Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
Det hr passar in p mnga invandrare men fr att inte f med alltfr mnga "oskyldiga" invandrare (det finns vl skert en och annan snll syrian ocks ven om jag nog aldrig trffat ngon) s talar jag nu om manliga syrianer i ldern 13-40 r.
Jag upplever det som att syrianer r extremt lttkrnkta. Det r nog den "frdom" fr vrigt som passar in mest p invandrare i allmnhet, nnu mer n bidragsfusk stlder och arbetslshet, men syrianer i synnerhet. Frn en blick till grov misshandel kan g p ngra sekunder, och de verkar inte se ngot konstigt med det heller. Jag baserar det p egna erfarenheter i skolan, berttelser frn vnner och bekanta, tidningsartiklar etc och jag tror att mnga hr skulle hlla med mig. Varfr r det s hr? Vad kan man gra t saken? Det ska tillggas att det finns mnga svenskar som r lttkrnkta ocks men hos syrianer och speciellt syrianungdomar r det ngot extremt.
Jag r en ganska knslig person och jag har ltt fr att uppfatta folks reaktioner och jag kan ofta uppfatta det som att syrianer kan bli krnkta nstan av ens blotta existens. I skolan fick jag faktiskt bekrftelse p det d och d. Det var en snubbe i min klass t.ex som tyckte att jag borde ha stryk fr att min gngstil var s kaxig.
Jag tycker att den hr lttkrnktheten syns i ansiktena p dem nr man mter dem p gator och torg, de utstrlar fientlighet och hat ibland r det nstan s man vill frga hur det r fatt egentligen. Men sen tnker jag att de kanske tycker det r helt normalt att g runt och se ut som om man vill mrda folk? I deras kultur kanske det r jttekonstigt att se neutral ut, eller att man ser bgig ut om man ser glad ut? Jag undrar eftersom beteendet r s utspritt. Vi snackar ju inte om grabbar som just har kommit frn krig heller utan i de flesta fall ungar som r fdda och uppvuxna i sverige. Vi snackar inte heller om isolerade fall eller vissa stder utan verallt, 24/7 i hela sverige.
Sen undrar jag ocks vad r syrianer intresserade av egentligen. Jag har observerat och lyssnat lite ibland p invandrarkonversationer och funderat lite ver hur deras liv ser ut, vad r de intresserade av?
Jag jmfrde med mig sjlv och insg att frutom trning s r inga av mina intressen ngot som syrianer bryr sig om. Fr att nmna ngra saker:
Naturupplevelser typ fjllvandring, lsa bcker, spela dataspel, filosofi, psykologi, konst av olika slag
Ganska mnga syrianer spelar vl fotboll som jag frstr det, vldigt mnga r intresserade av kampsport fysisk trning kampsport och andra machoattribut men r det allt? Mnga syrianer (alla?) tycker vl att det r jtteviktigt med en dyr bil, men hur mnga har ett genuint motorintresse egentligen? Varfr r det inga syrianer som r politiskt engagerade eller spelar i band? Extremt f syrianer verkar ta till sig subkulturer heller. Graffitimlare skulle man ju kunna tro att en del var syrianer, jag vet nog inte en enda, det r oftast svenskar. Skejtare? Inga the list goes on and on. Jag r helt fascinerad av detta faktiskt speciellt eftersom vldigt mnga syrianer nu fr tiden r ju fdda och uppvuxna i sverige.
Hej Nightowl,
Jag har lst ngra av dina tidigare inlgg och det verkar som att du visst knner till syrianer ven fast du pstr att du inte gr det (som i brjan av denna trd). Du kanske t o m bor i Sdertlje och har rkat ut fr en liten minoritet snorungar som betett sig illa mot dig. Vad vet jag? Men det lter som att du knner mycket agg gentemot denna folkgrupp. Ett av dina tidigare inlgg handlade om att syrianska tjejer inte gnade dig uppmrksamhet, samt att de knappt behrskar svenska och beter sig manhaftigt och att det r drfr som syrianska killar tmmer pungen p svenska tjejer.
Jag r sjlv syrianska och knner nog till mitt folk. Jag vet att det finns skitstvlar bland alla folkslag och det gller ven syrianer, men man ska inte glmma alla bra killar dr ute som jobbar hrt och som beter sig exemplariskt. Har sjlv tv underbara brder som r hgutbildade och dmjuka som personer. De skulle inte gra en fluga frnr, och det handlar mycket om vilken uppfostran man fr hemma, snarare n etnicitet.
Har sjlv rkat ut fr en vldtktsman som gick p anabola steroider och skumma tatueringar, av svensk hrkomst. Det var flera r sen nu men det skedde vid flera tillfllen, d killen gick i min skola. Kunde inte anmla honom av rdsla d vi dessutom var grannar. Jag har frskt att g vidare med mitt liv utan att hata alla svenska killar, fr det vore inte rtt. Det finns ju trots allt mnga bra mn drute som beter sig exemplariskt. Jag jobbar som ekonom och har lrt knna mnga fina killar p jobbet (svenskar frsts) som visat intresse p rtt stt. Dvs utan att vara s ckligt framfusiga som han var hela tiden.
Lycka till med dina funderingar, alla har vi frdomar, men vi mr mycket bttre utan dessa.
Kram