• 1
  • 2
2009-08-27, 17:23
Medlem
Tänkte göra ungefär 6 stora räkmackor imorgonkväll. Då blir det lite för dyrt med färska räkor, så jag var och kollade utbudet på frysta räkor idag. Det fanns hemköps egna, både skalade och frysta hela räkor. Sen fanns det något som hette Ocean Seafood, dom hade frysta hela räkor i påse och sen hade dom några i en kartong.

Någon som vet vilka som är godast? Och ska man tina dom genom att lägga dom på en tidning och salta. Det har jag hört är bättre än att låta dom tina på vanligt sätt.
Citera
2009-08-27, 18:48
Medlem
erlgs avatar
Frysta räkor är allvarligt talat trista och det bästa jag kan komma på att göra med dem är väl att helt enkelt kasta bort dem. Däremot finns det flera märken med skalade räkor på burk som är klart bättre än ok, och du slipper pillet också.
Citera
2009-08-27, 20:07
Medlem
FordEscis avatar
Royal Greenlands frysta räkor är fina.
Citera
2009-08-27, 20:17
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juppjupp18
Tänkte göra ungefär 6 stora räkmackor imorgonkväll. Då blir det lite för dyrt med färska räkor, så jag var och kollade utbudet på frysta räkor idag. Det fanns hemköps egna, både skalade och frysta hela räkor. Sen fanns det något som hette Ocean Seafood, dom hade frysta hela räkor i påse och sen hade dom några i en kartong.

Någon som vet vilka som är godast? Och ska man tina dom genom att lägga dom på en tidning och salta. Det har jag hört är bättre än att låta dom tina på vanligt sätt.

Svårt att säga då jag tycker att de flesta räkor i frysdisken är väldigt hårda. Kunde inte låte bli att göra mig lite rolig över syftningsfelet i rubriken.

Men som någon skrev ovan, om din budget tillåter så köp ett par av de där burkarna med skalade ej djupfrysta räkorna man hittar i kyldisken i affären. Alternativt så tar du oskalade lite större djupfrysta räkorna.

Undvik för guds skull de minsta skalade räkorna,typiskt avsedda för sallader.
Citera
2009-08-27, 20:36
Medlem
Bengrots avatar
Ett tips. Om du nu absolut ska köpa frysta räkor så tina dem i väldigt (väldigt!) kallt och rejält saltat vatten så får de lite bättre stuns i dem än om du rumstinar dem. Tar nån timme eller två men det är det värt.
Citera
2009-08-27, 20:47
Medlem
Tack för tipsen. Dom färska räkorna man köper i lösvikt kostar nämligen 190:- kr i min hemköpsbutik. Det är lite väl häftigt tycker jag.
Citera
2009-08-27, 21:18
Medlem
poojks avatar
Lånar tråden lite

finns det räkor i lag på lidl?
Citera
2009-08-27, 21:18
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Tack för tipsen. Dom färska räkorna man köper i lösvikt kostar nämligen 190:- kr i min hemköpsbutik. Det är lite väl häftigt tycker jag.
Å andra sidan slipper du betala för en massa vatten om du köper färska men visst, det var inte billigt alls.
Citera
2009-08-27, 21:21
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Royal Greenlands frysta räkor är fina.

Det är mitt val också.
Citera
2009-08-27, 21:22
Bannlyst
Citat:

goda i frysdisken??? varför ska du äta frysta räkor? låt dem tina
Citera
2009-08-27, 21:49
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Frysta räkor är allvarligt talat trista och det bästa jag kan komma på att göra med dem är väl att helt enkelt kasta bort dem. Däremot finns det flera märken med skalade räkor på burk som är klart bättre än ok, och du slipper pillet också.
Oj, jag brukar tycka precis tvärtom. Jag föredrar schysta frysta räkor i skal framför skalade på burk. Men jag kanske kör på i gamla hjulspår helt i onödan? Det verkar ju såklart smidigare att slippa skala om man ändå hänger sig åt snikvarianten.

Vilka saluför de här goda burkräkorna och vad är det för fabrikat? Värda att testa låter det som.
Citera
2009-08-27, 22:05
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Vilka saluför de här goda burkräkorna och vad är det för fabrikat? Värda att testa låter det som.

Ja.. just det. Minns inte namnet, men burken har, föga orginellt, en fiskargubbe i sydväst på etiketten, och informerar om att de är handskalade. Sedan brukar Feldts finnas i ICAs sortiment och de är också hyfsade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in