2009-08-23, 17:21
Medlem
Disco Moskvas avatar
Kul med dessa alternativa sånger.
Påminner mig om detta
http://www.youtube.com/watch?v=Q22eW4R4e0M
Citera
2009-08-23, 18:03
Medlem
Hos oss används både "Har den äran" och "Ja må du leva". Blir illamående bara av blotta tanken på att sjunga "Är det en vanlig dag?", finns det verkligen folk som använder den?
Citera
2009-08-23, 18:33
Medlem
langiss avatar
Vi har alltid kört "Vi gratulerar" i vår släkt :O bor i NV skåne
Citera
2009-08-26, 14:13
Medlem
playmates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäckahäst
Ha den äran idag är bättre av den enkla anledningen att man slipper sjunga i timmar. När man sjunger Ja må han leva är det alltid nån jobbig person som bestämt ska fortsätta igenom alla de oändligt många verserna.

Alla: "...ja då ska han skjutas på en skottkärra fram!"
Jag: "ett fyrfalligt..."
Stör: "Åh när han har skjutits, åh när han har skjutits..."
Alla: "STÖN."

Ännu en rättning här i tråden.
Och när han har skjutits heter det faktiskt.
Citera
2009-08-26, 15:00
Medlem
"Ja må han leva" låter jävligt naturligt för mig i alla fall, den andra tror jag bara att jag har hört en enda gång.
Citera
2009-08-26, 15:02
Medlem
wonderlands avatar
Har väl varit lite olika, men främst Ja må hon leva. Vi gratulerar eller Med enkel tulipan var väl främst på namnsdagar när man var liten eller när det gällde gamla släktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bäckahäst
Ha den äran idag är bättre av den enkla anledningen att man slipper sjunga i timmar. När man sjunger Ja må han leva är det alltid nån jobbig person som bestämt ska fortsätta igenom alla de oändligt många verserna.

Alla: "...ja då ska han skjutas på en skottkärra fram!"
Jag: "ett fyrfalligt..."
Stör: "Åh när han har skjutits, åh när han har skjutits..."
Alla: "STÖN."

Ja fan vad irriterande det är, haha. Och trots att man sjunger låten rätt sällan så kan man inte hjälpa att sucka. I släkten har vi oftast samma släkting som vid varje födelsedagssång ska börja sjunga på andra versen. Vilket resulterar i alla ropar "NEEEEEJ!".
Senast redigerad av wonderland 2009-08-26 kl. 15:05.
Citera
2010-04-28, 12:14
Medlem
Dingbatss avatar
Varför kommer gamla trådar upp som "heta" för? Nu nekrar jag den här för jag har nåt att tillföra, men ändå.

Ja må han leva är det som gäller.

Jag har aldrig hört talas om Ha den äran idag. Är det samma som engelska Happy birthday to you?
Citera
2010-04-28, 13:59
Medlem
Scrotum-faces avatar
I min familj måste vi köra båda, det är iaf vad mina päron tycker...men i detta multikulturella samhället bli det snart att vi alla sjunger på arabiska!
Citera
2010-04-28, 14:41
Medlem
Kivans avatar
Övrigt -> Kultur
Citera
2010-06-15, 10:56
Medlem
fistbuddhas avatar
Det är "jag må h*n leva" som gäller. Vet dock att det kan skilja, eller har gjort det i alla fall, på hur många "hurra" man använder. I vissa delar av Skåne är det ett trefaldigt leve för de som tillhör pöbeln och fyra för kungen.
Citera
2010-06-15, 11:16
Medlem
Magnus.nilssons avatar
"Ha den äran" låter väldigt gammalmodigt, i mitt sälskap sjunger vi "ja må h*n leva". Dock har jag en vän vars familj har skrivit en egen låt, ganska töntigt enligt mig då sången har dagisnivå.
Citera
2010-06-15, 12:00
Medlem
scroshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus.nilsson
"Ha den äran" låter väldigt gammalmodigt, i mitt sälskap sjunger vi "ja må h*n leva". Dock har jag en vän vars familj har skrivit en egen låt, ganska töntigt enligt mig då sången har dagisnivå.

Skriver den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in