2011-12-05, 23:16
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcorp
Har du helt missat Nokia N9?
N900 är förmodligen den bästa telefonen jag någonsin sett alla kategorier och den har egentligen allt man kan behöva (nej, jag _behöver_ uppenbarligen inte kapacitiv skärm).

Jag måste säga att jag gillar Maemo mer än Meego, dock tycker jag N9 är en riktigt fin telefon på de flesta sätt.

Hade detta "fixats" i Harmattan/Meego så kan jag tänka mig att byta bort N900 helt och hållet:
- Bort med Feeds-skärmen och inte med nåt som liknar hemskärm. Heck, kan t.o.m ha tre som man swipar mellan upp/ned också.
- Appspecifikt kommando (läs: oftast "Back") genom att swipa vänster / annan gest. Notera att detta t.o.m skulle kunna vara något som appmakarna själva skulle kunna lägga in.
- Bättre möjlighet till in-app-settings.. Vet iofs inte om det är det som är problemet, men inställningarna/features i de medföljande apparna är verkligen begränsade.

Jag vet egentligen inte om det behövs, men det känns som det fattas minst en knapp då och då på N9.

T.ex. Nokia 6230i var också en fantastisk telefon för sin tid. Finnarna kan verkligen bygga mobiler, även om deras vettiga modeller nuförtiden verkar långt separerade i tid räknat..
Citera
2011-12-13, 22:42
Medlem
Köpte en N900 för ett tag sedan begagnad. Trots att den har några år på nacken är det en helt överlägsen telefon tycker jag (hade en HTC-modell med Android tidigare). Anledningarna till att jag ville ha en N900 var två: fysiska qwerty-tangenter (är så otroligt trött på enbart touch) samt Maemo (är Linuxanvändare så Maemo känns mer naturligt än Android).

Nu hoppas jag att min N900 håller länge, för att köpa en massa nya tekniska prylar hela tiden är egentligen inte min grej. Gjorde ett undantag för N900
Citera
2011-12-17, 14:37
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowshock
Köpte en N900 för ett tag sedan begagnad. Trots att den har några år på nacken är det en helt överlägsen telefon tycker jag (hade en HTC-modell med Android tidigare). Anledningarna till att jag ville ha en N900 var två: fysiska qwerty-tangenter (är så otroligt trött på enbart touch) samt Maemo (är Linuxanvändare så Maemo känns mer naturligt än Android).

Nu hoppas jag att min N900 håller länge, för att köpa en massa nya tekniska prylar hela tiden är egentligen inte min grej. Gjorde ett undantag för N900

Får jag fråga vad du fick ge för den? Jag funderar på att sälja min...
Citera
2011-12-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Får jag fråga vad du fick ge för den? Jag funderar på att sälja min...

Auktionen skenade iväg till över 1300 Sälj den på Tradera, det är en eftertraktad sak
Citera
2011-12-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowshock

Köpte också en begagnad för ett tag sen. Blev dock lite besviken, men då hade jag höga förväntningar iofs.

Negativt:
Tycker telefonen lider lite av den seghet man alltid upplever i Symbian, men inte i Meego och Android.
Tangentbordet var sådär, är iofs jävla mycket skönare än endast pekskärm. Men efter att ha använt Nokia E7 ett tag så blev jag tyvärr besviken på det.

Positivt:
Med tanke på att jag pröjsade 1000 spänn för den så är den trots allt ett kap, 32 GB minne plus SD-kortplats är ju inte illa.

Så min fråga är egentligen, om du har några fler positiva erfarenheter av den som kan få mig att känna mig lite nöjdare med mitt inköp? (Bör kanske nämna att jag hållit på en del med Linux, men är i sammanhanget relativt novis på det)
Citera
2011-12-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi89
Så min fråga är egentligen, om du har några fler positiva erfarenheter av den som kan få mig att känna mig lite nöjdare med mitt inköp? (Bör kanske nämna att jag hållit på en del med Linux, men är i sammanhanget relativt novis på det)
I och med att det är öppen källkod finns det få begränsningar. Det är som en liten dator. Vet faktiskt inte hur jag ska övertyga dig om att det är ett bra köp, men det är nog potentialen som telefonen har i så fall
Citera
2012-01-03, 01:55
Medlem
Jag har n900 och undrar om någon vet vilket torrent program man kan instalera på mobilen? och om någon kan länka adressen till den sidan eller skicka pm så blir jag glad

Har tröttnat lite på att måst först ladda ner musik/film först till datorn för sen överföra det till mobilen.
Citera
2012-01-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Jag har n900 och undrar om någon vet vilket torrent program man kan instalera på mobilen? och om någon kan länka adressen till den sidan eller skicka pm så blir jag glad

Har tröttnat lite på att måst först ladda ner musik/film först till datorn för sen överföra det till mobilen.
Om jag inte har helt fel så finns både rtorrent och Transmission
Citera
2012-01-14, 10:23
Medlem
imperator93s avatar
Någon som vet om några fler "kataloger" till applikations hanteraren än dom som hänger med original?
Vet att det fanns en drös av dom när ja köpte min begagnad men dom är tyvärr borta nu (var tvungen att flasha om den)
Citera
2012-01-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperator93
Någon som vet om några fler "kataloger" till applikations hanteraren än dom som hänger med original?
Vet att det fanns en drös av dom när ja köpte min begagnad men dom är tyvärr borta nu (var tvungen att flasha om den)

De stora "katalogerna"(förråden är det korrekta ordet på svenska) är maemo extras, extras-testing och extras-devel.
Instruktioner om hur du lägger till alla tre finns på http://wiki.maemo.org/Extras
Citera
2012-01-17, 22:23
Medlem
imperator93s avatar
tjena!!

har en n900 och tycker att den verkligen är guds gåva till mänskligheten!
men nog om det, har märkt att många pratar om att apparna är gjorda i QT, vilket är ett "proggramerningsspråk/sätt" om jag har förståt det hela rätt.
och programrenings intresserad som jag är så har jag förstås laddat ner QT creator, men där stannad det.
jag testade en av deras tutorial som funkade ^^ men jag följde bara instruktionerna utan att förstå vad jag gjorde.
så finns det någon som har något tips på hur man kan bli bättre på att göra program i QT och även tips på små, lätta program för en nybörjare att göra

om mod finner att inlägget ligger olämpligt så får han naturligtvis flytta på den.....
Citera
2012-01-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperator93
tjena!!

har en n900 och tycker att den verkligen är guds gåva till mänskligheten!
men nog om det, har märkt att många pratar om att apparna är gjorda i QT, vilket är ett "proggramerningsspråk/sätt" om jag har förståt det hela rätt.
och programrenings intresserad som jag är så har jag förstås laddat ner QT creator, men där stannad det.
jag testade en av deras tutorial som funkade ^^ men jag följde bara instruktionerna utan att förstå vad jag gjorde.
så finns det någon som har något tips på hur man kan bli bättre på att göra program i QT och även tips på små, lätta program för en nybörjare att göra

om mod finner att inlägget ligger olämpligt så får han naturligtvis flytta på den.....
Inte för att jag har med saken att göra men vill du verkligen lära dig programera till ett döende operativsystem? Symbian är ju totalt döds dömt vid det här lagret när nokia satsar på Windows Phone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in