• 3
  • 4
2009-09-02, 11:18
Medlem
Doffwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Kan nån förklara för mig när TS hund då förvandlades från pappillon till tax?
Drog den stora hunden lite för hårt i den eller?

Det var inte TS som länkade till artikeln utan en annan användare. Förmodligen var det inte samma händelse..

Edit: Såvidare han inte vill outa sig precis som Mulltoa säger.

/Doffward
Citera
2009-09-03, 18:46
Medlem
Curiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Hur vet min herre att det är denna händelsen som beskrivs i länken? Såvitt jag minns är du inte TS. Sedan vill jag inte påstå att jag "bitchar" utan jag efterlyser konkreta fakta, har blivit lurad för många gånger här för att tro på vad random snubbe skriver.

Skulle detta visa sig vara sanning är jag den första att beklaga att TS mist sin hund.

Du verkar inte riktigt begripa vad jag skriver. För det första - Du öppnade med att påstå att jag var en lögnare. För det andra kom jag hit för att fråga om hur jag ska gå tillväga, inte bevisa för någon random fjant att jag inte ljuger. Att då fråga mig om länkar och sedan börja härja när jag inte gör det säger mer om dig än mig.

Övriga:
Saken kommer såvitt jag förstår gå vidare, även om självrisken blev långt mycket mindre än de 19 000 det kostat. Tack för all info!
Citera
2009-10-12, 22:25
Medlem
tråkig historia. jag skulle nog reda ut det med ''fyllot'' själv.
ens hund står ju en så nära. tar polisen inte tag i det får man göra nått åt det själv.
Citera
2010-01-24, 09:34
Medlem
Forums_hornys avatar
Hade allt varit som du sagt så hade du troligen fått dina pengar. Det är en tragisk händelse, jävligt svårbedömd med. Men djur är djur, så är det bara!

Ibland går det bara inte att förutse en attack, speciellt inte ifall man (enligt den andra artikeln) måste väja för ett barn som går med en boll mitt i vägen.

Alla vi hundägare (med hundar av större sort) vet att småhundar kan vara förbannat irriterande mot större hundar, och deras ägare måste ha en jävla pli på småttingarna för att dom inte ska attackera.

Djur är djur somsagt.
Citera
2010-01-24, 11:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forums_horny
Hade allt varit som du sagt så hade du troligen fått dina pengar. Det är en tragisk händelse, jävligt svårbedömd med. Men djur är djur, så är det bara!

Ibland går det bara inte att förutse en attack, speciellt inte ifall man (enligt den andra artikeln) måste väja för ett barn som går med en boll mitt i vägen.

Alla vi hundägare (med hundar av större sort) vet att småhundar kan vara förbannat irriterande mot större hundar, och deras ägare måste ha en jävla pli på småttingarna för att dom inte ska attackera.

Djur är djur somsagt.

Nej, det är nog precis som han säger.

Försäkringsbolaget kommer att täcka sin del av kostnaden -- och den andra hundägaren kommer att få stå för självrisken som blivit.

Oavsett om man kan förutse en attack eller inte har man strikt ägaransvar för sin hund är och ersättningsskyldig för de hunden ställer till med -- den kostnaden begränsas dock om det finns försäkringar som faller ut, inte annars.

Hade ägaren till den döda hunden helt saknat försäkring hade ägaren till den andra hunden fått stå för hela kostnaden.

Att de går på fel plats med sin hund när de andra kommer cyklande är definitivt inte skäl för att låta ansvaret övergå på den attackerade hundens ägare -- vore de det så vore man ju ansvarsbefriad som hundägare.
Citera
2010-01-26, 22:59
Medlem
Något offtopic...

Om vi hypotetiskt tänker att TS gick emellan hundarna för att avvärja slagsmålet, genom att med våld skrämma iväg den attackerande hunden. Hade TS kunnat göra sig skyldig till något brott om den attackerande hunden skadats eller t.o.m. avlidit?

Min reaktion hade troligen blivit att med hjälp av första bästa tillhygge försvara min hund... lagligt?
Citera
2010-01-26, 23:07
Medlem
Croissantens avatar
Förstår inte riktigt vad du tänkte på, själv skulle jag sparka till hundaset om det kom en hund springandes som verkade riktigt fientlig.
Citera
2010-12-25, 01:42
Medlem
[SIC]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Något offtopic...

Om vi hypotetiskt tänker att TS gick emellan hundarna för att avvärja slagsmålet, genom att med våld skrämma iväg den attackerande hunden. Hade TS kunnat göra sig skyldig till något brott om den attackerande hunden skadats eller t.o.m. avlidit?

Min reaktion hade troligen blivit att med hjälp av första bästa tillhygge försvara min hund... lagligt?
Om vi ponerar att jag skulle sparka av käften på en hund som attackerar min i försvar (då min är en relativt lugn rottis) och därmed avlider eller blir skadad - Vart står jag i det rättsliga systemet (då jag skulle aldrig tveka på att sparka ihjäl en (okopplad) hund för att skydda min egen)?
Citera
2010-12-25, 13:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Skulle vara intressant att få veta hur det hela slutade ang ansvarsfrågan.
Mvh
Citera
2012-01-08, 19:02
Bannlyst
Herregud en del borde inte ha hund. Min familj har en hund som vi är fodervärdar till. Jag kan rekommendera det.
Citera
2012-01-08, 19:59
Medlem
soffilinas avatar
det finna en lag som reglerar detta.

ägaren till den hund som bitit är skyldig att betala om ägaren till den skadade hunden kräver detta.
Citera
2012-01-08, 23:11
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysanpysan
Herregud en del borde inte ha hund. Min familj har en hund som vi är fodervärdar till. Jag kan rekommendera det.

Har man hund på låtsas då eller? Matar och rastar den sig själv? Förstår inte ditt argument där

Nu lyckades du dessutom leta fram en över ett år gammal tråd. Men skulle jag hamna i den där situationen så skulle jag sparkat och slagit som en galning. Först på attackerande hund och sen på ägaren
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in