• 1
  • 2
2009-08-27, 04:16
Medlem
är det bara ja som är så JÄVLA trött på allt tjöt om att rökare är si å så ???
ja mena ni icke rökare kan inte ni ta reda på vad Staten skulle göra utan rökarnas skatt på tobak ? ja mena ett cigg paket kostar 49 kr ? för några år sen betala vi 25 kr paketen, tvilar på att det finns dåligt med tobak och att det har blivit dyrare att producera , motivera era svar snälla , skulle va skojj å se vad alla icke rökare har för förslag om vart ni skall dra in skatte pengarna som vi rökare drar in till staten.....

min stavning suger , vet det !! jag har det på papper har ni ?
Citera
2009-08-27, 04:20
Medlem
Civile99s avatar
De kostnader ni orsaker för sjukvården när ni drabbas av kol eller lungcancer senare är större än de pengar som ni betalar i skatt för cigaretterna.
Citera
2009-08-27, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
De kostnader ni orsaker för sjukvården när ni drabbas av kol eller lungcancer senare är större än de pengar som ni betalar i skatt för cigaretterna.

det kan ligga ngt i det, men det är en kostnad som icke rökare har på hjärtat med , inte bara rökare som får lung cancer tex , men då betalar vi rökare för oss som inte ni gör :P?? och du , jag tror kostnaderna vi betalar i skatt täcker upp dom för vården vi får senare i livet som inte ALLA rökare får
Citera
2009-08-27, 05:22
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purps
det kan ligga ngt i det, men det är en kostnad som icke rökare har på hjärtat med , inte bara rökare som får lung cancer tex , men då betalar vi rökare för oss som inte ni gör :P?? och du , jag tror kostnaderna vi betalar i skatt täcker upp dom för vården vi får senare i livet som inte ALLA rökare får

Problemet är inte bara cancer och kol utan alla andra skavanker som rökning bidrar till tex hjärt och kärlsjukdomar som är det vanligaste fenomenet i alla rökarländer tillsammans med cancer, sen tar det längre tid att bli frisk, man blir lättare sjuk etc. Så nej i det långa loppet så täcker nog inte dom 25kr som är skatten på ett 40kr paket cigg upp alla skavanker.

Frågan är dock varför snusare skall betala sjuka skatter när det det inte finns bevis för att det är direkt farligt.
Citera
2009-08-27, 07:48
Medlem
balbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Frågan är dock varför snusare skall betala sjuka skatter när det det inte finns bevis för att det är direkt farligt.

Precis, det är så idiotiskt att man ska behöva betala 45 kr för en dosa som kostade 25 kr för några år sen nästan endast p.g.a skattehöjningar. Är det meningen att vi snusare ska betala för rökarnas sjukvård kanske?
Citera
2009-08-27, 08:36
Medlem
candystashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Precis, det är så idiotiskt att man ska behöva betala 45 kr för en dosa som kostade 25 kr för några år sen nästan endast p.g.a skattehöjningar. Är det meningen att vi snusare ska betala för rökarnas sjukvård kanske?

Det var inte snusen i sig som höjdes i skatt, Utan alla tobaks produkter.
Nu går ju inte alla skattepengar bara till dom som röker. Utan även till skola och sjukvård när era barn eller närlingar behöver utbildning.
Citera
2009-08-27, 08:55
Medlem
Schutnes avatar
candystash har rätt, det är inte direkt så att ni väljer vad ni ska lägga er skatt på.

Men visst är det idiotiskt med tobakshöjningarna men vafan staten kan göra som dom vill, dom vet att det finns extremt många som är beroende av nikotin så då kan dom ju lägga på lite extra kronor på varje packe/dosa och ändå veta att folk kommer köpa det pga beroendet.
Citera
2009-08-27, 15:44
Bannlyst
det känns som om vi har en tolvåring i forumet.
Citera
2009-08-27, 17:42
Medlem
Skatten måste ju fan ligga på mer än 25 kr. När jag är på sjön köper jag en limpa prince röda för 100 spänn och ett john silver 50 grams rulltobak paket för 15 kr och en limpa LM kostar typ 75 spänn.

