2009-08-27, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87
hur får du till jämlikhet för alla människor till att hon ska bjuda in alla zigenare i rumänien och bo med henne?

Det får man inte.
Men poängen är att det inte är helt trovärdigt att en människa som själv bor extremt gott och isolerat från kriminella och fattiga ställer sig och predikar för rumäner hur de ska se på saker och ting i sitt eget land.
Jag har en känsla av att rumänerna i publiken har klart fler personliga erfarenheter av relationen till zigenare i Rumänien än vad Madonna har.

Jag kan sitta här och messa om hur underbara somalier är och att jag utan problem skulle låta en klan somaliska män sitta barnvakt åt min 13-åriga dotter.
Men det är ju inte trovärdigt då jag inte känner några somalier och för den delen sällan sett några i min stad.

Hade jag å andra sidan fortfarande bott i Stockholm och påstått en sådan sak hade jag antingen varit en lögnare eller sinnessjuk.
Citera
2009-08-28, 00:55
Medlem
zaturn87s avatar
Vill bara säga till folk att ni kanske ska läsa hela artikeln innan ni kommenterar...

Sen visst kan jag förstå filks kritik med att Madonna kanske inte kan ha så många erfarenheter med den negativa sidan av den zigenerska samhället men poängen är ändå att det rör si om människovärde och när man systematiskt diskriminerar en folkgrupp då växer ju hatet på båda sidor...

Det är inte en långsiktig lösning för någon, det visar bara tecken på hur korkade människor kan vara...
En zigenare per automatik är inte en dålig människa på grund av sitt ursprung...

Sen enligt artikeln så gick buandet igång för fulla muggar när hon också tog upp diskrimineringen mot homosexuella...
Jag tycker att hon gjorde bra som sa vad hon själv tyckte, men man får tycka vad man vill...

Men det får även Madonna, och ja folk betala för att se Madonna sjunga, det andra var en bonus från hennes sida som hon bjöd på och ogillar man det så är lösningen väldigt enkel...

Gå inte på några fler Madonna konserter i framtiden, sen har jag fortfarande inte fått något svar om varför man ska vara så selektiv i vad som är ok att ta upp när man är på scen och vad som inte är ok.

Alla artister talar ibland från hjärtat om saker som ligger dem nära, det är bara dumt att säga att de inte ska få uttrycka sig bara för att de ursprungligen är där för att sjunga...
Citera
2009-08-28, 01:32
Bannlyst
Citat:
Vill bara säga till folk att ni kanske ska läsa hela artikeln innan ni kommenterar...

Sen visst kan jag förstå filks kritik med att Madonna kanske inte kan ha så många erfarenheter med den negativa sidan av den zigenerska samhället men poängen är ändå att det rör si om människovärde och när man systematiskt diskriminerar en folkgrupp då växer ju hatet på båda sidor...

Det är inte en långsiktig lösning för någon, det visar bara tecken på hur korkade människor kan vara...
En zigenare per automatik är inte en dålig människa på grund av sitt ursprung...

Sen enligt artikeln så gick buandet igång för fulla muggar när hon också tog upp diskrimineringen mot homosexuella...
Jag tycker att hon gjorde bra som sa vad hon själv tyckte, men man får tycka vad man vill...

Men det får även Madonna, och ja folk betala för att se Madonna sjunga, det andra var en bonus från hennes sida som hon bjöd på och ogillar man det så är lösningen väldigt enkel...

Gå inte på några fler Madonna konserter i framtiden, sen har jag fortfarande inte fått något svar om varför man ska vara så selektiv i vad som är ok att ta upp när man är på scen och vad som inte är ok.

Alla artister talar ibland från hjärtat om saker som ligger dem nära, det är bara dumt att säga att de inte ska få uttrycka sig bara för att de ursprungligen är där för att sjunga...

Men vi har ju redan påpekat om zigenare ligger Madonna så nära om hjärtat, varför bor hon inte bland dem? Varför bjuder hon inte in dem?
Varför inte rent av bosätta sig i Rumänien?

Det är klart det är skitlätt att ha åsikter om fel i andras värdegrunder när man själv inte har någon möjlighet att tycka annat eftersom man själv inte lever i samma verklighet.
Hon tycker säkert att alla rumäner borde klä sig i enbart svindyra designerkläder också, men det är inte deras verklighet.
Citera
2009-08-28, 03:09
Medlem
Bor man i en lyxvilla i ett fint område utan kriminalitet så ska man inte uttala sig om fördomar och skit.

Hade hon levt i Rumänien och fått sin cykel stulen av zigenare för 5e gånger så tror jag hon hade sett annorlunda på saken. Men det är klart att det är lätt att tycka lika bra om ALLA människor i hela världen när man slipper beblanda sig med folk som är så fattiga att dom snor saker.
Citera
2009-08-28, 03:54
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Madonna är en pajas. Hon lever sitt glassiga liv som hon gjort i alla tider och har säkerligen inte ens mött en zigenare. Jag har extremt svårt att tro att denna donna har koll på ett land som Rumäniens politiska situation och dess problem med tjuvaktiga folkslag.

This
Citera
2009-08-28, 10:19
Bannlyst
Citat:

Är du zigenare kanske?
Citera
2009-08-28, 10:45
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Om hon nu är så fördomsfri så kan hon väl bjuda in några zigenarfamiljer att bo på hennes gods i England. Nejvisst, det är ju avspärrat med stängsel och kameror, glömde det. Hon vill förstås att andra skall visa solidaritet. Typiskt!

Jag säger inte att detta är samma. Men enligt en annan artikel så är delar av hennes musiker romer. Och förmodligen därför hon gjorde uttalandet. Dock så kan jag tycka att man kanske inte borda säga allt för mycket om ett lands sitaution, som man inte ens bor i. Rumäner har ju tydligen stora problem med ziggisar.
Citera
2009-08-28, 12:02
Medlem
zaturn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Är du zigenare kanske?

Nope...

Varken homo eller zigenare...
Citera
2009-08-28, 12:15
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag tyckte att det va kul, så icke PK går det bara inte att komma
Citera
2009-08-28, 13:01
Medlem
MisterToms avatar
Öh, flyttar till skvaller. Det här har inget med journalistik att göra. /mod
Citera
2009-08-28, 13:39
Medlem
Databasnörds avatar
Det funkar att vara PK till man själv blir kulturberikad.

Vill Madonna läxa upp rumänerna kan hon göra det på en presskonferens istf. att sabba konserten.
Citera
2009-08-28, 14:00
Medlem
GylleneDrakens avatar
Alla FB-rasisterna i tråden är okunniga pajasar! Zigenare har haft det fruktansvärt hemskt i Rumänien, ända fram tills efter andra världskrigets slut var de slavar hos rumänerna. Först när kommunisterna tog makten fick de lagstadgat människovärde. Vilket försvann igen när kommunismen föll. Så nej, det handlar inte om tjuvaktiga zigenare i Rumänien, det handlar om ett folk som har levt i århundraden i total förnedring som slavar utan mänskliga rättigheter.

I ungern däremot finns ett utbrett problem med zigenska tjuvligor bland annat på nattågen som går genom landet. Man måste låsa kupén med dubbla lås för att inte bli bestulen. Och ja, jag har åkt nattåg genom Ungern.

Jag har också sett zigenska tiggare i Bukarest, fast det var inte några människor jag kan hysa sympati för, tvinga, verkligen tvinga sina treåriga barn till att tigga från alla turister, dvs. alla som var ljusare i hyn än Rumäner, samt alla rumäner som var fint klädda. Men jag kan anta att livssituationen kan få folk att bete sig på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in