Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-25, 14:06
  #1
Avstängd
Gick ut NV/NV med 16,8 och med lite plugg kunde det lika gärna varit 18,8. Dock så inser jag att det som intreserar mig ligger oftast på 18.0+ och där har jag ju ingen chans.

Det jag skulle kunna göra är att plugga upp betygen eller göra högskoleprovet. Dock ska jag göra vänrplikten och eventuellt ge mig ut på ett cykeläventyr.

Nu är min fråga, vilket skulle ni föredra, att plugga upp betygen eller göra högskoleprovet(ska sikta på 1,8)?
Citera
2009-08-25, 14:24
  #2
Medlem
Apspektakels avatar
Med tanke på att du ska göra lumpen så är du inte särskilt gammal, därmed har du gott om tid på dig att både dra upp dina betyg och göra högskolebetyget.
Citera
2009-08-25, 14:26
  #3
Moderator
impieteers avatar
Ska du antingen läsa upp dina betyg eller göra högskoleprovet känns väl ändå en lördag som lite lindrigare än ett år på Komvux?
Citera
2009-08-25, 14:32
  #4
Medlem
1.8 på högskoleprovet motsvarar väl ändå inte 18.0 i betyg? :x
Citera
2009-08-25, 14:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustoo
1.8 på högskoleprovet motsvarar väl ändå inte 18.0 i betyg? :x


Nej 1.8 på HP är betydligt högre än 18.0 i betyg. Om du känner att du har potentialen att skriva 1.8 finns det ju ingen anledning att läsa upp några betyg, dum fråga som faktiskt får mig att tvivla på din potential en aning...
Citera
2009-08-25, 14:41
  #6
Medlem
aleisters avatar
Högskoleprovet, såklart!
Citera
2009-08-25, 14:43
  #7
Medlem
Manco Capacs avatar
Tycker du ska satsa på högskoleprov, om du tror du kan göra bra på detta. Ett högskoleprov på typ 1.6 är långt mycket mer värdefullt än ett betyg på 16 (när det gäller att komma in på utbildningar) p.g.a. inflationen som råder i betygsättningen. Dessutom kräver det mycket mindre arbete än att läsa att betyg. Öva på några prov innan, och räkna med att första riktiga provet är ett test. Du kommer göra bättre på andra/tredje tillfället.
Citera
2009-08-25, 14:46
  #8
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Man kan göra högskoleprovet när man gör lumpen, så varför inte testa på det?

Har du skrivit det förut, eller vart får du bilden av att du ska få 1,8 ifrån?

Sen kan du lika gärna både läsa upp betygen samtidigt som du skriver högskoleprovet, om tiden finns självklart.
Citera
2009-08-25, 14:58
  #9
Medlem
Schooners avatar
ja definitivt högskoleprovet. Plugga gamla prov, lär dig typen av matte/statistiktal o förstå va de oftast e ute efter i sv/eng så ere lugnt.

Mina 1,5 på högskoleprovet räckte till en utbildning som motsvarade 18,8 i betyg.. Även några st med 1,4 kom in på samma utb...
Citera
2009-08-25, 15:18
  #10
Avstängd
jo det lutar åt högskoleprovet. Gjorde det första gången för några månader sen utan träning och skrev 1,4 , visserligen var det hemma på sängen, men ändå

Det som "sänkte" mig var ord-delen och jag har bestämmt mig att råplugga på en massa ord.

Det som skulle vara en fördel med att läsa upp betyg är väl att man kan göra det i en egen takt och det blir inte lika enformigt som övning inför högskoleprovet.

Men eftertanke så lär det också blir svårare för dem som pluggar upp sina betyg med tanke på andra kvoten som införs.
Citera
2009-08-25, 15:35
  #11
Medlem
Hade under 15 i snitt från NV-programmet. Efter lite HP-slit i några månader läser jag nu en "högt ansedd" utbildning. Det går!
Citera
2009-08-25, 17:21
  #12
Medlem
Gender-Benders avatar
Citat:
Man kan göra högskoleprovet när man gör lumpen, så varför inte testa på det?
Gratis dessutom..

Innan du gjort det "på riktigt" TS är det svårt att bedöma vad du kan uppnä men kör på!
Jag skulle kanske även köra på betygen också, beroende på vad du vill läsa (ja, vad?).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback