Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-24, 21:42
Medlem
b-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angstmann
Intressant, tack för länken. Med tanke på den snabba framväxten av nya gäng och brödraskap skulle det snabbt bli problematiskt att registrera nya domännamn om dessa skulle börja driva sin protektionism lika hårt som HA. Nu är det väl knappast troligt, men att andra större etablerade 1%-klubbar kan komma att gå den vägen är väl kanske inte otroligt eftersom inte minst HA har visat att det går att tjäna pengar på detta.

Har inte den form utav insyn men är utav uppfattningen att HA är mest måna/ eller om deras märke annan association är utav mer intresse dvs att den "säljer" mest. Tycker man varken hör eller ser så mycket av att de andra klubbarna utnyttjas i syfte tjäna pengar.

Måste säga utav det "lilla" jag vet hört sett så vill jag nog mena att HA är mer business minded och har börjat sköta det mer proffsigt, dock verkar det inte gälla våra Svenska HA med undantag för vissa Chapter.
Citera
2011-03-24, 21:46
Medlem
guldankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Du har helt rätt klubbarna håller i sina "signum"

HA har sin support 81 / Route 81
OMC har sitt Namn utan Charlie
BMC har väl som du säger "The Fat Mexican"

Dock noterat att OMC Sweden numera inte har någon shop som dom hade innan, inte ens på deras internationella sida.

Dock Outlaws prylar på Ebay + mängder av 81 produkter, även vintages
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=outlaws+m c&_sacat=See-All-Categories
Citera
2011-03-24, 22:07
Medlem
b-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldankan
Dock Outlaws prylar på Ebay + mängder av 81 produkter, även vintages
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=outlaws+m c&_sacat=See-All-Categories

Det har du rätt i Ankan är en "lucky15" som säljer på Ebay, han har även en shop i England

http://www.supportoutlaws.com/apps/webstore/

Dock vet jag OMC Sweden hade support tröjor etc. i början 2001-2006 men nu är det väl lokala chapters eller som han i England som kör internationellt.
Citera
2011-03-24, 22:28
Medlem
angstmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Har inte den form utav insyn men är utav uppfattningen att HA är mest måna/ eller om deras märke annan association är utav mer intresse dvs att den "säljer" mest. Tycker man varken hör eller ser så mycket av att de andra klubbarna utnyttjas i syfte tjäna pengar.

Måste säga utav det "lilla" jag vet hört sett så vill jag nog mena att HA är mer business minded och har börjat sköta det mer proffsigt, dock verkar det inte gälla våra Svenska HA med undantag för vissa Chapter.

Absolut, i dagsläget är HA säkert den mest kända och mest omtalade 1%-klubben. Men samtidigt har de troligtvis, enligt bajenvrak, haft längst tid på sig att utveckla konceptet eftersom man var först. Dessutom har, vad jag vet, inga andra klubbar haft någon Sonny Barger som verkar ha varit en äkta entreprenör och en drivande motor för en utveckling mot att skapa en helt ny affärside.

Om nu andra större klubbar börjar jobba lika hårt och sträva mot samma sak som HA, minskar skillnaden mellan klubbarnas publika igenkänningsfaktor och möjligheten finns kanske att de når ett läge där de också kan göra business the HA way. Det kan ju också vara så att de inte har något intresse i detta, men har svårt att tänka mig att de skulle tacka nej till en extra inkomsttkälla även om man då tvingas ut lite mer i offentlighetens ljus.
Citera
2011-03-24, 22:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Absolut, i dagsläget är HA säkert den mest kända och mest omtalade 1%-klubben. Men samtidigt har de troligtvis, enligt bajenvrak, haft längst tid på sig att utveckla konceptet eftersom man var först. Dessutom har, vad jag vet, inga andra klubbar haft någon Sonny Barger som verkar ha varit en äkta entreprenör och en drivande motor för en utveckling mot att skapa en helt ny affärside.

Om nu andra större klubbar börjar jobba lika hårt och sträva mot samma sak som HA, minskar skillnaden mellan klubbarnas publika igenkänningsfaktor och möjligheten finns kanske att de når ett läge där de också kan göra business the HA way. Det kan ju också vara så att de inte har något intresse i detta, men har svårt att tänka mig att de skulle tacka nej till en extra inkomsttkälla även om man då tvingas ut lite mer i offentlighetens ljus.

