2009-08-25, 16:58
Medlem
resses avatar
Jo man kan få bidrag om man är under 21 och bor hos föräldrarna..

Jag fyller 19 år i morgon och fick bidrag, men det dåliga med att gå till socialen var att man är tvungen att gå på något som heter "1000 nya ungdomsjobb för att få bidraget.." men jag vet inte det kanske är från kommun till kommun, jag fick då iaf 6500 kr av soc så jag är nöjd

Men jag undrar en sak, när man nu har varit inskriven på amf i 3 månader får man pengar direkt eller måste man vänta ytterligare några månader för att få pengar?
Citera
2009-08-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Du måste kunna visa att du betalat tidigare. Har du betalat kontant blir det svårare, via internetbank så skriv ut ett kontoutdrag. Skapa ett kontrakt för inneboende snarast att visa upp. Har du inte betalat tidigare så är det som de säger, du har inte den kostnaden utan det är din mors, och därför så kan hon fortsätta betala den.

Här är ett bra. http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...el&hl=sv&gl=se

Fyll i den och lämna in, de kommer inte godta det, då det inte kan visa att du betalat förr. Då lämnar du in en överklagan till Länsrätten. Med hjälp av den här mallen skriver du ut ett fint dokument i Open Office som du skickar till dem, så att de får chans att överväga sitt beslut eller fortsätta till länsrätten. http://www.funkaportalen.se/Guide/St...en-overklagan/

Länsrätten kommer förhoppningsvis godta överklagan då ett nekande skulle göra att du hamnar på gatan som ikke alls är i enlighet med SoL 4 kap §1

Lycka till.

Nån jävla gång skall man väl fan få tillbaka alla de skattepengar man betalat in!?

Och vilka jävla skattepengar har han betalat in?? Om jag fick välja så skulle inte mina skattepengar gå till såna som vill dryga ut festkassan...

För att vara lite konstruktiv och inte bara gnälla, som någon innan sagt kan man inte bara komma på en månad att man måste betala för sig hemma. Utan har mamma klarat det innan så klarar hon det nu med. Du betalade ju ganska mycket hemma för att ha så liten inkomst.

Men ett tips istället för att lägga ner så mycket tid för att få bidrag som tipset ovan syftade till så lägg den tiden på att hitta ett jobb så kommer du nog att hitta ett.
Citera
2009-08-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Du måste kunna visa att du betalat tidigare. Har du betalat kontant blir det svårare, via internetbank så skriv ut ett kontoutdrag. Skapa ett kontrakt för inneboende snarast att visa upp. Har du inte betalat tidigare så är det som de säger, du har inte den kostnaden utan det är din mors, och därför så kan hon fortsätta betala den.

Här är ett bra. http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...el&hl=sv&gl=se

Fyll i den och lämna in, de kommer inte godta det, då det inte kan visa att du betalat förr. Då lämnar du in en överklagan till Länsrätten. Med hjälp av den här mallen skriver du ut ett fint dokument i Open Office som du skickar till dem, så att de får chans att överväga sitt beslut eller fortsätta till länsrätten. http://www.funkaportalen.se/Guide/St...en-overklagan/

Länsrätten kommer förhoppningsvis godta överklagan då ett nekande skulle göra att du hamnar på gatan som ikke alls är i enlighet med SoL 4 kap §1

Lycka till.

Nån jävla gång skall man väl fan få tillbaka alla de skattepengar man betalat in!?

ok tack! men vad menas med "förälderns boendekostnad ej har förändrats"?
jag har tagit ut 2700 förra månaden från automattuutaget, get tll morsan. kan jag överklaga fortfarande?
Citera
2009-08-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fades
jag har tagit ut 2700 förra månaden från automattuutaget, get tll morsan. kan jag överklaga fortfarande?

Att din mamma ej har fått högre boendekostnad och kunde hon betala den själv innan kan hon fortfarande det betyder det. Såtillvida hennes inkomst inte ändrats till det sämre har ju inte situationen ändrats.
Citera
2009-08-25, 18:29
Medlem
SweTechs avatar
Detta har väldigt lite med A&S att göra, vi provar Privatekonomi istället

//Moderator
Citera
2009-08-25, 18:29
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Att din mamma ej har fått högre boendekostnad och kunde hon betala den själv innan kan hon fortfarande det betyder det. Såtillvida hennes inkomst inte ändrats till det sämre har ju inte situationen ändrats.

Om hon innan dess varit försörjningsskyldig för TS och nu inte är det utan vill börja ta ut en hyra från honom från den dagen hon faktiskt inte är försörjningsskyldig så har TS rätt att få pengar för en skälig hyreskostnad från socialen.

