2009-11-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrilbrynja
Vad är skillnaden mellan syrianer och assyrier?

både tillhör samma folkgrupp men dom är osams om folkets ursprung och benämning.

Wikipedia förklara Namnkonflikten så här:

Inom folkgruppen väljer en del att kalla sig för assyrier och identifierar sig med den forntida civilisationen i Assyrien. En annan del väljer att kalla sig syrianer efter sitt kyrkliga samfund (syriska kyrkan) samtidigt som de identifierar sig med det forntida folket araméerna
2009-11-09, 21:56
Medlem
G.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
både tillhör samma folkgrupp men dom är osams om folkets ursprung och benämning.

Wikipedia förklara Namnkonflikten så här:

Inom folkgruppen väljer en del att kalla sig för assyrier och identifierar sig med den forntida civilisationen i Assyrien. En annan del väljer att kalla sig syrianer efter sitt kyrkliga samfund (syriska kyrkan) samtidigt som de identifierar sig med det forntida folket araméerna

Du kommer inge vart med Elias...

Syrianernas enkla planer: bygga kyrkor och leva i fred...

Assyriernas planer: Få ett land i mellanöstern, vilket jag tycker är dumt...

Vem vill leva mitt i skiten?
2009-11-09, 22:48
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.W
Du kommer inge vart med Elias...

Syrianernas enkla planer: bygga kyrkor och leva i fred...

Assyriernas planer: Få ett land i mellanöstern, vilket jag tycker är dumt...

Vem vill leva mitt i skiten?

Bygga kyrkor och leva i fred?
Ja då kan man klart säga att assyrer har större ambitioner för sitt folk.
2009-11-09, 22:52
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim

Vad är dina tankar om assyrier?
Vore ju intressant då era intressen i Mellanöstern "kolliderar" geografiskt.

Syrianernas ambitioner borde väl vara positivt för er?
2009-11-09, 23:07
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Nej syrianers ambitioner är inte positivt för mig alls, bryr mig inte direkt om dom som folk. Deras ytliga lismande kultur tilltalar inte mig.

Däremot skulle jag kunna tänka mig se en assyriskstat i brevid en kurdiskstat.
Historiska koloniala felaktigheter mot kurder och assyrer anser jag måste åtgärdas.
Senast redigerad av Adazanim 2009-11-09 kl. 23:10.
2009-11-09, 23:13
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Nej syrianers ambitioner är inte positivt för mig alls, bryr mig inte direkt om dom som folk. Deras ytliga lismande kultur tilltalar inte mig.

Ok! Tänkte på att sådana ambitioner inte skulle hota Kurdistan.

Citat:
Däremot skulle jag kunna tänka mig se en assyriskstat i brevid en kurdiskstat.
Historiska koloniala felaktigheter mot kurder och assyrer anser jag måste åtgärdas.

Detta är rätt så intressant! Finns det en sådan lösning?
Jag har inte hört om någon plan som gör både en assyrisk och en kurdisk stat möjlig.
2009-11-09, 23:21
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ok! Tänkte på att sådana ambitioner inte skulle hota Kurdistan.

Detta är rätt så intressant! Finns det en sådan lösning?
Jag har inte hört om någon plan som gör både en assyrisk och en kurdisk stat möjlig.

Det är väldigt OT. Men nej det finns ingen liknande plan. Däremot har KRG uttalt sig positivt för en framtida assyrisk stat. Men som du säkert är medveten om så har man många egna problem för närvarande.
2009-11-09, 23:52
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:

Nej, jag litar inte på kurderna alls och kan inte tänka mig att vi jobbar tillsammans för en stat. Jag tror det är mer ett politiskt spel för att det gynnar dom. Visst dom kan ha sin egen stat bredvid oss så länge den inte kolliderar geografiskt. Vilket verkar rätt omöjligt om man inte gör anspråk på andra landområden i MÖ.

http://www.zindamagazine.com/html/ar...ix/assyria.gif

http://outofcentralasianow.files.wor...urdistan33.jpg

Som du ser så verkar det vara en rätt stor kollision.

