2009-08-28, 01:44
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingscania
Tycker den höga skatten på cigaretter är ett jäkligt bra sätt för staten att få in pengar som kan bekosta det som rökarna själva orsakar. Sjukkostnaderna blir högre, men en annan sak som stod idag, det går åt 6000 heltidstjänster för att täcka upp för personer som går och röker inom offentlig verksamhet, varje år!

Exakt, sen detta problem med alla 12åringar som röker...hur tror ni dom mår fysiskt när dom fyllt 20? Jag kom i kontakt med cigg när jag var 16år och rökte ett 5-10cigg om dagen under 2års tid men jag hostade slem och var konstant småförkyld så jag la ner och började snusa som är betydligt mer hälsosamt, billigare och håller karies borta inte haft ett hål sen jag började med brunpåse under läppen!
Citera
2009-08-28, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingscania
Tycker den höga skatten på cigaretter är ett jäkligt bra sätt för staten att få in pengar som kan bekosta det som rökarna själva orsakar. Sjukkostnaderna blir högre, men en annan sak som stod idag, det går åt 6000 heltidstjänster för att täcka upp för personer som går och röker inom offentlig verksamhet, varje år!
Lika bra det när vi ändå har så jävla arbetslösa ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av serber

Som jag skrivit tidigare så är det allmänt känt att man lättare blir sjuk av att röka samt att tillfriskningstiden blir längre och det finns en del rapporter om det här att det kostar 20-30k mer per år för arbetsgivaren att ha en rökare än en ickerökare och det täcker inte ens skatten ni betalar per år om ni nu skulle röka ett paket om dagen som gå landar strax över 9000kr vid 25kr i skatt per paket.
Vad exakt är det som kostar 20-30k för en arbetsgivare när h*n väljer att anställa en rökare?
Sen är det väll knappast nån ursäkt för höjd skatt ändå, man har ju rätt att anställa vem fan man vill.
Citera
2009-08-28, 02:26
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Vad exakt är det som kostar 20-30k för en arbetsgivare när h*n väljer att anställa en rökare?
Sen är det väll knappast nån ursäkt för höjd skatt ändå, man har ju rätt att anställa vem fan man vill.

Chilla med språket, eftersom rökaren lättare blir sjuk vilket resulterar i att rökaren blir borta från arbetet mer per år än ickerökaren. Summan = ju längre man är ifrån arbetet ju mer kostar det företaget. Sen har dom inkluderat rökraster då några 5-10mins raster per dag i ett år blir ganska många timmar bara för att någon ska gå och förstöra sig med cancerpinnar...vill man röka på jobbet får man väll jobba utomhus å puffa hur mycket man vill.
Ganska logiskt imo...

Visst har dom rätt att anställa vem dom vill men en del smyger säkert med det och andra kanske börjar när dom väl får sig ett jobb och pengar.

http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrl...rtikel=1048473
Dom där siffrorna bör väll ställa mer eller mindre över hela landet, rökare som rökare.
Senast redigerad av serber 2009-08-28 kl. 02:28.
Citera
2009-08-28, 02:43
Medlem
Det är väll knappast nått problem som arbetsgivare förbjuda rökraster och sluta anställa rökare.

Sen är det ju så att arbetsgivaren knappast förlorar 30 k på en rökare utan han tjänar bara 30 k mindre på en rökare jämfört med en icke rökare.
I vilket fall som helst är det knappast nått argument för höjd skatt, det är bara att sluta anställa rökare om man vill det.

Är ganska säker på att fetma orsaker fler sjukdagar per år än rökning och det är ingen som höjer skatten på smör och socker för det.
Citera
2009-08-28, 03:35
Medlem
Rökare har en tendens att dö långt före hälsosamma personer. Vilket resulterar i kanske 5-40 års utebliven pension per rökare.

