Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-18, 16:06
  #1
Medlem
Ingen här inne som ska vara fadder nu på SU som kan berätta lite mer om första tiden? Väldigt knapphändig information från universitetet så vore intressant att höra vilka planer det finns.
Citera
2009-08-18, 20:11
  #2
Medlem
Su

Tjo

Jag är fadder på SU den här terminen. Nollningen på juristprogrammet är väldigt bra om man har i tanke hur Stockholm brukar vara och om man jämför med andra program.

Preliminärt fadderschema bifogat nedan:

Onsdag, 26 augusti
Introdag SU. Pubrunda hos alla fakultetsföreningar 16-21, fest på allhuset efteråt.

Torsdag, 27 augusti
Introföreläsning 09.00-12.00 (Utdelning av goodiebags klockan 12)

Fredag, 28 augusti
Att skriva en tenta 17.00~18.00
Intropub 18.00-23.30

Torsdag, 3 september
Fadderpub, samling i klassrum från 17.00-01.00

Fredag, 4 september
Heldag med aktiviteter från 13.00-00.00

Lördag, 5 september
Cocktailparty 20.00-03.00

Måndag, 14 september
Aktivitetsdag med de nya ekonomerna, 13.00-sent

Lördag, 19 september
Proppen 12.00-16.00 på dagen, 19.00-03.00, allhuset/juristernas på kvällen

Tisdag 13 - Onsdag 14 oktober
Juristdagarna

Fredag, 16 oktober
Temasittning 19.00-03.00

Tisdag. 20 oktober
Tentafika 14.00-15.00

Lördag, 7 november
Recentiorfesten 19.00-03.00

Lördag, 28 november
JF:s årsbal

Torsdag, 17 december-18 december
JIK-kryssning ~18.30-17.30 dagen därpå

-

I början håller man på med mycket utomhusaktiviteter för att sedan på kvällen dra till juristernas hus där alla grupper samlas. Aktiviteterna är först och främst tävlingar mellan alla grupper och gemenskapslekar om man nu vill kalla det. På kvällen är det tung fest.

Dessa grupper kan jämföras med klasser och det är först till kvarn. Alla grupper har olika tider. Förmiddagsgrupperna brukar bli fulla inom sekunder de läggs ut på nätet.

Jag rekommenderar att ni är med på alla aktiviteter för att lära känna er grupp och andra studenter. Det är riktigt skoj och jag var en person som "satsade" väldigt mycket på det sociala umgänget och det har givit resultat. Tro mig. Det finns väldigt många individer som bara kommer till föreläsningar för att sedan skynda sig till biblioteket för vidareläsning för att sedan skynda sig hem med ännu en vidareläsning. Plugget blir riktigt tråkigt och man faller i gruppen av individer som av stress och oro studerar för att kämpa sig till ett AB som de måste ha för att de kanske vill jobba på Mannheimer Swartling när de inte ens vet vad affärsjuridik är. Det är många som gör så och det är pinsamt hur jävla mycket press den här "scenen" har skapat på studenterna.

Nu säger jag inte att ni blir knullade resten av terminen för att ni inte vill delta i nollningen men det är en väldigt enkel och acceptabel miljö att utöka sin bekvämhetszon. Plugget bli riktigt kul om ni finner gemenskap och eftersom detta är Stockholm samt att många flyttar in från andra områden är det en perfekt start på juristprogrammet.

Huvudevenemanget är proppen. Det är en heldag där förmiddagen är en stor volleybollturnering där alla grupper är utklädda till sitt valfria tema. Direkt efter åt samlas gruppen privat och softar. På kvällen drar proppfesten igång på juristernas hus där man käkar och allt. Det är ett riktigt fett evenemang.
Citera
2009-08-18, 21:01
  #3
Medlem
Grim_Reapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzk1g
Tjo

Jag är fadder på SU den här terminen. Nollningen på juristprogrammet är väldigt bra om man har i tanke hur Stockholm brukar vara och om man jämför med andra program.

Jag tänkte bara fråga om ni kör likadan nollning för folket som börjar till vårterminen? Jag planerar att vänta tills dess med att börja (om jag blir antagen igen) men man vill ju inte gärna gå miste om allt kul.
Citera
2009-08-18, 21:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzk1g
TEXT

Tack!! Ser fram emot att träffa dig nästa vecka!
Citera
2009-08-18, 22:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
Jag tänkte bara fråga om ni kör likadan nollning för folket som börjar till vårterminen? Jag planerar att vänta tills dess med att börja (om jag blir antagen igen) men man vill ju inte gärna gå miste om allt kul.

