funkar dåligt att frysa in rent generellt. Det blir inget bra när man tinar upp det. Om man ändå väljer att frysa in en gryta som innehåller grädde så rekommenderar jag att spola av allt när det har tinat med varmt vatten och sedan tillföra nya kryddor som eventuellt har spolats bort plus att värma upp det i färsk grädde.
Citera
2009-09-04, 11:36
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hej.

Det bästa är att testa sig fram, jag har inte träffat på något som inte går att frysa in.
Men det är klart att såser och grytor blir inte så roliga att tina upp, men för det mesta så funkar det rätt bra ändå om man inte är allt för kräsen.
Citera
2009-09-04, 12:21
Medlem
Californias avatar
Potatis blir inte bra om man fryser den!
Citera
2009-09-04, 12:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Potatis blir inte bra om man fryser den!
Precis vad jag tänkte säga också, potatis kan smaka fruktansvärt efter man fryst.
Men även denna konsistens som blir är inte gott.

Sen tycker jag inte att det finns några större problem med att frysa det mesta färdiglagade.
En del kanske blir lite grynigt, men det är ju bara kosmetika.
Citera
2009-09-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Måltider som innehåller mjölk eller grädde funkar dåligt att frysa in rent generellt. Det blir inget bra när man tinar upp det. Om man ändå väljer att frysa in en gryta som innehåller grädde så rekommenderar jag att spola av allt när det har tinat med varmt vatten och sedan tillföra nya kryddor som eventuellt har spolats bort plus att värma upp det i färsk grädde.

haha, what?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det bästa är att testa sig fram, jag har inte träffat på något som inte går att frysa in.
Men det är klart att såser och grytor blir inte så roliga att tina upp, men för det mesta så funkar det rätt bra ändå om man inte är allt för kräsen.

klart såser och grytor blir roliga att frysa in. boeuff borgignon som är rätt populärt blir jättegott att äta även efter det har lagts i frysen.
Citera
2009-09-04, 14:04
Bannlyst
Citat:
Haha. Detta var nog det sämsta jävla tipset jag någonsin läst. Varför inte bara laga ny mat på en gång om man tvunget ska krångla till det för sig?

Fast jag kanske missade en smiley eller nåt?
Citera
2009-09-04, 14:38
Medlem
Citat:

Hahaha, den var ju apkul. Ett vääääldigt konstigt förslag.

Ingen fara alls att frysa in såser eller grytor med grädde. Potatis blir grötigt och potatisgratäng som innehåller mjölk eller grädde blir inte bra som tinad. Osten i gratängen smakar också illa.

Vet Ni vad? Glass är mestadels grädde
Citera
2009-09-04, 14:42
Medlem
epost72s avatar
Jag anser att även potatis går bra att skrämma upp i mikron efter frysning, men smaken är som baken.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
klart såser och grytor blir roliga att frysa in. boeuff borgignon som är rätt populärt blir jättegott att äta även efter det har lagts i frysen.

Roligt och roligt, såser får ibland knepig konsistens men om man rör om lite så går det bra.
Citera
2009-09-04, 14:48
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onomatepoeten
Hahaha, den var ju apkul. Ett vääääldigt konstigt förslag.

Ingen fara alls att frysa in såser eller grytor med grädde. Potatis blir grötigt och potatisgratäng som innehåller mjölk eller grädde blir inte bra som tinad. Osten i gratängen smakar också illa.

Vet Ni vad? Glass är mestadels grädde
Jag tycker ibland att en del mat med mjölk och grädde inte blir så bra när man tinar och värmer upp den igen. Det kan skära sig och se allmänt äckligt ut. Då kan göra som jag förelog istället för att slänga maten. Ett enkelt sätt att fräscha till saker som ser lite skabbigt ut. Prova.
Citera
2009-09-04, 14:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag tycker ibland att en del mat med mjölk och grädde inte blir så bra när man tinar och värmer upp den igen. Det kan skära sig och se allmänt äckligt ut. Då kan göra som jag förelog istället för att slänga maten. Ett enkelt sätt att fräscha till saker som ser lite skabbigt ut. Prova.
Är det inte enklare att frysa in utan såsen isf?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in