Förs med vad? AOA var förts som 1 % vad jag vet.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-03-24 kl. 22:35.
Citera
2011-03-24, 22:43
Medlem
b-os avatar
Citat:

Inte för att va dryg men OMC es.t -35 HAMC est. -48 och BMC est.-66 dock vilket år dom "kom" till är av underordnad betydelse idag. Det är nog mer filosofin och den interna utvecklingen som lett till vad det är idag. Nämnde då de är representerade i Sverige, du har ju massa andra "gamla" 1% klubbar i USA

HA har ju den karismatiska Barger som satt tonen och en del saker som profilerat dom...inte minst Roling Stones konserten som nog gav dom den stämpel dom har för vissa "jävlas inte med oss". Nu har säkert alla klubbar en självbevarelsedrift men HA är väl de som genom årtionde uppmärksammats mest.

Under 90 talet så var ju HA ganska "synliga" både media och genom olika saker men tror det blivit lite utav "locket på" under senare 2000 talet, det medför såklart inte att vissa medlemmar uppmärksammas.

Det är inget fenomen att folk som en längre tid ( inte ett företag eller MC klubb ) tjänat pengar på ljusskygga saker senare omformar det i någon form utav laglig verksamhet. Vita pengar är ju det bästa oavsett men det är lättare för en rik att tjäna pengar än en fattig, det är ju lite utav desperation när man torskar på dumheter.

Men lite utav hur jag är införstådd så gör man inte som MC klubb olagligheter dock så lever man ju mer än gärna på folks rädsla och okunskap även om man nu ser hur samhället börjat med kollektiv bestraffning. Som klubb bör man nog ha bra koll på sina medlemmar och framför allt hur klubbmärket & klubbnamnet används.
Senast redigerad av b-o 2011-03-24 kl. 22:52.
Citera
2011-03-24, 22:50
Medlem
angstmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Förs med vad? AOA var förts som 1 % vad jag vet.

Min fraga:

Att använda siffror som substitut för bokstäver inom HA-sfären, som tex 81, är detta något man „alltid“ gjort eller är det något som blivit populärt på senare tid? Hur ser det ut i andra länder och hos andra 1%-klubbar, är användandet lika utbrett/etablerat/accepterat där?

Bajenvraks svar:

HA torde vara dem som utvecklat konceptet och sen har andra klubbar hakat på lagt till nya attribut. Vill minnas att HA gjorde en ganska kraftig utrensning samt satte former och regler under Bargers ledning. Allt skulle skötas på ett visst sätt, skulle inte vara förvånad ifall han fick lite extern hjälp ifrån ngt pr-proffs etc. Förutom varumärkesskyddet slutade man dela ut saker med klubbens namn, ändrade till support med främsta syfte att dra in pengar till bröder bakom galler. Detta har senare utvecklats ifrån BHC till Route 81, ganska genomtänkt. Bokstavskombinationer har sedan börjats användas av flera klubbar. AFFA kanske var det första med tanke på filmen men sedan har de flesta klubbarna snappat upp samma slogan MFFM och BFFB etc. Är inte hundra över vem som först började använda diamant patchen men den delas idag av dem alla. De flesta klubbar ogillar även motiv och dylikt som bär deras namn som inte bärs av medlemmar och man satsar hellre på alternativa synonymer till namnen därav 81 och fet mexican etc. Du kan till exempel ha ett klister märke där står Support your local XXXXX, men tar du bort texten med support och enbart behåller själva namnet på något ting kan du räkna med problem. Tror enbart det är OMC som skriver ut sitt namn på sina support prylar även om support alltid står med.

Det bästa jag sett även om dessa inte är en biker klubb var BSK, diggade skarpt deras tröjor med texten support your local criminals. Kul faktiskt, likaså att deras titlar i form av alpha o sånt, passar in i deras koncept. Men oftast för att nu avsluta, de flesta klubbar anammar det som redan finns i form av XFFX och support your local XXMC eller i bästa fall siffror som anspelar på alfabetet eller något annat kringliggande.
Citera
2011-03-25, 00:22
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Brukar va som du beskriver det ovan, när ngt upphovsmässigt tex innefattar flera länder är de flera som ger sig in i juridiken o stämmer flera olika instanser. Det kan ju ibland uppfattas som lite skrämmande. Enbart hörsägen så inget jag vet men har fått höra att det funnits en hel stab med riktigt vassa jurister genom åren, och under vissa tidpunkter har de haft väldigt mycket att göra. Och vinner oftast dessutom i form av förlikningar och dylikt.
Har inget gått till domstol? Låter som att det är en kombination av stämningar och hot om det alltid gått till förlikning. Alternativt att det är uppenbart att HA skulle vinna i domstol, eller har låga krav.
Citera
2011-03-25, 01:09
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Har inget gått till domstol? Låter som att det är en kombination av stämningar och hot om det alltid gått till förlikning. Alternativt att det är uppenbart att HA skulle vinna i domstol, eller har låga krav.

