Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-31, 23:01
Medlem
Krankenkoffs avatar
mmm.....Pappas blodpalt med fläsk...
Citera
2010-07-31, 23:04
Medlem
en kopp kaffes avatar
Farsans fläskpannkaka som det bjuds på, oförändrad, nästan tjugo år senare.

Och den där viiidriga grönsaksstuvningen man plågades med på dagis kittlar fortfarande mina kräkreflexer.
Citera
2010-07-31, 23:21
Medlem
På dagis fanns en kokerska som emellanåt bjöd på fiskpudding med skirat smör. Vill minnas att alla konstigt nog tyckte det var skitgott.
Så nu, 25 år senare, brukar jag ofta bjuda på fiskpudding när det vankas kalas/fest/födelsedag/whatever..
Citera
2010-08-01, 01:05
Medlem
wääuus avatar
Jag kom nyss att tänka på ett underbart matminne. För många år sedan kunde man köpa hela kycklingar i butik, då fick man med kycklingens lever, hjärta och lite andra prylar.

Varje gång min mor köpte en sådan så gjorde hon sig besväret att plocka fram en stekpanna och bryna den lilla levern i smör så att jag kunde njuta av den underbara delikatessen. Fan vad jag saknar det!
Citera
2010-08-01, 01:11
Medlem
Aleopas avatar
Lassagne!
Som jag efter några år inte ville äta, utan skyllde på "huvudvärk" om jag åt det.
Numera äter jag de gärna
Citera
2010-08-03, 11:33
Medlem
Något jag för alltid kommer förknippa med barndomen är i princip allt som har skaldjur i sig.

Många gånger var det toast med lite majonnäs och räk-/kräftstjärtar på om något skulle firas.
Smörgåstårta med räkor som garnering.
Jambalaya - vettetusan hur det stavas men gott var det ivf och massa räkor kastade farsan i.
Kinawok med små färdigskalade räkstjärtar - levde nästan en hel sommar på detta när man var runt 11-12.
Kräftskivor med släkt och vänner!

När det kommer till anledningen till att just detta så kraftigt förknippas med barndomen är att jag någonstans runt 15 års ålder råkade ut för en stor tragedi... Jag blev inte bara allergisk mot skaldjur utan även så till den milda grad allergiker att jag numera inte ens kan befinna mig i samma rum som skaldjur.
Citera
2010-08-05, 03:24
Medlem
Kommer aldrig glömma när jag vart tvingad att äta upp dom där äckliga kåldolmarna som låg och svettades på tallriken när jag gick på dagis. Som tur va så han jag till papperskorgen i smyg och kasta det mesta, lämnade dock en halva så att fröken inte märkte något när hon kom tillbaka
Citera
2010-08-05, 13:50
Medlem
Har många trevliga minnen från barndomen. Både pappa och mamma var goda kockar, men då pappa mest lagade mat på helgen blev det oftast något mer innovativt och exklusivt.

- Mammas gurksoppa med yoghurt.

- Pappas entrécote med pommes frittes i egengjord café de paris-smör. Pappa hade tidigare alltid ätit på Café de Paris i Geneve när han besökt Schweiz i tjänsten, där den orginella café de paris-rätten skapades.

- Pappas kalvfärsbullar fyllda med sviskon med en champinjon- och portvinssås till. Var i försig ett ganska sent barndomsminne, typ 10-11, men herrejävlar vad gott det var. Kommer ihåg att jag ofta hjälpte till med rätten.

- Fondue med bl a x antal olika kött, vitlösfrästa champinjoner och x antal egengjorda såser. Höjdpunkten på nyårsaftonen var alltid fonduen.
Citera
2010-08-05, 14:00
Moderator
^Eazs avatar
Mors mat generellt.

Torsk med äggsås, älskar verkligen äggsås, och det väcker barndomsminnen.

Pappas Lasagne, far min kan inte laga mat, men hans hemmagjorda lasagne (japps, han gör lasagneskivorna också) blir helt perfekt. Så alltid på födelsedagar så undrade far och mor vad man ville ha till middag, så blev det alltid fars lasagne man ville ha.

Sedan ungspannkaka, mor gjorde detta ganska ofta, och det var alltid välkommet.
Citera
2010-08-05, 14:27
Bannlyst
Min mor kunde laga riktigt hemska rätter som jag inte kunde äta mycket alls av. Köttsoppa, kålsoppa, köttfärslimpa... Det var helt enkelt oftare icke god mat hos henne än det var av sådan sort jag tyckte om. Har till och med fått det berättat för mig av mitt äldre syskon att jag brukade slänga maten när ingen såg, ibland bakom kökssoffan

Pappa lagade däremot mina favoriträtter, stuvade makaroner med falukorv, spaghetti med köttfärssås och potatis med fiskpinnar.
Citera
2010-08-05, 14:49
Medlem
Sergeant.Hills avatar
Pannkakor och våfflor (blev alltid gladare när dom gjorde våfflor).

Sen den klassiska hemmagjorda pizzan som vi nog åt nästan varje vecka och oftast på fredagar.

Dessa rätter är trevliga och något jag fortfarande äter, dock så serverades ju avskyvärda rätter också tex pasta med skinksås, makaroner och falukorv (bland det äckligaste jag vet) samt annat tjafs.
Citera
2010-08-05, 17:32
Bannlyst
Morsans söndagsstek med potatis. Jag undviker den fortfarande till max och har bett henne att aldrig servera det, men ibland händer det ändå. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in