• 1
  • 2
2009-08-25, 15:28
Medlem
hej, det här är tredje gången jag söker bidrag och fått en "avslag/avslås" brev hem. första gången var jag inte inneboende.andra gången inte heller.tredje gången gjorde jag ett hyreskontrakt och fick ett avslags brev hem , står : Ansökan gällande ekonmiskt bistånd enligt 4 kap 1 $ SoL till hyresdel för september avslås då den sökande inte tidigare betalat någon hyresdel hemma och förälderns boendekostnad ej har förändrats.

Det ända jag får är arbetslöshetspengar på 3500. hyran jag betalar till morsan är 2500-2800. Men eftersom jag bara får 3500 så betalar jag till henne 2000 endast. nu är jag skriven arbetsförmedlingen 3 månader och har chansen o vara med i "ungdomsgarantin" som dom ger mig 2500kr i månaden.

kan jag får pengar av Soc 3500 samt 2500 av ams så det blir 6000 sammanlagt?

e så jävla trött på de här avslagsbreven.

jag ska också ringa min handläggare imorn och sen till ams.
Citera
2009-08-25, 15:30
Bannlyst
tänkte bara passa på att fråga hur gammal måste man vara för att få socialbidrag?
Citera
2009-08-25, 15:31
Medlem
xzzeros avatar
lät ju sjukt konstigt att du inte ska få pengar till hyra :S ?
Citera
2009-08-25, 15:34
Medlem
PocketRockets avatar
Lika bra jag säger det innan någon annan gör det...
...sök inte bidrag - sök jobb!

Bra att du är inskriven på Arbetsförmedlingen, det måste du vara. Men i övrigt bör du inte räkna med någon som helst hjälp från dom.

Ut och sök alla tänkbara jobb. Diskare, städare, personlig assistent, vårdbiträde, butikssäljare eller annat yrke som inte kräver lång erfarenhet eller avancerade utbildningar.

Det må suga att inte jobba med sitt drömjobb, men vi är få som har den lyxen. Medan du tjänar anständiga pengar på att jobba kan du fundera på hur du ska skaffa rätt utbildning eller bättre jobb.

Fastna inte i arbetslöshet, utan se till att komma ut och jobba med precis vad som helst! Framtida arbetsgivare kommer uppskatta det mångfalt framför långtidsarbetslöshet.
Citera
2009-08-25, 15:36
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
tänkte bara passa på att fråga hur gammal måste man vara för att få socialbidrag?

jag fick när jag va 18 en kortare period så det borde väl vara 18 eftersom att föräldrarna är skyldiga att betala tills dess....
Citera
2009-08-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Lika bra jag säger det innan någon annan gör det...
...sök inte bidrag - sök jobb!

Bra att du är inskriven på Arbetsförmedlingen, det måste du vara. Men i övrigt bör du inte räkna med någon som helst hjälp från dom.

Ut och sök alla tänkbara jobb. Diskare, städare, personlig assistent, vårdbiträde, butikssäljare eller annat yrke som inte kräver lång erfarenhet eller avancerade utbildningar.

Det må suga att inte jobba med sitt drömjobb, men vi är få som har den lyxen. Medan du tjänar anständiga pengar på att jobba kan du fundera på hur du ska skaffa rätt utbildning eller bättre jobb.

Fastna inte i arbetslöshet, utan se till att komma ut och jobba med precis vad som helst! Framtida arbetsgivare kommer uppskatta det mångfalt framför långtidsarbetslöshet.

alright, men kan jag få 3500 av soc och 2500 av ams?
Citera
2009-08-25, 15:40
Medlem
supermassives avatar
Jag har för mig att du inte kan få både pengar från socialen och Arbetsförmedligen samtidigt.
Citera
2009-08-25, 16:23
Medlem
resses avatar
Hej jag var och sökte bidrag för någon vecka sen och fick det godkänt men då fråga jag ifall man får soc bidrag + amf bidrag när jag nu kommer få det i september.. Men då sa dom att man ej kan få båda bidragen, där har du ditt svar
Citera
2009-08-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resse
Hej jag var och sökte bidrag för någon vecka sen och fick det godkänt men då fråga jag ifall man får soc bidrag + amf bidrag när jag nu kommer få det i september.. Men då sa dom att man ej kan få båda bidragen, där har du ditt svar

men soc betalar ju 3500 och ams 2500. 1000 skillnad ju. sen betalar soc väl hyran när man får ams bidrag va?
Citera
2009-08-25, 16:34
Medlem
Det går väll inte att få soc bidrag om du är under 21 och bor hos föräldrarna?
Citera
2009-08-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fades
hej, det här är tredje gången jag söker bidrag och fått en "avslag/avslås" brev hem. första gången var jag inte inneboende.andra gången inte heller.tredje gången gjorde jag ett hyreskontrakt och fick ett avslags brev hem , står : Ansökan gällande ekonmiskt bistånd enligt 4 kap 1 $ SoL till hyresdel för september avslås då den sökande inte tidigare betalat någon hyresdel hemma och förälderns boendekostnad ej har förändrats.

Det ända jag får är arbetslöshetspengar på 3500. hyran jag betalar till morsan är 2500-2800. Men eftersom jag bara får 3500 så betalar jag till henne 2000 endast. nu är jag skriven arbetsförmedlingen 3 månader och har chansen o vara med i "ungdomsgarantin" som dom ger mig 2500kr i månaden.

kan jag får pengar av Soc 3500 samt 2500 av ams så det blir 6000 sammanlagt?

e så jävla trött på de här avslagsbreven.

jag ska också ringa min handläggare imorn och sen till ams.

Du måste kunna visa att du betalat tidigare. Har du betalat kontant blir det svårare, via internetbank så skriv ut ett kontoutdrag. Skapa ett kontrakt för inneboende snarast att visa upp. Har du inte betalat tidigare så är det som de säger, du har inte den kostnaden utan det är din mors, och därför så kan hon fortsätta betala den.

Här är ett bra. http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...el&hl=sv&gl=se

Fyll i den och lämna in, de kommer inte godta det, då det inte kan visa att du betalat förr. Då lämnar du in en överklagan till Länsrätten. Med hjälp av den här mallen skriver du ut ett fint dokument i Open Office som du skickar till dem, så att de får chans att överväga sitt beslut eller fortsätta till länsrätten. http://www.funkaportalen.se/Guide/St...en-overklagan/

Länsrätten kommer förhoppningsvis godta överklagan då ett nekande skulle göra att du hamnar på gatan som ikke alls är i enlighet med SoL 4 kap §1

Lycka till.

Nån jävla gång skall man väl fan få tillbaka alla de skattepengar man betalat in!?
Senast redigerad av HjalmarStorm 2009-08-25 kl. 16:41.
Citera
2009-08-25, 16:41
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Det går väll inte att få soc bidrag om du är under 21 och bor hos föräldrarna?
Jo, det kan man få, om du inte har några andra inkomster vill säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in