Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-28, 23:15
Medlem
xeroc81s avatar
*Raggmunk
* Munkar ( http://2.bp.blogspot.com/_Gi1j2EF7ZCo/R1LK-PE1tYI/AAAAAAAABo8/kKr88guG50c/s1600-R/PICT0032.JPG )
* Smörstekta kantareller + rostat bröd
* Rabarber-saft/kräm

Finns nog fler, får göra en uppdatering då jag fått fundera mer..
Citera
2009-08-29, 00:10
Medlem
k1ng3ns avatar
Spagetti och köttfärssås måste vara det vanligaste.
Men blodpudding med bacon och lingon.... SÅ GOTT
Helglyx med antingen en sötsur "kinagryta" eller kassler med ananas
Citera
2009-08-29, 00:14
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det låter väldigt äckligt, men...

Menar du kanske Mannagrynsvälling?
Det gjorde min mamma åt oss barn ibland, och då hade vi smält smör i, och det var supergott!
Observera var supergott, jag testade det en gång i vuxen ålder och det skulle jag inte ha gjort!
Nej. Den var gjord på ägg, mjölk, salt & ngt mer jag har förträngt.
Citera
2009-08-29, 00:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Men blodpudding med bacon och lingon.... SÅ GOTT
Jag fick alltid riven vitkål blandat med lingonsylt till. Mycket gott!
Citera
2009-08-29, 00:32
Medlem
Mahous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Och när det var fest, ost-fondue. Nostalgi. Finns det nån under 30 år gammal som gjort fondue eller ens ätit det någon gång? (är 40 så min barndomsmat är det som var mode på 70-talets typ)
Jodå, jag kvalar in klart under 30. Men vi åt det en nyårsafton som en lätt ironisk hyllning till tider vi var för unga för att uppleva.

Och som svar till topic: makaroner och korv samt blodpudding. Korv stroganoff likaså, det relaterar jag särskilt till husvagns-svensson-semestrarna då man var liten parvel och kuskade runt i landet med familjen.
Citera
2009-08-29, 00:37
Medlem
JuggernautBitchs avatar
Pölsa.
Torsk med vitsås.
Blodpudding med lingonsylt.

Och den läskigaste av de alla, varmkorv med kokt potatis. Ketchupen har aldrig smakat så illa som till tråkig vinterpotatis. Min morsa var bra på många sätt men matintresserad det var hon aldrig.
Citera
2009-08-29, 00:48
Medlem
StefanHeterJags avatar
Vet inte om det platsar här, men trots allt så var det något jag fick uppleva nån gång under min barndom. Tror det var när jag var typ 4-5 år (~1973) då det var lite knapert, då fick vi torrmjölk till maten och jag minns att jag fick limpmacka (med smör) doppad i strösocker som pålägg, när det skulle vara lite extra "festlighet". Pålägg kan vara dyrt, socker var säkert billigare.
Citera
2009-08-29, 00:49
Medlem
qasazas avatar
Stuvade mackaroner, mycket pasta överhuvudtaget
Citera
2009-08-29, 01:04
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Tråden är för upprätta minnen av de maträtter som präglat er barndom på ett eller annat sätt. Det kan vara rätter som tycktes serveras varannan dag i veckan, rätter som ni tvingades i och idag knappt kan se på, rätter som ni fick i familjer eller bara mat som ni har en annan speciell relation till

I min familj var det närmast lag på varma mackor på fredagar. Varje fredag och man fick välja 3,4 elller fem jättefranska med antingen skinka, ost-skinka eller stuvning. Tycker dock fortfarande mycket om varma mackor.

En annan rätt med mycket minnen är majs-salladen med röd sås som man alltid fick i skolan. Knäckebröden gick alltid åt då.

Så, nu är det bara att fylla på.

Vi hade också varma mackor på typ fredagar eller lördagar vill jag minnas.
Riktigt jävla gott var det och det var på nått sätt mysigt att bara vara hemma på helgerna när man var liten för att avnjuta några varma mackor med familjen.

Tyvärr så äter jag det aldrig längre men nu måste jag göra det igen!
Citera
2009-08-29, 01:47
Medlem
R.Stotzkys avatar
Dillkött, denna gudomliga rätt som man aldrig kan få nog av. Jag skäms över att erkänna att jag aldrig lagat dillkött, har bara ätit morsans.
Citera
2009-08-29, 01:52
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Dillkött, denna gudomliga rätt som man aldrig kan få nog av. Jag skäms över att erkänna att jag aldrig lagat dillkött, har bara ätit morsans.
Samma här, aldrig tillagat själv. Vet knappt var i köttdisken man hittar detta kött, finns det? Finns ju på burk, samma märke som "salta biten" så man behöver ju inte göra några långkok om det nu skulle behövas annars.
Citera
2009-08-29, 02:44
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Samma här, aldrig tillagat själv. Vet knappt var i köttdisken man hittar detta kött, finns det? Finns ju på burk, samma märke som "salta biten" så man behöver ju inte göra några långkok om det nu skulle behövas annars.
Tyvärr är det ofta svårt att hitta kalvkött, men å andra sidan kan man göra dillkött på bog, bringa eller högrev, och antagligen en del andra styckningsdetaljer också, så ser du kalvkött så är det bara att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in