Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-24, 20:43
Medlem
mcmonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Du kan nog ha rätt när jag tänker efter, har aldrig tänkt på det, men på klistermärkena vet jag att det står mc specifikt då jag äger ett par, oftast är klistemärkena kopplade till ett visst chapter. Support your local Gaga CP Beckomberga etc.. Har nog aldrig sett en text med mc utan chapter så du har nog rätt.
Är det supportmklistermärken från HA du har, där det står MC på eller någon annan klubb? På mina står det endast "support your local Hells Angels" och chapternamnet såklart då. Inget MC på mina klistermärken inte. Säger inte att det inte finns, bara att jag inte sett sådana.
Citera
2011-03-24, 20:48
Medlem
b-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
De gör de säkert helt rätt i att hålla hårt i sina märken. Hela grejen faller platt om man inte fyller på pyrmidspelet nedifrån.

Uppförde de sin inte civilicerat och gick via domstol? Har du mer detaljer om hur de protesterade?

Jo det var vad jag förstår helt civiliserat med advokater som skötte det hela. Det är ju ingen mening att ha varuskyddat "märke, namn" om man skulle springa runt och hota ( med annat än domstol ) utsätta sej sin klubb och andra för skit om man inte behöver?

Sen är det klart att om man inte skickar advokat utan en support för att tala om att ett märke är varumärke skyddat så blir det nog lätt missförstånd.
HA stämmer Disney/ Bueno Vista gällande användande av varuskyddat märke ( västar mm )
http://news.findlaw.com/wsj/docs/disney/hamcdisney30806cmp.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4796674.stm

HA stämmer Alexander McQueen ( Brittiskt Modehus/ Saks ) gällande modekläder.
http://www.styleite.com/media/hells-angels-alexander-mcqueen/
http://www.vogue.co.uk/news/daily/101027-hells-angels-sue-alexander-mcqueen.aspx

HA stämmer Fawn Myers GoDaddy.com INC gällande domäner.
http://www.slideshare.net/LegalDocs/hells-angels-cyberpiracy-trademark-infringement-lawsuit
Senast redigerad av b-o 2011-03-24 kl. 21:05.
Citera
2011-03-24, 20:57
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcmonster
Är det supportmklistermärken från HA du har, där det står MC på eller någon annan klubb? På mina står det endast "support your local Hells Angels" och chapternamnet såklart då. Inget MC på mina klistermärken inte. Säger inte att det inte finns, bara att jag inte sett sådana.

Du har rätt, jag skulle ha förtydligat, de jag syftade på där är mer gul färgade om vi säger så och på en del av dem står det inte ens "your local". Med de mer rödvita jag äger så är det precis som du säger support-klubbens namn-chapter.
Citera
2011-03-24, 21:00
Medlem
mcmonsters avatar
Citat:
Du har rätt, jag skulle ha förtydligat, de jag syftade på där är mer gul färgade om vi säger så. Med de mer rödvita jag äger så är det precis som du säger support-klubbens namn-chapter.
Ahaa, ja jag har för mig jag sett något Outlaws MC supportmärke också där det också stått MC med på märket.
Citera
2011-03-24, 21:04
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Uppförde de sin inte civilicerat och gick via domstol? Har du mer detaljer om hur de protesterade?