Det är ganska mycket pengar så sänk tobaksskatten förfean.
Citera
2009-08-28, 10:22
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Chilla med språket, eftersom rökaren lättare blir sjuk vilket resulterar i att rökaren blir borta från arbetet mer per år än ickerökaren. Summan = ju längre man är ifrån arbetet ju mer kostar det företaget. Sen har dom inkluderat rökraster då några 5-10mins raster per dag i ett år blir ganska många timmar bara för att någon ska gå och förstöra sig med cancerpinnar...vill man röka på jobbet får man väll jobba utomhus å puffa hur mycket man vill.
Ganska logiskt imo...

Visst har dom rätt att anställa vem dom vill men en del smyger säkert med det och andra kanske börjar när dom väl får sig ett jobb och pengar.

http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrl...rtikel=1048473
Dom där siffrorna bör väll ställa mer eller mindre över hela landet, rökare som rökare.

Där jag jobbar så är det inte rökarna som är borta mest utan småbarnsföräldrarna. Jag noterar även att ickerökare spenderar mer tid med privatsamtal och facebook på arbetstid än vad rökarna gör. Dessutom så har man rätt att lägga ner arbetet helt 5 minuter per timme utöver dom 3 raster man har under dagen.
Citera
2009-08-28, 10:29
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Precis, det är så idiotiskt att man ska behöva betala 45 kr för en dosa som kostade 25 kr för några år sen nästan endast p.g.a skattehöjningar. Är det meningen att vi snusare ska betala för rökarnas sjukvård kanske?

Det är meningen att alla solidariskt ska betala för sjukvården. Att skador är självförvållade är ingen anledning till att slippa betala.
Citera
2009-08-28, 13:49
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Där jag jobbar så är det inte rökarna som är borta mest utan småbarnsföräldrarna. Jag noterar även att ickerökare spenderar mer tid med privatsamtal och facebook på arbetstid än vad rökarna gör. Dessutom så har man rätt att lägga ner arbetet helt 5 minuter per timme utöver dom 3 raster man har under dagen.

På ditt jobb kanske, tvivlar på att alla ickerökare skulle Facebooka mera bara för att kompensera upp rökarens rast sen har långt ifrån alla tillgång till en dator på sitt jobb.
Det går inte att kringgå det faktum att rökare kostar mer en än ickerökare och ang barn så antar jag att det handlar om föräldrar som är hemma med sjuka barn? för att få barn är "positvit" för att föra fram landet annars hade man aldrig fått en fläskig föräldraledighet.
Citera
2009-08-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor

Deras rökpauser kostar 20-30k kr per år. Det var vad dom sa på radion för 1 vecka sedan eller vad det nu kan ha varit. Aja tycker själv det låter löjligt men det var vad dom sa.
Citera
2009-08-28, 14:34
Medlem
Om det stämmer det ni säger så måste en rökande, överviktig ensamstående mor kosta skjortan. Bäst att gå in och beskatta där också!
Ta bort skatten på skiten och låt alla betala sin sjukvård själv. Win-Win för alla!
Citera
2009-08-28, 14:46
Medlem
Taluss avatar
Håller inte fullt med. "Viss" självrisk borde det automatiskt vara. För om jag är dum i huvudet och får för mig att försöka äta en hel bestikkuppsättning, så borde inte alla betala lika mycket för det. Jag borde ju behöva betala mer än vad du behöver. Äter jag ett dussin gafflar, ett dussin knivar, ett dussin teskedar och ett dussin dessertgafflar, så borde jag nog få stå mitt kast. Helt och hållet självförvållat.

Om ett dumt mähä till gröngöling går och ställer sig i svarta skidbacken, borde du då behöva betala så mycket som en krona för att han ska kunna komma på benen att göra om samma sak? Eller om någon högertrafikstrejkar, och ligger kvar i vänster körfält; ska du betala ett öre av elräkningen för att hålla hans pacemaker igång?

Tål åtminstone att tänkas på. Nog för att man är human nog att betala ett öre på en döendes elräkning, man är väl sällan mindre mänsklig än så. Men principiellt borde rökning anses minst lika självförvållat och korkat som att högertrafikstrejka.
Citera
2009-08-28, 18:02
Det absolut bästa vore att slopa den skattefinansierade sjukvården och låta alla tecka sjukförsäkringar. Väljer man sedan att köpa cigg för sina pengar i stället, tja då lär man väl göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in