Citat:
Ursprungligen postat av angstmann
Absolut, i dagsläget är HA säkert den mest kända och mest omtalade 1%-klubben. Men samtidigt har de troligtvis, enligt bajenvrak, haft längst tid på sig att utveckla konceptet eftersom man var först. Dessutom har, vad jag vet, inga andra klubbar haft någon Sonny Barger som verkar ha varit en äkta entreprenör och en drivande motor för en utveckling mot att skapa en helt ny affärside.
Om nu andra större klubbar börjar jobba lika hårt och sträva mot samma sak som HA, minskar skillnaden mellan klubbarnas publika igenkänningsfaktor och möjligheten finns kanske att de når ett läge där de också kan göra business the HA way. Det kan ju också vara så att de inte har något intresse i detta, men har svårt att tänka mig att de skulle tacka nej till en extra inkomsttkälla även om man då tvingas ut lite mer i offentlighetens ljus.
Inte för att va dryg men OMC es.t -35 HAMC est. -48 och BMC est.-66 dock vilket år dom "kom" till är av underordnad betydelse idag. Det är nog mer filosofin och den interna utvecklingen som lett till vad det är idag. Nämnde då de är representerade i Sverige, du har ju massa andra "gamla" 1% klubbar i USA
HA har ju den karismatiska Barger som satt tonen och en del saker som profilerat dom...inte minst Roling Stones konserten som nog gav dom den stämpel dom har för vissa "jävlas inte med oss". Nu har säkert alla klubbar en självbevarelsedrift men HA är väl de som genom årtionde uppmärksammats mest.
Under 90 talet så var ju HA ganska "synliga" både media och genom olika saker men tror det blivit lite utav "locket på" under senare 2000 talet, det medför såklart inte att vissa medlemmar uppmärksammas.
Det är inget fenomen att folk som en längre tid ( inte ett företag eller MC klubb ) tjänat pengar på ljusskygga saker senare omformar det i någon form utav laglig verksamhet. Vita pengar är ju det bästa oavsett men det är lättare för en rik att tjäna pengar än en fattig, det är ju lite utav desperation när man torskar på dumheter.
Men lite utav hur jag är införstådd så gör man inte som MC klubb olagligheter dock så lever man ju mer än gärna på folks rädsla och okunskap även om man nu ser hur samhället börjat med kollektiv bestraffning. Som klubb bör man nog ha bra koll på sina medlemmar och framför allt hur klubbmärket & klubbnamnet används.