Brukar va som du beskriver det ovan, när ngt upphovsmässigt tex innefattar flera länder är de flera som ger sig in i juridiken o stämmer flera olika instanser. Det kan ju ibland uppfattas som lite skrämmande. Enbart hörsägen så inget jag vet men har fått höra att det funnits en hel stab med riktigt vassa jurister genom åren, och under vissa tidpunkter har de haft väldigt mycket att göra. Och vinner oftast dessutom i form av förlikningar och dylikt.
Citera
2011-03-24, 21:07
Medlem
angstmanns avatar
Citat:
HA torde vara dem som utvecklat konceptet och sen har andra klubbar hakat på lagt till nya attribut. Vill minnas att HA gjorde en ganska kraftig utrensning samt satte former och regler under Bargers ledning. Allt skulle skötas på ett visst sätt, skulle inte vara förvånad ifall han fick lite extern hjälp ifrån ngt pr-proffs etc. Förutom varumärkesskyddet slutade man dela ut saker med klubbens namn, ändrade till support med främsta syfte att dra in pengar till bröder bakom galler. Detta har senare utvecklats ifrån BHC till Route 81, ganska genomtänkt. Bokstavskombinationer har sedan börjats användas av flera klubbar. AFFA kanske var det första med tanke på filmen men sedan har de flesta klubbarna snappat upp samma slogan MFFM och BFFB etc. Är inte hundra över vem som först började använda diamant patchen men den delas idag av dem alla. De flesta klubbar ogillar även motiv och dylikt som bär deras namn som inte bärs av medlemmar och man satsar hellre på alternativa synonymer till namnen därav 81 och fet mexican etc. Du kan till exempel ha ett klister märke där står Support your local XXXXX, men tar du bort texten med support och enbart behåller själva namnet på något ting kan du räkna med problem. Tror enbart det är OMC som skriver ut sitt namn på sina support prylar även om support alltid står med.

Det bästa jag sett även om dessa inte är en biker klubb var BSK, diggade skarpt deras tröjor med texten support your local criminals. Kul faktiskt, likaså att deras titlar i form av alpha o sånt, passar in i deras koncept. Men oftast för att nu avsluta, de flesta klubbar anammar det som redan finns i form av XFFX och support your local XXMC eller i bästa fall siffror som anspelar på alfabetet eller något annat kringliggande.

/B - tusen inlägg senare!

Ps Ngt jag minns var när filmen Warriors kom, tydligen var västarna som det gänget bar allt för lika HAs så man var tvungen att komma överens om deal med klubben innan man kunde fortsätta att sprida filmen. Främst HA har alltid varit snabba på att anmäla etc när de har ansett sig vara utsatta för varumärkesintrång. De är extremt måna om att skydda sitt varumärke samt namn.

Som vanligt kunniga och genomtänkta svar av dig vraket, tackar för det.
Ideen med den alternativa symbolen 81 är ju egentligen inget annat än genial eftersom „alla“ vet vad den står för, och man behåller samtidigt det ursprungliga namnets integritet.

Jag kan iaf minnas att man hade stora problem med lokala gäng, om det rörde sig om 1% är väl tveksamt, under inspelningen av The Warriors. Det gick så långt att man var tvungna att anlita en drös säkerhetsvakter. En jävligt bra film är det hur som helst.
Citera
2011-03-24, 21:09
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ahaa, ja jag har för mig jag sett något Outlaws MC supportmärke också där det också stått MC med på märket.

Har ett par av dem med jag fick i första vevan, nu vet jag inte vart de är men vill minnas att det var en pistolmynning typ och istället för chapter Swedenl texten mc minns jag inte. I deras fall har jag aldrig sett ngn support med Charlie på så även de har vissa riktlinjer. Likaså tror jag inte det finns support material med death head på.

Man vill ju folk skall köpa deras kläder, fast inte "deras" kläder, dessa är enbart för members oavsett klubb. Det skall aldrig gå att blanda ihop support kläder med memberkläder.
Citera
2011-03-24, 21:09
Medlem
b-os avatar
Citat:

Tror inte OMC har MC på support tröjor klistermärke dock har dom som HA och andra "This bike is protected by Outlaws MC"

Är ganska övertygad om att man inte får ha klubbnamn och MC om man inte är medlem alternativ propp...inte ens en hängis har MC på sin väst. Tror faktiskt vissa klubbar inte låter en propp ha MC på ryggen ens, men det kan vara "lokalt".

