Citat:
Ursprungligen postat av Curik
Hallå,
Jag undrar mest ifall någon annan har varit med om något liknande.
Kortfattat så gick jag det vanliga varvet med vovven och på andra sidan vägen cyklar en man med sin hund kopplad.
Hunden får spel och river ner mannen från cykeln, som åker i asfalten. Mannen är fullt upptagen med att se över sin cykels skador medans hans stora hund sliter i min 4kg tunga vovve som tappar sitt öga, får stora hål i kraniet och lägger sig i panik på backen medans mannen då försöker få kontroll på sin odåga. Han luktade starkt sprit, men det är inget jag kan bevisa idag.
Kör i illfart till djursjukhuset 14 mil bort, där han blir opererad. Efter att han vaknat ur narkosen avled han senare på kvällen.
Polisen skrattar åt oss och köper mannens historia att hundarna rök ihop. Han har även gjort sig besväret att springa runt till alla lokala tidningar och berättat sin version. Han verkar dock må mycket dåligt över vad som hände.
Vem tar man kontakt med här? Finns det någon chans att belasta mannen med kostnaderna jag dragit på mig? Det är närmare 19 000 kr. Sorgen tar jag hand om själv..
Jag förutsätter att det är mannens hund, inte din, som får spelet.
Det är i såna fall den mannen som ska stå för alla dina kostnader. Dels för din hunds skador + ev livvärde samt för dina egna utgifter (ex resa till veterinär, ev. utebliven arbetsinkomst etc.).
Att polisen tydligen negligerar händelsen och inte tar emot din anmälan är tjänstefel. Anmäl både polisen och hundägaren + kontakta själv också den/de tidningar som har ställt sig på mördarhundens och ägarens sida. Helt sjukt om hundar ska få döda varandra utan att det blir några ekonomiska efterspel.
Ur lagtexten:
(Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter)
Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
OM det var så att det var DIN hund som fick spel och hoppade upp mot cyklisten som rasade i backen så hade du också kunnat anmäla och kräva den andra hundägaren på kostnaderna, dock hade han kunnat göra en motanmälan och fått tillbaka/alt sluppit betala ersättningen eftersom det då från början var din hund som orsakade olyckan.
Är det så att det var cyklistens egen hund som välte cyklisten och sedan bet ihjäl din hund så hänvisa till ovanstående utdrag ur gällande svensk lag och gå tillbaka till polissstationen och anmäl både cyklisten och den polis som avfärdade dig när du tog kontakt första gången. Kontakta också den/de redaktör/er som tagit in cyklistens skitsnack i sina medier och läs lite lagtext där också.
Land ska med lag byggas.