• 1
  • 2
2009-08-28, 23:29
Medlem
kja96s avatar
Hej!
Jag tänkte lysa upp min tråkiga tillvaro med ett akvarium i mitt rum, och efter att ha tittat runt lite insåg jag fan att kampfiskar är ta mig tusan snygga . Men till saken hör ju då här att jag aldrig haft ett akvarium förut, å undrar om någon tycker detta låter som en dålig ide? Är det en väldigt svårskött fisk? Och snälla säg inte skaffa en Guppy, jag är inte fullkomligt retarderad och kan sköta om husdjur.

Jag hade tänkt ha 1 eller 2 fiskar i ett 20-30 l akvarium, antingen 1 hanne eller 2 honor. Annars blir det komplicerat å de börjar slåss och/ eller para sig, och sånt orkar jag inte med.

Edit* Oxå någon som har tips på inredning? Alltså behöver just Kampfiskar något speciellt, typ mycket växter och av ett visst slag?
Citera
2009-08-28, 23:57
Medlem
Hajvans avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Siamesisk_kampfisk

Den verkar vara så aggressiv att allting runt dem dör...
Citera
2009-08-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kja96
Hej!
Jag tänkte lysa upp min tråkiga tillvaro med ett akvarium i mitt rum, och efter att ha tittat runt lite insåg jag fan att kampfiskar är ta mig tusan snygga . Men till saken hör ju då här att jag aldrig haft ett akvarium förut, å undrar om någon tycker detta låter som en dålig ide? Är det en väldigt svårskött fisk? Och snälla säg inte skaffa en Guppy, jag är inte fullkomligt retarderad och kan sköta om husdjur.

Jag hade tänkt ha 1 eller 2 fiskar i ett 20-30 l akvarium, antingen 1 hanne eller 2 honor. Annars blir det komplicerat å de börjar slåss och/ eller para sig, och sånt orkar jag inte med.

Edit* Oxå någon som har tips på inredning? Alltså behöver just Kampfiskar något speciellt, typ mycket växter och av ett visst slag?

Skaffa en tigerhaj för helvete, dom har bett! Kampfiskar till försäljning är framodlade och inte naturliga!
Citera
2009-08-29, 00:13
Medlem
StigAllans avatar
Kampfiskar är svåra, man får ha dessa för sig själva.
Men jävligt fina då man har en spegel i samma akvarium, då visar hannen upp sig i all sin prakt.
Parningen är ännu lite jobbigare, tycker att du ska ta dig till biblioteket eller till ett akvariefiskforum för mera info.
Citera
2009-08-29, 00:29
Medlem
Rhallas avatar
Kampfiskar är mycket lättskötta så länge du inte har två hanar eller en spegel i närheten av akvariumet.
Citera
2009-08-29, 00:56
Medlem
Om du vill ha ett litet sällskaps akvarium tycker jag helt klart att du kan ta och skaffa dig en riktigt snygg kampfisk. Bosätt en ancistrusmal i baljan med honom och sköt matning och vatten byte så kommer det bli bra
Citera
2009-08-29, 01:12
Medlem
ganglere2s avatar
Står mycket om skötsel av olika fiskarter på olika forum o.likn.
Citera
2009-08-29, 10:25
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Har haft en kampfisk ensam länge nu i ett mindre akvarium, och det har gått bra. Andra fiskar kan bita på deras långa fenor och de slåss med sina artfränder, åtminståne hanar. Förhoppningsvis går det bra att ha en eller ett par honor med honom.

Kampfisken är lika lättskött som en Guppy, eller lättare enligt mig. Alla Guppys vi har haft har dött inom några dagar (de är ofta parasitangripna) medan alla våra andra fiskar levt i åratal, och vi har haft MÅNGA olika arter. Så vill du ha en svår fisk, skaffa en Guppy
Citera
2009-08-29, 10:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Har haft en kampfisk ensam länge nu i ett mindre akvarium, och det har gått bra. Andra fiskar kan bita på deras långa fenor och de slåss med sina artfränder, åtminståne hanar. Förhoppningsvis går det bra att ha en eller ett par honor med honom.

Kampfisken är lika lättskött som en Guppy, eller lättare enligt mig. Alla Guppys vi har haft har dött inom några dagar (de är ofta parasitangripna) medan alla våra andra fiskar levt i åratal, och vi har haft MÅNGA olika arter. Så vill du ha en svår fisk, skaffa en Guppy

Kanske du har haft otur med dina guppy?
Har själv haft sådana för många år sedan. Alla varnade för att de skulle föröka sig okontrollerat. Hände aldrig. De förökade sig knappt öht. Iaf i mycket långsam takt. Konstigt.
Citera
2009-08-29, 12:32
Medlem
kja96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funfviertel
Om du vill ha ett litet sällskaps akvarium tycker jag helt klart att du kan ta och skaffa dig en riktigt snygg kampfisk. Bosätt en ancistrusmal i baljan med honom och sköt matning och vatten byte så kommer det bli bra

Kan man alltså ha en mal i samma akvarium? Dödar inte kampfisken den då?
Och vad gäller för storlek på akvariet, om man bara ska ha säg 1 kampfisk, möjligtvis 2 (honor isåfall)
Citera
2009-08-29, 12:40
Medlem
PollyPs avatar
20 liter

1 kamp hane

5-10 körsbärsräkor
2-3 Äppelsnäckor

30-50 liter

1 kamp hane
3 kamp honor

Körsbärsräkor
Äppelsnäckor

Det finns de som säger att räkor blir stressade av kampfiskar.
Det kan vara sant, beror på personligheten till kampfisken.

Testa!!
Citera
2009-08-29, 14:23
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kja96
Kan man alltså ha en mal i samma akvarium? Dödar inte kampfisken den då?
Och vad gäller för storlek på akvariet, om man bara ska ha säg 1 kampfisk, möjligtvis 2 (honor isåfall)
Kampfisk är inte aggressiv mot andra fiskar så en mal går säkert bra att ha
också. 20-30 liter mer utrymme behövs inte men det är inte bra att ha honor
till en Kampfiskhane för han brukar ta död på dom faktiskt. Om man nu inte
vill att dom skall para sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem