2009-08-29, 14:58
Medlem
PollyPs avatar
Vill man ha honor till kamp hanen ska de minst vara 3 st.

Har man bara en så blir hon sönder stressad av hanen som gärna jagar/driver henne all day long..

Men har man för många honor med en hane kan de bli för kaxiga och ta kål på honom istället.

De brukar rekomendera 3 honor med en hane i butikerna förutsatt att karet är tillräckligt stort.
Minst 30 liter skulle jag säga.

Men jag är långt ifrån expert..
Citera
2009-08-29, 15:09
Medlem
Om du inte vill ha många fiskar tycker jag att du ska skaffa en skorpionfisk http://madeinsabah.files.wordpress.c...onfish-new.jpg
Citera
2009-08-29, 17:12
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kanske du har haft otur med dina guppy?
Har själv haft sådana för många år sedan. Alla varnade för att de skulle föröka sig okontrollerat. Hände aldrig. De förökade sig knappt öht. Iaf i mycket långsam takt. Konstigt.

Ja just det, kom att tänka på en sak nu. Vi hade vanliga, färgglada guppys, och de dog hela tiden. Det är de som är sönderavlade. Sedan testade vi Endlers guppy, som är viltfångade och oavlade. De förökade sig snabbt och fick många ungar.

Endlers Guppy:
http://www.howtokeeptropicalfish.co....rnetEndler.jpg

Vanlig Guppy:
http://4.bp.blogspot.com/_Jmbl7DQilf...ancy_guppy.jpg
Citera
2009-08-29, 17:31
Medlem
Att säga att "jag vill skaffa kampfisk" är som att säga "jag vill skaffa hund, fixar jag det".. Det finns så klart massor olika arter av kampfisk. Släktet heter Betta och den art som du förmodligen pratar om att skaffa heter Betta Splendens och är framavlad för att 1. ha stora fenor 2. vara aggresiv.. Jag har själv flera olika kampfiskarter och alla går i så små kar som 20l och då pratar vi om ett par i varje kar. Vissa klarar att gå med ynglen + ett par .. andra arter så blir hanen aggresiv mot honan då det finns yngel att försvara..

Så om du vill skaffa just Betta Splendens så hade jag bara skaffat en hane och ingenting annat. Kan du tänka dig andra arter så kan du skaffa ett par tillsammans med t.ex. små tetror eller någon boraras art ..

lite exempel på kampfiskarter som du kan ha i mindre kar utan att dom för den delen ha död på varandra..

Betta Imbellis
Betta Albimarginata
Betta Channoides
Betta Uberis
Betta Brownorum
Betta sp. Mahachai

det finns så klart många fler arter som skulle fungera men dessa är dom som jag har erfarenhet av..

/Bernie Lootz
Citera
2009-08-30, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flake
Om du inte vill ha många fiskar tycker jag att du ska skaffa en skorpionfisk http://madeinsabah.files.wordpress.c...onfish-new.jpg

En saltvattenfisk för en nybörjare?
Citera
2009-08-30, 17:45
Medlem
Svidmyras avatar
Jag har nästan jämt haft ett mindre akvarium (ca 75-100l) med EN kampiskhane (Betta Splendens), ett stim med ca 10 Kardinaltetror och som slamsugare 3-4 kuuli (ser ut som brun/rosa tvärrandiga maskar/ormar). Arterna funkar med varandra, förstör inte i akvariet och mår bra av samma lite höga vattentemperatur.
Citera
2009-09-07, 15:27
Medlem
crewmatess avatar
Lånar denna tråd lite jag hoppas att det är okej. Har slappsökt runt lite på nätet och jag har lite frågar.
* Äter dessa fiskar vanligt fiskfoder?
* Ska man variera kosten?
* Kan man stoppa i några amanoräkor? Tänker då främst på att man inte använder pump.
* Tips på hur jag får upp vattnet i 25-30 grader?
* Om jag, rent hypotetiskt skulle köpa en hane och två honor och dem parar sig (Trekant? Skämt åsido) vad gör jag då med ynglen? Hört att honorna äter upp dem.
* Kan jag ta bort ynglen och sätta dem i en annan skål tills dessa kläcks?
* Hur många yngel blir det?
* Hur mycket kostar en siamesisk kampfisk? Läste någonstans på ca. 45 kr men det låter nästan lite väl lite?
* Är det okej att ha växter som täcker 1/3 av ytan?

Mycket frågor men jag vill vara säker på min sak innan jag köper, tack på förhand
Citera
2009-09-07, 19:05
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crewmates
Lånar denna tråd lite jag hoppas att det är okej. Har slappsökt runt lite på nätet och jag har lite frågar.
* Äter dessa fiskar vanligt fiskfoder?
* Ska man variera kosten?
* Kan man stoppa i några amanoräkor? Tänker då främst på att man inte använder pump.
* Tips på hur jag får upp vattnet i 25-30 grader?
* Om jag, rent hypotetiskt skulle köpa en hane och två honor och dem parar sig (Trekant? Skämt åsido) vad gör jag då med ynglen? Hört att honorna äter upp dem.
* Kan jag ta bort ynglen och sätta dem i en annan skål tills dessa kläcks?
* Hur många yngel blir det?
* Hur mycket kostar en siamesisk kampfisk? Läste någonstans på ca. 45 kr men det låter nästan lite väl lite?
* Är det okej att ha växter som täcker 1/3 av ytan?

Mycket frågor men jag vill vara säker på min sak innan jag köper, tack på förhand
1. Ja.
2. Lite levande foder Typ mygglarver.
3. Ja då måste pump till.
4. Doppvärmare
5. Föräldrarna måste tas bort.
5. Inte skål ett akvarium
6. 50-150 st
7. Varierar ca 50-75 kr
8. Idealiskt med flytväxter.
Citera
2009-09-07, 19:13
Medlem
KingMos avatar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Har det mesta du behöver veta. Forumet rekommenderas!
Citera
2009-09-09, 18:42
Medlem
crewmatess avatar
Tack för svaren ni två! Jag upptäckte zoopet igår och det är riktigt bra!
Citera
2009-09-09, 18:58
Medlem
Ylangs avatar
Hade två kampfiskar i en petflaska på jobbet förrut. De mådde bra så ditt akvarium är nog ett lyxlevene!
Citera
2009-09-09, 19:40
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
1. Ja.
2. Lite levande foder Typ mygglarver.
3. Ja då måste pump till.
4. Doppvärmare
5. Föräldrarna måste tas bort.
5. Inte skål ett akvarium
6. 50-150 st
7. Varierar ca 50-75 kr
8. Idealiskt med flytväxter.

4. Nu minns jag inte exakt, var länge sen jag hade ett akvarium, men får man inte upp vattnet i ett litet akvarium till 25 med bara lampan? Inget påstående i form av en fråga här, för jag minns ärligt talat inte alls hur mycket det brukar skifta temperaturen.

5. Finns ju såna där "lådor" man hänger i akvariet, med springor som är för små för fullvuxna fiskar, om man inte vill ha ett extra akvarium. Går väl säkert åt ett par yngel ändå, men de lär sig rätt fort var de ska fly när de blir jagade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in