Tror knappast dom säljer ciggen med förlust ute på sjön direkt. Så skatten måste ju ligga på 40 kr paketet och om vi tänker att skatten på ett paket prince för 50 kr är 35 kronor så kommer en rökare som röker 1 paket om dagen betala in 12775 på ett år.

Sen så lär han ju inte bli sjuk förens han har rökt i typ 30 år med så då har han betalat in 383250 kr i skatt.
Sen om vi räknar med all annan jävla svensk som den vanlige rökaren betalar in så är det nog tillräckligt för att behandla lungcancer.

Men visst sluta ge rökare gratis sjukvård för sjukdomar som är relaterade till rökning, det är inte mig emot. Men då kan ni ju ta bort 30 kr på priset på cigg med.
Citera
2009-08-27, 21:53
Bannlyst
Om jag någonsin blir tvingad sluta röka pga systemet (arbetslös, får ingen inkomst om jag inte tar ett jobb i offentlig verksamhet, du får inte röka på rasten) så tar jag livet av mig. Då kommer ni allt förlora pengar iaf. Det uppmanar jag alla andra rökare som hamnar i samma situation att också göra. (ja förlora och förlora, ni får inte tillbaka det ni lagt ut på mig)

Kanske skulle man slå ihjäl lite folk innan man gör det också? Hmmmmm...
Senast redigerad av swivelsweeper 2009-08-27 kl. 22:10.
Citera
2009-08-28, 01:36
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Skatten måste ju fan ligga på mer än 25 kr. När jag är på sjön köper jag en limpa prince röda för 100 spänn och ett john silver 50 grams rulltobak paket för 15 kr och en limpa LM kostar typ 75 spänn.

Tror knappast dom säljer ciggen med förlust ute på sjön direkt. Så skatten måste ju ligga på 40 kr paketet och om vi tänker att skatten på ett paket prince för 50 kr är 35 kronor så kommer en rökare som röker 1 paket om dagen betala in 12775 på ett år.

Sen så lär han ju inte bli sjuk förens han har rökt i typ 30 år med så då har han betalat in 383250 kr i skatt.
Sen om vi räknar med all annan jävla svensk som den vanlige rökaren betalar in så är det nog tillräckligt för att behandla lungcancer.

Men visst sluta ge rökare gratis sjukvård för sjukdomar som är relaterade till rökning, det är inte mig emot. Men då kan ni ju ta bort 30 kr på priset på cigg med.

CIGARETTER

Huvudregel: 31 öre per styck + 39,2 % av detaljhandelspriset.
Minimipunktskatt: 1,27 kronor per cigarett

Räknas:

* 31 öre x antal + 39,2 % x detaljhandelspriset, eller
* Minimipunktskatt x antal cigaretter

Exempel 1: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 50 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 50 kr = 25,80 kr, vilket överstiger minimipunkten ( 1,27 kr x20 st= 25,40 kr). Därmed ska skatt tas ut med 25,80 kr.

Exempel 2: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 40 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 40 kr = 21,88 kr, vilket understiger minimipunktskatten (25,40 kr för 20 cigaretter). Därmed ska skatt tas ut med 25,40 kr.

Direkt från skatteverket och det är siffror från 1 Jan 2009.
Tycker staten kan höja skatten på cigg och sänka bensinskatten, bil är nödvändigt men det är absolut inte cigg. Även om det är en miljöbov så kommer tekniken gå framåt och blir snålare å snålare för varjeår.

Som jag skrivit tidigare så är det allmänt känt att man lättare blir sjuk av att röka samt att tillfriskningstiden blir längre och det finns en del rapporter om det här att det kostar 20-30k mer per år för arbetsgivaren att ha en rökare än en ickerökare och det täcker inte ens skatten ni betalar per år om ni nu skulle röka ett paket om dagen som gå landar strax över 9000kr vid 25kr i skatt per paket.
Senast redigerad av serber 2009-08-28 kl. 01:41.
Citera
2009-08-28, 01:40
Medlem
kingscanias avatar
Tycker den höga skatten på cigaretter är ett jäkligt bra sätt för staten att få in pengar som kan bekosta det som rökarna själva orsakar. Sjukkostnaderna blir högre, men en annan sak som stod idag, det går åt 6000 heltidstjänster för att täcka upp för personer som går och röker inom offentlig verksamhet, varje år!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in