Tja

Själva strukturen på nollningen är helt likadan, dock är studenterna mindre aktiva av någon anledning. Det kan ha med att folk som börjar på vårterminen är mindre taggade (lägre antagningspoäng, start i vintern etc). Dock så tycker jag du ska börja när du känner för det. Nollningen blir najs oavsett och du är säkert en person som kommer skapa gemenskap.
Citera
2009-08-18, 22:44
  #6
Medlem
Grim_Reapers avatar
Låter grymt, tack för svaret!
Citera
2009-08-19, 11:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzk1g
Tjo


Preliminärt fadderschema bifogat nedan:

Onsdag, 26 augusti
Introdag SU. Pubrunda hos alla fakultetsföreningar 16-21, fest på allhuset efteråt.

Torsdag, 27 augusti

I början håller man på med mycket utomhusaktiviteter för att sedan på kvällen dra till juristernas hus där alla grupper samlas. Aktiviteterna är först och främst tävlingar mellan alla grupper och gemenskapslekar om man nu vill kalla det. På kvällen är det tung fest.

Dessa grupper kan jämföras med klasser och det är först till kvarn. Alla grupper har olika tider. Förmiddagsgrupperna brukar bli fulla inom sekunder de läggs ut på nätet.


Tänkte bara fråga. Angående Onsdagens pubrunda, var hittar man den informationen?

Sen tänkte jag även på dem där förmiddagsgrupperna du pratade om. Är det grupper som man sedan jobbar med under kursen?
Citera
2009-08-19, 14:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzk1g
Dessa grupper kan jämföras med klasser och det är först till kvarn. Alla grupper har olika tider. Förmiddagsgrupperna brukar bli fulla inom sekunder de läggs ut på nätet.


Tack för infon. Själv har jag väldigt svårt för studentikosa aktiviteter men ditt upplägg verkade faktiskt ganska trevligt. Undrar bara varför förmiddagsgrupperna är populärast, och vad innebär de olika grupperna egentligen? Om man hamnar i en förmiddagsgrupp, har man alla lektioner och seminarier på morgonen då eller? :S
Citera
2009-08-19, 18:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzk1g
Tja

Själva strukturen på nollningen är helt likadan, dock är studenterna mindre aktiva av någon anledning. Det kan ha med att folk som börjar på vårterminen är mindre taggade (lägre antagningspoäng, start i vintern etc). Dock så tycker jag du ska börja när du känner för det. Nollningen blir najs oavsett och du är säkert en person som kommer skapa gemenskap.

Hej! Hur länge har du varit fadder? Jag har inte riktigt samma upplevelse som du har (och dessutom är det väl inte längre antagningspoäng mellan HT och VT?)
Citera
2009-08-19, 19:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickTheDick
Tänkte bara fråga. Angående Onsdagens pubrunda, var hittar man den informationen?

Sen tänkte jag även på dem där förmiddagsgrupperna du pratade om. Är det grupper som man sedan jobbar med under kursen?

http://www.jurstud.com/index.php/fee...6/feeditem/757 - Skriven av vår (utmärkta) ordf. Klara.
Citera
2009-08-19, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph247
Tack för infon. Själv har jag väldigt svårt för studentikosa aktiviteter men ditt upplägg verkade faktiskt ganska trevligt. Undrar bara varför förmiddagsgrupperna är populärast, och vad innebär de olika grupperna egentligen? Om man hamnar i en förmiddagsgrupp, har man alla lektioner och seminarier på morgonen då eller? :S

Ja, förmiddagen, inte morgonen. De är (detta är bara en hypotes från min sida) populärare därför att det blir enklare att motivera sig själv till att vara kvar i skolan och plugga efteråt. Om man inte har någon anledning till att gå upp ur sängen klockan 07:00 på morgonen för att vara på skolan klockan 08:00 så ligger man gärna kvar.

Åtminstonde är det så jag resonerar.
Citera
2009-08-19, 22:12
  #12
Medlem
Grim_Reapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg
Hej! Hur länge har du varit fadder? Jag har inte riktigt samma upplevelse som du har (och dessutom är det väl inte längre antagningspoäng mellan HT och VT?)

Menar du att folk inte är mindre aktiva på vårterminen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback