2020-09-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindecember
Bumpar, hur fan får man denna av farbror doktor
Det är nog nästintill omöjligt. Med tanke på hur restriktiva de är med traditionell benso och tom numera med Lyrica och Z analoger så torde det vara omöjligt att få Heminevrin utskrivet lagligt idag om inte väldigt specifika skäl föreligger.

Det användes förr som sömnmedel inom demensvården samt vid avgiftning av alkoholister men idag används det knappt ens till det.

Jag är psykpatient själv, bor på ett LSS boende, legat inne på psyk med ett antal missbrukare på avgiftning samt jobbat inom demensvården innan jag blev sjukpensionär och jag har aldrig hört talas om eller sett någon få Heminevrin, förutom en äldre granne på boendet som hade det vid behov i sin ungdom.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-09-12 kl. 19:51.
Citera
2020-10-11, 02:06
Medlem
TomiXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Min doktor säger att det nästan uteslutande ges till inneliggande patienter. Jag frågade om jag kunde få det att sova på, eftersom jag skulle dra ner på alkoholen. Men nä, det fick jag inte, efter han tyckte att det var farligt o beroendeframkallande. Men han skriver gladeligen ut Iktorivil och Imovane.

Har testat det en gång, men fick bara en massa stickningar i näsan. Men de ska tydligen försvinna efter några gånger när man tagit det.

Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Jag fick det på psyket, men det är närmare tio år sedan nu. Vet däremot en alkoholist runt 35 år som får det mot beroende.
Vaknade på sjukan förra sommaren efter omkring 20 stycken (minns inte exakt, har nog skrivit om det i nån tråd) så tycker absolut inte ts ska blanda med alkohol.

Tycker heminevrin är jäkligt svårdoserad. Man kan ta 3-4 st och inte känna något annat än stickningar i näsan, men sen tar man några till och vaknar efter att ha tvärdäckat stående.

Tror nog den här kommer vara borta ur sortimentet om ett par år.

Där tror jag annorlunda, clomethiazole är utan tvekan den bästa medicinen för att dämpa ångest/agitation hos framförallt demensjuka, där benzodiazepiner sällan är effektiva vid demens där patienten är mer mobil och kan uppfatta situationer som aggressiva.
Citera
2021-04-16, 17:44
Medlem
Det hade ju onekligen varit kul att testa denna och se om den biter på mina sömnproblem eftersom i stort sett inget annat preparat som finns på den svenska marknaden idag gör det.
Citera
2021-04-16, 19:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det hade ju onekligen varit kul att testa denna och se om den biter på mina sömnproblem eftersom i stort sett inget annat preparat som finns på den svenska marknaden idag gör det.

Sov som ett barn på Heminevrin under en detox i München. Var öppen med mina bensproblem, men blev lite chockad när jag sattes in på Heminevrin... ...dessutom "efter behov" så det var bara "fraulein, können ich die graue pillen gegen meine krampfe haben..?" (sorry, din French at school) Inte tal om "schema" och nedtrappning. Tyvärr töstig som en örn vid utskrivning och fullständiga rättigheter (jo sant!) i sjukhuscafeterian, så då var man ju igång igen...

Men tillbaka till Heminevrin - bara gamla alkisar som "kvalificerat sig till det" som får det utskrivet. Tror det är i princip omöjligt att få på recept, på gott och ont. (Barbiturater kan man ju till skillnad från bens lätt överdosera, fråga Marilyn Monroe och Keith Moon... ).
Citera
2021-04-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sov som ett barn på Heminevrin under en detox i München. Var öppen med mina bensproblem, men blev lite chockad när jag sattes in på Heminevrin... ...dessutom "efter behov" så det var bara "fraulein, können ich die graue pillen gegen meine krampfe haben..?" (sorry, din French at school) Inte tal om "schema" och nedtrappning. Tyvärr töstig som en örn vid utskrivning och fullständiga rättigheter (jo sant!) i sjukhuscafeterian, så då var man ju igång igen...

Men tillbaka till Heminevrin - bara gamla alkisar som "kvalificerat sig till det" som får det utskrivet. Tror det är i princip omöjligt att få på recept, på gott och ont. (Barbiturater kan man ju till skillnad från bens lätt överdosera, fråga Marilyn Monroe och Keith Moon... ).
Jag känner faktiskt en person som har haft Heminevrin som ångestdämpande när han var ung, närmare 45 idag.

Han tog lite för mycket vid någon offentlig tillställning och tokdäckade 🤣
Citera
2021-04-16, 19:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag känner faktiskt en person som har haft Heminevrin som ångestdämpande när han var ung, närmare 45 idag.