Den stora majoriteten av assyrisk/syrianska folket ser väldigt negativt på att en del jobbar med kurderna.
2009-11-09, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamensam
Har inte läst hela tråden men en fråga till syrianerna. Varför ser ni inte kusingifte som inavel?`Vad spelar det för roll om det är en mosters dotter man sätter på och inte farbrons, det är ju fortfarande samma sak!?

Skogsturken himself är väl också syrian?

Ingen syrian/assyr som vill svara på dessa frågor?
2009-11-09, 23:58
Medlem
G.Ws avatar
Assyrier/Syrianer delar samma öde...

Citat:

Dom må ha mera ambitioner, men jag tycker inte dom kommer komma nånvart med tanke på dom grannländerna som kommer att gränsa dem... Irak, Iran, Syrien och kanske turkiet... Livet blir inte enkelt för dom...

Enda kristna landet i mellanöstern är Libanon, tänk på d... Man ska lära sig utav sina misstag, brukar man säga...

Att leva som kristen bland muslimer funkar bara inte... Så är de bara... Därför har vi problem med att assyrier strävar efter ett land i mellanöstern, vi delar helt enkelt inte samma idiologi som assyrierna... Vi och Assyrerna är nästan dom enda som talar Jesus språk, vi borde vara rädda innan vi blir utrotade...

Vi bor i Sverige och trivs jävligt bra här... Hoppas att våra barnbarn kan vara mer patriotiska för Sverige än vad vi är... Med tiden så kommer ni att förstå detta... Vi kristna hör inte till arabvärlden...

Vi trivs bäst bland ateister och kristna helt enkelt...

Därför känner vi oss rädda om islam blir större i Europa... Vi har under ca. 1400 år varit som lamm och får bland slaktare... Runt 1 miljon Syrianer vart slaktade i Turkiet 100tusen kristna i Libanon(obs. kristnas antal i Libanon var då endast 1,5 miljoner, alltså nästan 7% utav befolkningen.)

Vi var dom första människorna i världen som blev kristna, men tyvärr livet är orättvist ibland, därför borde inte vi ens tänka tanken på att flytta tillbaka dit...
2009-11-10, 00:04
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.W
Dom må ha mera ambitioner, men jag tycker inte dom kommer komma nånvart med tanke på dom grannländerna som kommer att gränsa dem... Irak, Iran, Syrien och kanske turkiet... Livet blir inte enkelt för dom...

Enda kristna landet i mellanöstern är Libanon, tänk på d... Man ska lära sig utav sina misstag, brukar man säga...

Att leva som kristen bland muslimer funkar bara inte... Så är de bara... Därför har vi problem med att assyrier strävar efter ett land i mellanöstern, vi delar helt enkelt inte samma idiologi som assyrierna... Vi och Assyrerna är nästan dom enda som talar Jesus språk, vi borde vara rädda innan vi blir utrotade...

Vi bor i Sverige och trivs jävligt bra här... Hoppas att våra barnbarn kan vara mer patriotiska för Sverige än vad vi är... Med tiden så kommer ni att förstå detta... Vi kristna hör inte till arabvärlden...

Vi trivs bäst bland ateister och kristna helt enkelt...

Därför känner vi oss rädda om islam blir större i Europa... Vi har under ca. 1400 år varit som lamm och får bland slaktare... Runt 1 miljon Syrianer vart slaktade i Turkiet 100tusen kristna i Libanon(obs. kristnas antal i Libanon var då endast 1,5 miljoner, alltså nästan 7% utav befolkningen.)

Vi var dom första människorna i världen som blev kristna, men tyvärr livet är orättvist ibland, därför borde inte vi ens tänka tanken på att flytta tillbaka dit...