Alltså jag kan inte peka på ngt konkret pga sviktande minne men kan nästan sätta det mesta på att flera rättegångar på olika nivåer, främst i staterna har tagit plats. Främst i början när klubben började driva processerna, de flesta antog väl att det aldrig skulle hålla och många har väl senare insett att förlikning är att föredra när klubben väl väljer att de tror de har ett case. Kostar ju även för dem så man kan anta att de bara ger sig ut i strid när de har goda chanser.

Men processerna emot torde va fler genom åren även det då sällan har handlat om varumärket . Det är iaf väl medvetna om sitt eget värde, inget man skulle chansa med vilket var det jag försökte att säga innan ang våldtäkten på en man.

Vad man kan få ut av en eventuell rättegång beror helt på vem man stämmer, för stora aktörer har det visat sig vara ett ganska dyrt pris. Tänk själva, personen som spillde Starbucks på sig själv vad fick denne, sen sätt detta i perspektiv mellan ett gigantisk företag på ena sidan o HA på andra, har man ett case i staterna kan man tjäna bra o vi snackar $$$$. Men även andra har känt att klubben skott sig på dem och flera fall har varit uppe med HD, har aldrig studerat dem men låter intressant för om det är ngt företag de måste hålla sig väl med så är det just HD. Alla andra kan skita i men inte dem.
Citera
2011-03-25, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Vad man kan få ut av en eventuell rättegång beror helt på vem man stämmer, för stora aktörer har det visat sig vara ett ganska dyrt pris.

Helt riktigt. Undrar just hur det gått för HA Bromma sen de försökte stämma Berth Milton
Citera
2011-03-25, 07:16
Medlem
81rulezs avatar
Varje person med lite sunt förnuft och självbevarelsedrift torde väl förstå att man inte använder olika mc-organisationers namn utan klubbens medgivande. Vill man spela Allan Ballan och tro att det är fritt fram att "spela" i den högre ligan och bära symboler / namn utan medgivande....så tror jag nog att lagen om varumärkesskyddet är det man ska vara minst rädd för. En stor fläskläpp är på sin plats, och då är det lindrigt menat. Som jag har skrivit innan: Att bli fullvärdig medlem är något stort, och man har verkligen fått visa vem man är. Då är det löjligt när ngn "nobody" springer runt och "påvisar" att han har ngn slags status med antingen tatuering eller klädesplagg. Handla ALLTID supporterprylar via olika organisationers supportershop´s. Då visar du respekt, och samtidigt bär du ngt som är allmänt godkänt.
Citera
2011-03-25, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 81rulez
Varje person med lite sunt förnuft och självbevarelsedrift torde väl förstå att man inte använder olika mc-organisationers namn utan klubbens medgivande. Vill man spela Allan Ballan och tro att det är fritt fram att "spela" i den högre ligan och bära symboler / namn utan medgivande....så tror jag nog att lagen om varumärkesskyddet är det man ska vara minst rädd för. En stor fläskläpp är på sin plats, och då är det lindrigt menat. Som jag har skrivit innan: Att bli fullvärdig medlem är något stort, och man har verkligen fått visa vem man är. Då är det löjligt när ngn "nobody" springer runt och "påvisar" att han har ngn slags status med antingen tatuering eller klädesplagg. Handla ALLTID supporterprylar via olika organisationers supportershop´s. Då visar du respekt, och samtidigt bär du ngt som är allmänt godkänt.
Det är iförsig sant, att bli fullvärdig är en stor sak för många ungeäf som aatt bli av med oskulden. GÄller hålla fingrarna i styr, och inte smutsa ner dom själv, denna process tar ju många jävla år och vitsen är att allt kommer "tillbaka" när man är fullvärdig, då är det andra som ska göra alllt exakt allt åt dig precis som du fick göra åt andra. HA smutsar aldrig ner sina egna fingrar därför dom sällan torskar, dom har som sagt någon som alltid hela tiden gör något åt dom. Så fortsätter denna prcoess konstant.

81rulex hur många RWC har blivit HA eller är på väg dit? Hört att några är där närsomhelst typ dom som varit med sen start och får hålla sig i skinnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in