Han tog lite för mycket vid någon offentlig tillställning och tokdäckade 🤣

...och till skillnad fr bens kan det vara sista gången man "tokdäckar" (tror de hade rätt bra koll på mig där i München, tyskar... så länge jag "beställde" under ett takvärde var det väl ok, I guess.).
Citera
2021-04-16, 19:27
Medlem
Citat:
...och till skillnad fr bens kan det vara sista gången man "tokdäckar" (tror de hade rätt bra koll på mig där i München, tyskar... så länge jag "beställde" under ett takvärde var det väl ok, I guess.).
Jo Heminevrin är ju betydligt mer toxiskt än vad benzo är vid en överdos.Jag har aldrig blandat benzo med tex alkohol men de flesta som gör det verkar ju överleva.Blandar man Heminevrin med alkohol kan det vara det sista man gör.
Citera
2021-04-16, 19:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jo Heminevrin är ju betydligt mer toxiskt än vad benzo är vid en överdos.Jag har aldrig blandat benzo med tex alkohol men de flesta som gör det verkar ju överleva.Blandar man Heminevrin med alkohol kan det vara det sista man gör.

Sant.

Enda gången jag varit "blåfejsad" och nära döden har jag blandat med opiater och/eller sponken.

Känner en lirare som tömde en hundraburk xanor i ett självmordförsök - blev inte ens magpumpad på sjukan, men han sov gott i typ tre dygn... (kroppen tar upp bens till en viss "maxgräns" - därav omöjlig att OD;a med dödlig utgång.).
Citera
2021-04-16, 20:08
Medlem
Citat:
Sant.

Enda gången jag varit "blåfejsad" och nära döden har jag blandat med opiater och/eller sponken.

Känner en lirare som tömde en hundraburk xanor i ett självmordförsök - blev inte ens magpumpad på sjukan, men han sov gott i typ tre dygn... (kroppen tar upp bens till en viss "maxgräns" - därav omöjlig att OD;a med dödlig utgång.).
Nej det finns dom som har svalt en 100 burk 2 mg Iktorivil och överlevt. Dock med rejäl minneslucka 😆
Citera
2021-09-06, 17:31
Medlem
Numes avatar
Finns ett antal riktigt gamla multisjuka personer på boenden som har det förskrivet i skrivande stund. Annars har jag aldrig sett det. Blev faktiskt lite förvånad att Oxazepam kombineras med Heminevrin, istället för att förskriva en starkare benso (t.ex. temesta eller xanor). Där jag jobbat till och från är det näst vanligast (narkotiskt lugnande) efter oxazepam. Rätt starka grejjer utifrån mina observationer, men folk verkar bli överdrivet trötta av det ganska ofta dessvärre. Men det kanske är att föredra framför att dom är helvakna och blir ohämmade av benso. Vissa dementa är riktigt jobbiga för sig själva och omgivningen så jag är glad att åtminstone dom kan få lite urval av narkotiskt lugnande förskrivet så dom kan tagga ner på e.m.

Har testat Heminevrin en gång (192mg). Kändes närmast som 7.5-15mg Midazolam oralt men med viss irritation i näsa en kort stund innan insomning. Ren sömnmedicin för en vanlig person om du frågar mig, men vem vet kanske det skulle varit underbart att ta dagtid men jag tvekar på det. I vilket fall är det rätt starka grejjer v.g. just trötthet/insomning.
Citera
2021-10-28, 20:27
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Heminevrin

Hanoi.
Jag har kommit över en burk "Heminevrin" på ett ganska så konstigt sätt.
All info finns ju på Fass, så det gäller inte det.
Tabletterna är tydligen svåra att få tag på.
Jag är inte extremt gammal och jag har inte delirium än så länge.
Vad händer om jag tar detta ändå? Hur mycket? Är SJUKT nyfiken på detta preparat.
Kunder hos Nordhemskliniken säger att detta är fivestar, men jag har ju egentligen inget behov. Vill bara testa.
Mjuka kapslar 300 mg.
Citera
2021-10-28, 20:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Hanoi.
Jag har kommit över en burk "Heminevrin" på ett ganska så konstigt sätt.
All info finns ju på Fass, så det gäller inte det.
Tabletterna är tydligen svåra att få tag på.
Jag är inte extremt gammal och jag har inte delirium än så länge.
Vad händer om jag tar detta ändå? Hur mycket? Är SJUKT nyfiken på detta preparat.
Kunder hos Nordhemskliniken säger att detta är fivestar, men jag har ju egentligen inget behov. Vill bara testa.
Mjuka kapslar 300 mg.

Ta det piano - barbiturater inte att leka med.

Fick heminevrin på en detox jag gjorde i Tyskland. Fina grejor! MEN! Kan överdoseras, se upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in