Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-28, 19:19
Medlem
PetiteMois avatar
Pitepalt (så gott)
Majskolvar med smör (70-tal?)
En hel del husmanskost....

/PM
Citera
2009-08-28, 19:19
Medlem
Ronilles avatar
Pappas köttfärssås, annars tänker jag mest på Skogaholmslimpa med honung, O´boy och kalaspuffar...Det är ett under att man är så slank som man är idag
Citera
2009-08-28, 19:23
Medlem
wikholms avatar
Älskade när man kom till farmor och hon gjorde potatis,köttbullar med gräddsås och satan va gott det var! Går dit än idag och äter det ibland, förstår inte att det kan vara så gott där , sen när man ska pröva göra det själv smakar det inte i närheten lika gott

Också hatade när farsan skulle bjuda på sin "supergoda" Janssons Frestelse~ , första gången tyckte jag den va god, sen smakade den bara illa, och vågade aldrig säga att jag inte tyckte om den, så satt och tvingade i mig den varje gång, och då gjorde han den minst en gång i veckan
Citera
2009-08-28, 19:32
Medlem
Hispers avatar
En av de rätter jag med viss övertalning "tvingar" min mor att göra när jag är där och hälsar på är Korvkaka, har man inga problem med lite leversmak samt tycker om svensk husmanskost så är det en delikatess.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korvkaka
Citera
2009-08-28, 19:37
Medlem
Psyko Dads avatar
Välling med smält smör.
Citera
2009-08-28, 20:47
Medlem
barbeliths avatar
Linsgryta
Bacalao i tomatsås
Alldeles för hårt frusen mousse au chocolat
Tortilla de patatas
Hemgjord filbunke
Citera
2009-08-28, 22:05
Medlem
balzams avatar
Korvstroganoff med ris.
Pannkaka med sylt och glass.
Spaghetti och köttfärsås.

Dessa tre rätter åt jag dagligen under tiden jag lirade boll som ung. Fan vad morsan gjorde storkok på dagarna och mikrade innan träning. Jag har fortf. inte ätit en så god köttfärsås som morsan gör och inte heller några pannkakor som är i närheten av hennes. Korvstroganoffen står farsan för och gud vet jag vad han har i den, säkerligen litervis med grädde och den fetaste falukorven du kan tänka dig
Citera
2009-08-28, 22:16
Medlem
Vilken skon trad

Vilken skon trad.

Jag tanker direkt pa varma mackor ocksa!!!

Vi korde dock skinka, ost, tomat och oliver pa vara, ibland makrill ocksa..gud vad gott...alltid sent efter hockeytraningen vid 11a tiden sa blev det varma mackor, kokot wienerkorv med brod, bostongurka och heinz forstas, eller om man var riktigt sen skogaholmslimpa med diverse palagg...
Citera
2009-08-28, 22:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Kommer ihåg Fattiga Riddare som vi fick lite då och då. Har aldrig lagat till det som vuxen, men vart lite sugen nu.

För er som längtar tillbaka till den gamla köttfärssåsen man fick i skolan så kan jag tipsa om detta recept:
http://kryddburken.wordpress.com/2008/09/12/kottfarssas-som-man-fick-i-skolan/#comments

Hela den bloggen är en guldgruva.
Citera
2009-08-28, 22:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Välling med smält smör.
Det låter väldigt äckligt, men...

Menar du kanske Mannagrynsvälling?
Det gjorde min mamma åt oss barn ibland, och då hade vi smält smör i, och det var supergott!
Observera var supergott, jag testade det en gång i vuxen ålder och det skulle jag inte ha gjort!
Citera
2009-08-28, 22:38
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kommer ihåg Fattiga Riddare som vi fick lite då och då. Har aldrig lagat till det som vuxen, men vart lite sugen nu.

För er som längtar tillbaka till den gamla köttfärssåsen man fick i skolan så kan jag tipsa om detta recept:
http://kryddburken.wordpress.com/2008/09/12/kottfarssas-som-man-fick-i-skolan/#comments

Hela den bloggen är en guldgruva.

Fattiga riddare är ALDRIG fel. När du ändå är igång, testa den gamla hederliga brödpuddingen.
Citera
2009-08-28, 23:03
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Fattiga riddare är ALDRIG fel. När du ändå är igång, testa den gamla hederliga brödpuddingen.

Brödpudding har jag aldrig ens hört talas om. Blir till att googla lite.

Kom på nu att man väldigt ofta fick vanlig bonnomelett med ketchup.
Kalops återkom ganska ofta också.
Kassler med skysås och potatis och äppelmos.

Och när det var fest, ost-fondue. Nostalgi. Finns det nån under 30 år gammal som gjort fondue eller ens ätit det någon gång? (är 40 så min barndomsmat är det som var mode på 70-talets typ)

Edit: Åhhh... DILLKÖTT! Det höll jag på att glömma, detta sönderkokta trådiga slemmiga..underbart goda.. med rödbetor och potatis. mm..

Och *trumvirvel* Lapskojs! Det gör jag än i dag till mina barn, snabbvarianten, en burk "salta biten" och snabbmos. Voila, middagen serverad på 10 minuter. Serveras med rödbetor.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2009-08-28 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in