Men som vraket sa guld-rött kanske har men är övertygad om att OMC eller HA inte har...inte support och MC dock har medlemmar säkert andra kläder & märke.
Citera
2011-03-24, 21:15
Medlem
b-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angstmann
Som vanligt kunniga och genomtänkta svar av dig vraket, tackar för det.
Ideen med den alternativa symbolen 81 är ju egentligen inget annat än genial eftersom „alla“ vet vad den står för, och man behåller samtidigt det ursprungliga namnets integritet.

Jag kan iaf minnas att man hade stora problem med lokala gäng, om det rörde sig om 1% är väl tveksamt, under inspelningen av The Warriors. Det gick så långt att man var tvungna att anlita en drös säkerhetsvakter. En jävligt bra film är det hur som helst.

Om du kollar länken här och om du "orkar" så ser du att HA har stämt en firma för att sälja domäner med namnet 81 och HA i. Tror även att de "officiella" support grupperna ser symbolen 81 som lite utav sin så kommer en för dom okänd snubbe med 81 tatuerat utan relation kan han säkert få däng. Sen att varannan medlem i SBM har en support 81 tröja tillhör väl mer vanlighet än ovanlighet, men en vacker dag får man som sagt krypa till korset eller bekänna färg.

http://www.slideshare.net/LegalDocs/hells-angels-cyberpiracy-trademark-infringement-lawsuit
Senast redigerad av b-o 2011-03-24 kl. 21:15. Anledning: glömde länk
Citera
2011-03-24, 21:16
Medlem
bajenvraks avatar
HA är extremt strikta med allt som bär deras namn, inget man säljer utan delas enbart ut till folk man känner och då enbart i form av klistermärken. Plagg har jag inte hört om på flera år. OMC har iaf klubbens namn på sina kläder men inte Charlie. BMC brukar enbart refa till Röd&guld eller fet mexare på sina plagg även om deras namn finns på stickers(är inte hundra men tror heller inte BMC har sin logga på ngt support plagg). Oavsett skulle ingen om de använde sitt namn separera det ifrån nån form av text med support.
Citera
2011-03-24, 21:20
Medlem
b-os avatar
Citat:
HA är extremt strikta med allt som bär deras namn, inget man säljer utan delas enbart ut till folk man känner och då enbart i form av klistermärken. Plagg har jag inte hört om på flera år. OMC har iaf klubbens namn på sina kläder men inte Charlie. BMC brukar enbart refa till Röd&guld eller fet mexare på sina plagg även om deras namn finns på stickers(är inte hundra men tror heller inte BMC har sin logga på ngt support plagg). Oavsett skulle ingen om de använde sitt namn separera det ifrån nån form av text med support.

Du har helt rätt klubbarna håller i sina "signum"

HA har sin support 81 / Route 81
OMC har sitt Namn utan Charlie
BMC har väl som du säger "The Fat Mexican"

Dock noterat att OMC Sweden numera inte har någon shop som dom hade innan, inte ens på deras internationella sida.
Citera
2011-03-24, 21:33
Medlem
angstmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Om du kollar länken här och om du "orkar" så ser du att HA har stämt en firma för att sälja domäner med namnet 81 och HA i. Tror även att de "officiella" support grupperna ser symbolen 81 som lite utav sin så kommer en för dom okänd snubbe med 81 tatuerat utan relation kan han säkert få däng. Sen att varannan medlem i SBM har en support 81 tröja tillhör väl mer vanlighet än ovanlighet, men en vacker dag får man som sagt krypa till korset eller bekänna färg.

Intressant, tack för länken. Med tanke på den snabba framväxten av nya gäng och brödraskap skulle det snabbt bli problematiskt att registrera nya domännamn om dessa skulle börja driva sin protektionism lika hårt som HA. Nu är det väl knappast troligt, men att andra större etablerade 1%-klubbar kan komma att gå den vägen är väl kanske inte otroligt eftersom inte minst HA har visat att det går att tjäna pengar på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in