De kommer uppenbarligen inte att ge sig utan strid och tyvärr så har du bara tre veckor på dig att överklaga så de två första besluten är ju körda men överklaga till Länsrätten så fort du kan. De flesta (!) beslut ändras i Länsrätten (och ändras sedan igen i Kammarrätten men man kan inte vinna allt och de flesta socialkontor ger sig i Länsrätten).
Citera
2009-08-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Om hon innan dess varit försörjningsskyldig för TS och nu inte är det utan vill börja ta ut en hyra från honom från den dagen hon faktiskt inte är försörjningsskyldig så har TS rätt att få pengar för en skälig hyreskostnad från socialen.

De kommer uppenbarligen inte att ge sig utan strid och tyvärr så har du bara tre veckor på dig att överklaga så de två första besluten är ju körda men överklaga till Länsrätten så fort du kan. De flesta (!) beslut ändras i Länsrätten (och ändras sedan igen i Kammarrätten men man kan inte vinna allt och de flesta socialkontor ger sig i Länsrätten).

Sant att hon varit försörjningsskyldig, Men för mig är en sån förälder en utopi, känns snarare som att familjen försöker hitta ett sätt att snika lite på staten...fan kan man inte försörja sina barn ska man fan inte ha några...Så tillvida det inet uppkommit nya omständigheter som att man har förlorat jobbet i denna ganska djupa svacka men så verkar ju inet fallet vara här...
Citera
2009-08-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Jag har för mig att du inte kan få både pengar från socialen och Arbetsförmedligen samtidigt.

jodå om det du får av AF är under existensminimum så får du resten av soc.
Citera
2009-08-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fades

det du kan göra är att du och din morsa helt enkelt skriver ett inneboendeavtal där hon intygar att du faktiskt är inneboende hos henne och betalar si och så mycket i hyra. (sen kan ni också spä på lite extra såklart, typ "om jag diskar betalar jag 500 spänn mindre, men det berättar vi inte för soc"). Fast det absolut bästa är såklart om du kan hitta en egen bostad, mycket lättare att bevisa hyran då. Men helt klart har du rätt att få pengar till en hyra du faktiskt betalar!
Citera
2009-08-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Och vilka jävla skattepengar har han betalat in?? Om jag fick välja så skulle inte mina skattepengar gå till såna som vill dryga ut festkassan...

För att vara lite konstruktiv och inte bara gnälla, som någon innan sagt kan man inte bara komma på en månad att man måste betala för sig hemma. Utan har mamma klarat det innan så klarar hon det nu med. Du betalade ju ganska mycket hemma för att ha så liten inkomst.

Men ett tips istället för att lägga ner så mycket tid för att få bidrag som tipset ovan syftade till så lägg den tiden på att hitta ett jobb så kommer du nog att hitta ett.

I dagsläget är det jävligt kasst med kneg. Skulle jag bestämma så skulle vi ha en medborgarlön på 2500 kronor så ingen kan gnälla och en mängd byråkrater blir arbetslösa.

Var själv tvungen att kontakta de här byråkraterna och alla dessa jävla papper de krävde att man skulle ordna gjorde så att jag inte fann ett arbete förens månaden efteråt, det var fan löjligt, man var tvungen att åka hit och dit.

Å de där pengarna jag fick ut har jag betalat in nästan tjugofalt.
Citera
2009-08-26, 00:35
Medlem
klart att det är mycket jobb och papper hit och dit men Om man inte ens kan fixa lite papper och intyg när man är arbetslös så är det nog risk för att man får det tufft på arbetsmarknaden.

Jag har inget emot att folk får hjälp av soc ibland en KORTARE tid. Det jag har blivit så jävla trött på är att hela forumet dräller av människor som undrar hur de bäst ska lura till sig pengar av soc. Har en nära bekant som jobbar med detta och man får ofta höra om vilka klockrena stolpskott som kommer och vill ha "lön" som de brukar benämna det.

Angående att anse att man har rätt till lite soc för att man betalat skatt är ju också ett märkligt synsätt, är ju inte direkt så att alla skattepengar går till soc och skulle alla tänka såhär så kunde ju alla 9 miljoner människor i landet säga upp sig från sitt jobb och gå på soc ett år eller så för man har ju faktiskt betalt en massa skatt.

Nja som jag ser det nu känns det som alla som har liet risigt med stålar bara iskallt räknar med att få pengar hur lätt som helst fan dagens ungdom säger jag bara...sjukt bortskämda och lata!

jag är då uppfostrad med att få bidrag från soc kommer efter att man misslyckats med att ta livet av sig ett tiotal gånger eller nåt...inte som ett glidigare alternativ till att jobba..
Citera
2009-08-26, 05:03
Medlem
okej,ska göra en överklagelse. kan ni hjälpa mig, jag suger på sång :-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här