2009-09-04, 14:54
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Är det inte enklare att frysa in utan såsen isf?
Jo, om man kan separera det så. Men det kan ju vara lite svårt med en gryta.
Citera
2009-09-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Är det inte enklare att frysa in utan såsen isf?

Låter vettigare. Då slipper man skölja av maten innan man värmer den ju

Jag tycker inte det låter speciellt fräscht att skölja av mat och sedan tillsätta nya mjölkprodukter och kryddor överhuvudtaget iofs. Dessutom kommer ju massor med smaker och aromer gå förlorade ner i vasken när du sköljer bort det du tycker är estetiskt fult. Om jag förstod rätt så är det ju inte smaken Bengrot hänger upp sig på utan utseendet.

Jag är inte ute efter någon skalp här Bengrot, jag bara tyckte det var ett jäkligt konstigt förslag. Praktiserar du det själv? På vilken sorts mat isåfall?
Citera
2009-09-04, 15:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onomatepoeten

Jag tycker inte det låter speciellt fräscht att skölja av mat och sedan tillsätta nya mjölkprodukter och kryddor överhuvudtaget iofs. Dessutom kommer ju massor med smaker och aromer gå förlorade ner i vasken när du sköljer bort det du tycker är estetiskt fult. Om jag förstod rätt så är det ju inte smaken Bengrot hänger upp sig på utan utseendet.

Jag är inte ute efter någon skalp här Bengrot, jag bara tyckte det var ett jäkligt konstigt förslag. Praktiserar du det själv? På vilken sorts mat isåfall?

Jag är ingen förespråkare för den metoden, just att skölja av maten.
Alla gör på sitt sätt, det låter lite ovanligt bara.
Citera
2009-09-04, 15:13
Medlem
Bengrots avatar
Citat:

Mycket intressant debatt det blev

Jag gjorde det häromdagen när jag värmde en frusen gryta bestående av kött, grönsaker, bacon och lite jox och grädde i. Jag värmde det i en kastrull och det såg direkt oaptitligt ut. Jag hällde över grytan i ett durkslag och lät det mesta av grädden rinna av och spolade av lite lätt med vatten. Sedan lät jag vattnet rinna och och så hällde jag tillbaka den torra grytan i kastrullen och kryddade och värmde upp allt i färsk grädde. Det blev hur bra som helst.
Citera
2009-09-04, 15:47
Medlem
klybans avatar
Kan inte förstå varför man vill hälla bort smak för att det inte ser lika bra ut som när man gjorde maten.
När det blir blandat med pasta/ris/potatis så ser man det knappt.
Citera
2009-09-04, 15:53
Bannlyst
Citat:
Vet Ni vad? Glass är mestadels grädde
Mjo fast glassen äts även i fryst tillstånd så det är väl kanske inte riktigt jämförbart.
Citera
2009-09-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Mjo fast glassen äts även i fryst tillstånd så det är väl kanske inte riktigt jämförbart.

Absolut. Det var mest menat som ett dåligt skämt

Jag märkte i helgen att det går alldeles utmärkt att frysa cheeseburgare jag köpte på vägen hem i fredags natt. I söndags smakade dom jättebra efter en minut i mikron. Eller ja, så bra cheesburgare kan smaka....

Färsk okokt pasta är bra att ha i frysen också.
Citera
2009-09-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Mycket intressant debatt det blev

Jag gjorde det häromdagen när jag värmde en frusen gryta bestående av kött, grönsaker, bacon och lite jox och grädde i. Jag värmde det i en kastrull och det såg direkt oaptitligt ut. Jag hällde över grytan i ett durkslag och lät det mesta av grädden rinna av och spolade av lite lätt med vatten. Sedan lät jag vattnet rinna och och så hällde jag tillbaka den torra grytan i kastrullen och kryddade och värmde upp allt i färsk grädde. Det blev hur bra som helst.

Tja, jag hade nog hellre blundat när jag åt än att slänga bort smakerna som fanns i grädden...
Citera
2009-09-05, 12:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag tycker ibland att en del mat med mjölk och grädde inte blir så bra när man tinar och värmer upp den igen. Det kan skära sig och se allmänt äckligt ut. Då kan göra som jag förelog istället för att slänga maten. Ett enkelt sätt att fräscha till saker som ser lite skabbigt ut. Prova.

Hacka inte på Bengrot...han har en poäng. När vi tinar exempelvis grytor med grädde, speciellt grytor med lite fetare kött, så kan såsen skära sig lite. Då brukar min hustru (hon är bäst på såser) hälla i lite redning och en slurk ny grädde så fixar det sig...

Stekt potatis går hyfsat bra att frysa men den tappar ju fräschör.

Någon påstod att glass mest är grädde. Jag tror att glass mest är vatten.
Citera
2009-09-05, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Någon påstod att glass mest är grädde. Jag tror att glass mest är vatten.
Utveckla.
Citera
2009-09-05, 14:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Utveckla.

Vattenhalten i glass ligger normalt sett högre än 50 %.
Citera
2009-09-05, 15:01
Medlem
epost72s avatar
Känner att detta börjar vandra OT men just "glass" finns ju i flera varianter: glass, gräddglass, isglass osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in