• 1
  • 2
2009-08-27, 21:06
Medlem
pdLs avatar
Nu har jag fått nog. Jag behöver ett bra system för alla papper som dimper ner i brevlådan som man kan behöva spara. För tillfället ligger allt i en tjock hög i bokhyllan och de är nollkoll. Vad gör du för att hålla iordning på viktiga papper? Vad kan man tänkas införskaffa för att få ett bra system? Tycker pärm och hålslagare verkar lite primitivt, fast de kanske är det som gäller? Råd tack!

-hasse
Citera
2009-08-27, 21:18
Medlem
Jag har en anslagstavla vid skrivbordet som jag sätter upp alla papper som innebär någon form av fixande innan de kan arkiveras. Tex räkningar som måste betalas,

och när jag har gjort det lägger jag det i en mapp numrerad från A-Ö, där man själv kan skriva i rubriker under varje bokstav.
Ex: P för pension L som i papper som rör lägenheten, B som i betyg och intyg... eller så kan man dela in det i företag. H - Handelsbanken, beror väl på vilken indelning man lättast kommer ihåg när man ska börja leta upp papprena. Sen är det bara att rensa då och då!
Kvitton har jag i en kvitto-låda, om jag tex får för mig att lämna tillbaka ett par skor eller nått

Jag gillar när det är organiserat, märks det?
Citera
2009-08-27, 21:22
Medlem
Pärm & hålslag är grejen =)
Jag har en pärm med nummerregister 1till 12. Sätt in allt månad för månad bara.
Sen har jag särskild pärm för papper som har med vårt husbygge & lån att göra och en för mina aktieaffärer. Funkar klockrent!
Citera
2009-08-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Nu har jag fått nog. Jag behöver ett bra system för alla papper som dimper ner i brevlådan som man kan behöva spara. För tillfället ligger allt i en tjock hög i bokhyllan och de är nollkoll. Vad gör du för att hålla iordning på viktiga papper? Vad kan man tänkas införskaffa för att få ett bra system? Tycker pärm och hålslagare verkar lite primitivt, fast de kanske är det som gäller? Råd tack!

-hasse
Hej! Jag måste hålla med tidigare talare, att pärmar med register är bäst.
Jag har en pärm med register 1-31, där jag sorterar in betalda räkningar. Ex vis bakom 1; hyra, 2-elräkningar, 3-bensinfakturor osv. Allra högst upp i pärmen, före registret, har jag en plastficka där jag sätter räkningar att betala, allt eftersom de dimper ner med posten. Jag försöker sätta räkningarna där så fort de kommer, då slipper jag leta, och det är inte stökigt på pappersfronten. Jag får lönespecar med e-post, dessa skriver jag inte ut, utan sparar i datorn. Gör ibland en säk.kop. Sparar dock alltid kontrolluppgiften. Har en särskild pärm med lånehandlingar, kopior av deklarationer, kvitton på större inköp mm. Har också en särskild pärm med garantibevis och bruksanvisningar, de har tidigare varit svåra att hitta när man behövde dem, men är man konsekvent så underlättar det otroligt!
Mitt råd, köp några pärmar, register och plastfickor och LYCA TILL!!
Citera
2009-08-28, 00:20
Medlem
Suck.
Har ingen ordning alls tyvärr.
Alla papper ligger överallt i alla lådor, men ser inte något direkt som viktigt, förutom hyreskontrakt och deklaration.
Dom har jag i en pärm.
Räkningar kastas när dom är bet. Behöver jag bevisa nått, finns uppgifterna på banken.

Garantipapper försvinner men som tur är, har jag aldrig behövt reparera något under garantitiden.
Citera
2009-08-28, 13:34
Medlem
Jag har ett rullande system med 4 pärmar, t ex 2009, 2008, 2007 och 2006. År 2010 tar jag 2006 och gör den till 2010 osv.

I sitter register med 1-31 eller 1-52 flikar. Registren fixar jag år för år i Word, dvs jag tar förra årets register och anpassar den till årets, då det ofrånkomligen sker ändringar under året, t ex uppsagda abonnemang, nya bankkonton etc.
Citera
2009-08-28, 16:33
Medlem
puckots avatar
Jag har en såndär portfölj för viktiga papper med massa fack i där jag sorterar månadsvis och sen brukar jag göra någon liten anteckning på kuvertet när räkningen betalades tex.

Sen har jag pärmar där jag akriverar årsvis, uppsorterat månadsvis i plastfickor, som jag sen slänger efter ett tag. Pärmarna och plastfickorna kan man ju alltid återanvända, så behöver man inte lägga pengar på sånt.
Citera
2009-08-28, 23:56
Medlem
DigitalAngels avatar
http://www.ikea.com/PIAimages/0095422_PE234074_S4.JPG

Ett fack för obetalda räkningar, ett fack för betalda räkningar. Hur enkelt som helst.

När det börjar bli mycket (förhoppningsvis i rätt fack) så sätter du in det i pärmar.
Citera
2009-08-29, 00:01
Medlem
Arkiverat 15 år tillbaka i pärmar. Eller iaf så jag vill ha det tyvärr har jag bara fått typ 20 räkningar i hela mitt liv så de ligger i en prydlig hög sorterade efter inkommet datum. Annars har jag inte så mycket viktiga papper.
Citera
2009-08-29, 00:30
Medlem
onemanarmys avatar
Alla mina räkningar lägger jag i det länkade IKEA facket.
Vid löning varje månad betalar jag samtliga, markerar summan på räkningarna med en märkpenna och skriver "BET" stort och tydligt.

Fram med hålslagen, och in i pärmen under rätt månad.

Lönespec, färsäkringspapper, garantier/kvitton, pensionspapper, deklaration osv osv för jag in i en annan pärm.

Jag är stundvis hyffsat manisk med detta

Tar även printscreens på samtliga internetöverföringar -betalningar jag gör, och sparar i en mapp på datorn.
Citera
2009-08-29, 10:23
Medlem
ButtiBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Tar även printscreens på samtliga internetöverföringar -betalningar jag gör, och sparar i en mapp på datorn.

De va seriöst..
Citera
2009-08-29, 11:19
Medlem
Bergsmongos avatar
Pärmar och hålslag is the shit. Det är ju gratis på jobbet, eller hur?

Har ett par 40mm-pärmar och tio stycken 80mm. Indelat i:
Fordon: Register för tolv fordon, står i regnummerordning
Studier: Indelat i csn, olika högskolor, tentor osv
Ekonomi 1: Rullade ekonomi, typ lönespecs och allt som rör aktuellt boende (hyra, el osv)
Ekonomi 2: Ekonomi på årsbasis, typ deklarationer, årssammandrag, pensioner osv
Privat: Betyg, certifikat, sjukvård osv.
Bank1: Alla papper från bank#1
Bank2: Alla papper från bank#2
Kvitton: Alla kvitton
Sen ytterliggare fyra-fem pärmar med innehåll jag inte nämner på fb.

Registrena är olika beroende på innehåll. Många är även register som funkar med plastfickor, vilket är rätt smidigt. All inkommande post öppnas och beslut tas direkt. En räkning betalas när den anländer (vilket bara är en eller två per månad), och hamnar i pärm direkt. På så sätt byggs det aldrig upp något monster med papper. Vet folk som har 2-3 års total pappersmängd ihopsamlad under sängen. Ingen god lösning om man behöver ha fram något snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in