Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Klubbarna expanderar. Finns i både Asien, Sydamerika, Öststaterna.
Rasaspekten är prio ett hos andra, det går ju inte att ha en och samma ras om du vill ta del av andra kontinenter, exempelvis.
Som en officiell supporterklubb blir bra.
Jo så långt är jag med. Men finns det marknadsandelar att fästa sig till i ex.vis syd/östeuropa? Borde väl ändå kunna tyckas vara en relativt attraktiv geografisk placering, eller?
Tänker väl att man än så länge är en mindre aktör där, än vad man är i övriga europa?
Hos andra, du menar att den inte är särskilt utpräglad inom HA-sfären? Förstår att kanske Afrikaner och Muslimer inte är i majoritet på jakt efter medlemskap men är man inte någorlunda Etno/Nationalistiska inom de nordiska länderna? Eller tror du att man kanske har mer personliga uppfattningar och sedan en "klubbsyn" som vilket multi-nationellt företag som helst?
Hur tillämpas det i praktiken som supporterklubb, vill man bli fullvärdiga, är man mer individuella?
Just detta med att man är sin egen "MC" men samtidigt vandrar i gemensamma färger?
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Det är detta som blir det komiska, i Norden vill HA ha nordiska män, men varför blir det då fel för er när HA vill även ha inhemskt folk i Turkiet? Turkarna i Turkiet är ju lika äkta som Nordbor i Norden, så vad fan är det som är så svårt att fatta?
Ska nordbor åka runt och skapa chapter i hela världen eller? Hur fan skulle denna expansion funka och dessutom skulle den ta 1000 år.
Kanske uttryckte mig lite plumpt, jag menar att man inom HA då värnar om det? Min personliga åsikt låter jag bli osagd.
Förstår att man inte kan ha ett etniskt nordiskt HA i Turkiet, men samtidigt är det väl just nordbor som i egenskap av Europeisk placering och sitt starka fäste hjälper till att bygga upp nya chapters, åt vissa håll, som Amerikaner gjort i Storbritannien/Norden?
Men då man kunnat ha italienare, irländare? kanske ryssar/latinare? i USA vad skulle man anse om en mer diversifierad ursprungsnationalitet bland sina medlemmar i ex.vis Norden, om man nu kan dra nytta av det?