• 1
  • 2
2009-08-29, 20:16
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Nu har jag fått nog. Jag behöver ett bra system för alla papper som dimper ner i brevlådan som man kan behöva spara. För tillfället ligger allt i en tjock hög i bokhyllan och de är nollkoll. Vad gör du för att hålla iordning på viktiga papper? Vad kan man tänkas införskaffa för att få ett bra system? Tycker pärm och hålslagare verkar lite primitivt, fast de kanske är det som gäller? Råd tack!

-hasse

Tre viktiga saker i ditt liv
1) Pärm
2) Hålslag
3) Pärmregister
Citera
2009-08-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Tre viktiga saker i ditt liv
1) Pärm
2) Hålslag
3) Pärmregister

+ 1 och lite disciplin. Men det är verkligen värt det.
Citera
2009-08-30, 19:28
Medlem
puckots avatar
Ja, glömde givetvis nämna, som flera redan nämt efter mig. Att jag givetvis har ett särskilt pappersställ för obetalda räkningar. Det är ju inte så att jag betalar räkningarna det första jag gör när jag får dom i brevlådan och sen lägger dom direkt i min portfölj.

Så då är det perfekt att kunna förvara alla papper på ett och samma ställe, så att man har lite koll, tills det är dags för betalning.

Sen kanske man skulle börja med en separat pärm för garantibevis och särskilda kvitton och sånt, har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Men det var rätt smart, vet själv vilket helvete det kan vara när något går sönder och man inte hittar alla nödvändiga garantipapper när man ska skicka varan för reparation.
Senast redigerad av puckot 2009-08-30 kl. 19:38.
Citera
2009-08-30, 20:50
Medlem
pdLs avatar
Då är det alltså pärm etc jag skall köra på, låter de som. Tack för tipsen, besöker bokia imorgon för lite grejjer.

-hasse
Citera
2009-08-30, 22:49
Medlem
Mulas avatar
Om man som jag, ledsnar på att sitta och hålslå betalda räkningar och fylla pärmar (de är ju aldrig ordentligt hålade från början) så kan jag delge min metod.

Inhandla 4 snoddmappar i papp i olika färger (förslagsvis gul,blå, röd och grön). Varje mapp representar alltså ett kvartal (tex blå: Jan-Mars, gul: Apr-Juni, grön: Juli-sep, blå: Okt-Dec). När man då betalat en räkning, så lägger man den betalda räkningen i mappen för respektive kvartal.
Eftersom det blir rullande på ett år så innebär det att man får sortera ut föregående års räkningar när man börjat på ett nytt kvartal. Jag försöker att inte samla på mig alltför mycket gamla papper, så jag ser ingen anledning att spara betalda räkningar i mer än ett år.
Citera
2009-09-01, 11:32
Medlem
miqqqas avatar
"Tack" för påminnelsen att jag behöver bli mer organiserad bland mina papper.
När jag väl kommer så långt ska det nog bli en pärm med kontrakt och garantipapper, en med register med olika kategorier (hyra, el, försäkringar, lönespecar osv). Plastficka längst fram för obetalda räkningar (när jag öppnar posten orkar jag inte leta reda på hålslagare osv)..
Citera
2014-12-04, 16:42
Medlem
Får lov att bumpa denna tråd, hittar inget bättre och det är trots allt relaterat.

Har köpt ett par pärmar av märket Keba, 80mm+. Riktigt kraftiga och fina, enda problemet var när jag skulle sätta i mina anteckningar: fel format! Det går bara att ha i plastfickor i dessa mappar tycks det, men den mängd papper jag har gör att de böjer sig i fickan och blir vågigt knöliga. Ska det behöva vara så här?! Någon annan som har samma problem och någon eventuell lösning? Finns specialhålslagare för detta format, eller plastfickor som kan ta mer papper?
Citera
2014-12-05, 21:37
Medlem
Köp en evernote-kompatibel scanner. Kör in pappret, vänta i 2 sekunder, släng pappret. Nu ligger ditt viktiga papper sparat i molnet och du behöver inte hålla på med pärmar, mappar och annat elände.

Fujitsu scansnap s1300i är en bra scanner för detta ändamål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in