Du har rätt i att det blir väldigt svårt i synnerhet då assyrer vägrar att göra nånting för sin egen sak. Men jag tror inte på att muslimer och kristna inte kan leva tillsammans i en sekulär stat.
2009-11-10, 00:09
Medlem
G.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Bara för att man pratar arameiska så innebär det inte att man är aramee per automatik. Då skulle alla som pratar engelska vara engelsmän. Jag kan säga att jag har varit väldigt objektiv i den här frågan om vårt namn och ursprung, för jag tycker det är viktigt att vara det för att ena folket under ett namn.

Vi Suryoye härstammar från Assyrierna och att namnet Suryoyo kommer från Asuroyo är det mest realistiska just nu, alla andra teorier som har lagts är för svaga och håller inte och bör därför förkastas. Så länge man inte kan komma med starkare bevis än att vi plötsligt hokus pokus bytte namnet från oromoyo till suryoyo så kan man inte ta dessa teorier seriöst. Arameerna har haft stor inverkan på det assyriska riket och man kan inte utesluta att det finns en del som är beblandade med oss. Men dessa är en liten minoritet och har självklart inte rätten att sätta sitt namn över vårt folk.

Kyrkan vet självklart svaret och jag tror det var knappast på måfå som en av våra mesta kunniga patriarker representerade oss som assyier och som sen fick ändra sig p.g.a hoten.

"
Aphrem Barsoum who in 1920 represented his people as Assyrians in the 'League of Nations’ peace conference', for religious and political reasons, in 1952, ordered his people to be known as Arameans. While a segment of his followers abided by such decree the rest continued to identify themselves as Assyrians."

Att många följde det kyrkan påpekade är inte förvånande eftersom många var inte så kunniga i historia och allt kretsade runt kyrkan som var högsta instans.
Kyrkan har hamnat i moment 22 idag och hur än man gör så blir det fel. Då vårt folk skulle splittras ännu mer och försvagas.

Så om du tycker att du har arameisk ursprung så har du självklart rätt att hävda det. Det finns inga 100% homogena folkslag även om det finns en hel del tomtar här på FB I&I som påstår det. Men det är fel att påstå att alla har arameisk ursprung då bevisen inte talar för det.

Du ska vara syrian??? Du e assyr så d ryker om d...

Syrianerna kallades tidigare araméer och deras språk arameiska. Det äldsta bevarade dokument, där araméerna nämns och omtalas härstammar från 2300-talet f.Kr. De första som benämnde araméerna syrier (syrianer) var grekerna på 400 talet f.Kr. Den kände grekiske geografen och historikern Strabon (död ca 23e.Kr.) säger i sitt verk Geografi (bk 1, kap2, nr34): "De som kallar sig araméer, dem kallar vi för syrier". Även i Septuagintan, den första översättningen av Gamla testamentet till grekiska, utförd på 200-talet f.Kr, var namnet Aram översatt till Syrian, araméer till syrianer och arameiska till syrianska. Septuagintan bidrog till att sprida namnet syrian på de som kallade sig araméer. Araméerna själva fortsatte dock att kalla sig araméer. Men så småningom började också de bruka den grekiska benämningen syrianer som synonym till benämningen aramé och syrianska som synonymt till arameiska.

Vi kan skriva vad som helst... Vi kommer inte komma någonvart med de här...

Men varför så arga och förbannade??? Även i Libanon, som styrs utav Maroniter... Vad kallas deras kyrka för??? Jo, Den SYRIANSKA MARONITISKA KYRKAN, med påvens godkännande... Så snälla lägg ner... Vi har inget emot assyrier... Ni är våra bröder... Vi kämpar emot islam och delar samma öde ifall islam blir större och vill ha JIHAD... Syrianer, Assyrier, Svenskar, Europeer, amrikaner, sydamrikaner alla som helt enkelt inte är muslim... VAKNA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in