Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Skatten måste ju fan ligga på mer än 25 kr. När jag är på sjön köper jag en limpa prince röda för 100 spänn och ett john silver 50 grams rulltobak paket för 15 kr och en limpa LM kostar typ 75 spänn.
Tror knappast dom säljer ciggen med förlust ute på sjön direkt. Så skatten måste ju ligga på 40 kr paketet och om vi tänker att skatten på ett paket prince för 50 kr är 35 kronor så kommer en rökare som röker 1 paket om dagen betala in 12775 på ett år.
Sen så lär han ju inte bli sjuk förens han har rökt i typ 30 år med så då har han betalat in 383250 kr i skatt.
Sen om vi räknar med all annan jävla svensk som den vanlige rökaren betalar in så är det nog tillräckligt för att behandla lungcancer.
Men visst sluta ge rökare gratis sjukvård för sjukdomar som är relaterade till rökning, det är inte mig emot. Men då kan ni ju ta bort 30 kr på priset på cigg med.
CIGARETTER
Huvudregel: 31 öre per styck + 39,2 % av detaljhandelspriset.
Minimipunktskatt: 1,27 kronor per cigarett
Räknas:
* 31 öre x antal + 39,2 % x detaljhandelspriset, eller
* Minimipunktskatt x antal cigaretter
Exempel 1: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 50 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 50 kr = 25,80 kr, vilket överstiger minimipunkten ( 1,27 kr x20 st= 25,40 kr). Därmed ska skatt tas ut med 25,80 kr.
Exempel 2: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 40 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 40 kr = 21,88 kr, vilket understiger minimipunktskatten (25,40 kr för 20 cigaretter). Därmed ska skatt tas ut med 25,40 kr.
Direkt från skatteverket och det är siffror från 1 Jan 2009.
Tycker staten kan höja skatten på cigg och sänka bensinskatten, bil är nödvändigt men det är absolut inte cigg. Även om det är en miljöbov så kommer tekniken gå framåt och blir snålare å snålare för varjeår.
Som jag skrivit tidigare så är det allmänt känt att man lättare blir sjuk av att röka samt att tillfriskningstiden blir längre och det finns en del rapporter om det här att det kostar 20-30k mer per år för arbetsgivaren att ha en rökare än en ickerökare och det täcker inte ens skatten ni betalar per år om ni nu skulle röka ett paket om dagen som gå landar strax över 9000kr vid 25kr i skatt per paket.