Går på p-piller men funderar på att byta till p-ring nu när pillren tar slut. Funderar på att byta iom att det blir mindre att komma ihåg och mindre dos hormon.
Någon som har erfarenhet? Bra, dåligt? Märks det vid sex?
Jag tycker det är bra. Har inte några biverkningar vad jag vet eller har tänkt på. Nu har jag inte nuppat så mycket sen jag började med ringarna, men jag tycker att det har funkat som vanligt.
Har haft ring nu i ca ett år och det är helt underbart! Det märks inte vid penetration men om din partner skulle stoppa in ett finger i slidan så känns den men det känns inte obehagligt säger de. Det var lite trixigt i början att sätta in den rätt men du kommer på hur det ska vara, som att stoppa in en tampong ungefär.
P-ring är ju inte subventionerat av landstinget tyvärr så det kostar en del men jag tycker absolut att det är värt de pengarna. Du kan även anmäla på Nuvarings hemsida när du stoppar in din första ring så får du påminnelse-sms i fortsättningen om när du ska ta ut ringen och sätta in en ny.
Var försiktig om du använder tampong vid mens bara, råkade dra ut ringen när jag drog ut en tampong en gång så känn efter noga så att den inte åker ut med tampongen.
Jag och min flickvän körde på P-piller ett tag, och det funkade fint förutom humörsvängningar för henne. Vi tyckte inte att det var värt att hon var deppig bara för att vi skulle få göka, så vi bytte till P-ring och svängningarna försvann nästan helt (inte riktigt). Hon blev fortfarande då och då deprimerad helt utan anledning, men inte alls ofta.
Det stora problemet kom efter ett par veckor; hon började få ont av sexet, och vi trodde att det var ett sammanträffande. Hon var oskuld när vi träffades, och när vi bytte till Ring hade vi bara haft sex i ca. 5 månader, så vi visste inte riktigt hur mycket hon tålde.
Vi började ha sex mer och mer sällan, för att det gjorde mer och mer ont. Hon började smörja in alltihop med olja och så, för det hade vi hört att man kan göra. Men till slut gick det mer än en månad mellan sextillfällena (vi hittade såklart på annat, men själva penetrationen fick utebli).
Vi kom fram till att det måste vara den satans ringen, och nu kör vi på kondomer, och det går finfint. Jag rekommenderar absolut att du testar, för den är verkligen inget strul, och som kille kan jag säga att jag inte kände den vid sex över huvud taget, bara med fingret, och det var inget jag stördes av. Men om du börjar bli torr så kanske det inte är något för dig.
Man kanske kan kombinera med någon lokal östrogenbehandling om man skulle bli för torr? Nu vet jag dock inte hur mycket man kan fixa och trixa med hormonerna egentligen..kanske motverkar varandra
Min chansning är att ifall du är så känslig för hormoner att du varken klarar piller eller ring, så är det lika bra att köra med gummi. Jag vet faktiskt inte varför alla ratar det så mycket, tycker inte att det känns dumt alls. På med lite olja eller glidmedel och kör på bara.
Sen har väl kanske inte alla turen att älska sin partner, men det är något jag tycker att man ska jobba på. Både sexet och relationen mår bättre när man lär sig att leva med varandra utan att allt måste handla om sex.
Ett alternativ är faktiskt kopparspiralen. Blöder du inte en massa redan och har en jäkla mensvärk tycker jag faktiskt att det är det överlägsna preventivmedlet i dagsläget. För oss som är hormonkänsliga då.
Min flickvän har tidigare använt p-ring och det funkade bra, för det mesta. Ibland tyckte både hon och jag att det skavde (eller åtminstone som en vag obehagskänsla) vid penetration och själv tyckte jag väl att ringen var lite ivägen när jag använde fingrarna (dock med betoning på lite). I det stora helt dock helt ok. Sen gjorde hon ett uppehåll med preventivmedel på nästan ett år men nyligen började hon med p-ring igen.
Tyvärr fungerade det inte alls denna gång, hon fick först väldigt ont och vi kunde i princip inte ha sex över huvud taget. Efter att ha bytt till p-piller har det problemen dessbättre försvunnit. Förmodligen var det annat som påverkade också denna gång men om du har haft problem med känsligt underliv tidigare kan p-ring vara problematiskt.
Tycker att den är galet bra. Det är bara att stoppa in och glömma bort i tre veckor. Har inte haft något problem med den vid sex, och om man vill kan man ju bara plocka ur den under just den tiden som man har det. Har inte fått några klagomål om att den skulle kännas obehagligt.
Har inte haft så mycket biverkningar med den heller.
Jag och min flickvän körde på P-piller ett tag, och det funkade fint förutom humörsvängningar för henne. Vi tyckte inte att det var värt att hon var deppig bara för att vi skulle få göka, så vi bytte till P-ring och svängningarna försvann nästan helt (inte riktigt). Hon blev fortfarande då och då deprimerad helt utan anledning, men inte alls ofta.
Det stora problemet kom efter ett par veckor; hon började få ont av sexet, och vi trodde att det var ett sammanträffande. Hon var oskuld när vi träffades, och när vi bytte till Ring hade vi bara haft sex i ca. 5 månader, så vi visste inte riktigt hur mycket hon tålde.
Vi började ha sex mer och mer sällan, för att det gjorde mer och mer ont. Hon började smörja in alltihop med olja och så, för det hade vi hört att man kan göra. Men till slut gick det mer än en månad mellan sextillfällena (vi hittade såklart på annat, men själva penetrationen fick utebli).
Vi kom fram till att det måste vara den satans ringen, och nu kör vi på kondomer, och det går finfint. Jag rekommenderar absolut att du testar, för den är verkligen inget strul, och som kille kan jag säga att jag inte kände den vid sex över huvud taget, bara med fingret, och det var inget jag stördes av. Men om du börjar bli torr så kanske det inte är något för dig.
Hoppas det hjälpte!
Det lät inte så kul! Men jag har inte haft några biverkningar alls av p-piller, visserligen har jag haft svamp en gång, men jag tycker inte att det borde påverka så mycket? Jag ska nog prova iaf
Ett alternativ är faktiskt kopparspiralen. Blöder du inte en massa redan och har en jäkla mensvärk tycker jag faktiskt att det är det överlägsna preventivmedlet i dagsläget. För oss som är hormonkänsliga då.
Men måste man inte ha fött barn för att sätta i den? Tycker att jag har hört nåt sånt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!