Jag som är en kille som rider lite av och till, kan ju ge mitt perspektiv på det hela:
Det som är ganska unikt inom just hästvärlden och ridsporten, är tjejer med intressen som verkligen tar tid. Medeltjejen idag som är i 20 årsåldern har festande, mode, kompisar och kanske TV-serier som intressen. Det är få som har något intresse (utöver Facebook kanske) som tar flera timmar per dag. Det gör hästtjejer lite unika. Precis som med alla som har intressen, så diskuteras dessa olika mycket. Tjejer som har mode som största intresse brukar prata mode, tjejer som festar flera gånger i veckan brukar ständigt prata om fester, tjejer som gillar att resa brukar prata resor etc. Många personer brukar vara duktiga på att anpassa pratet efter lyssnaren, men inte alla. Jag har stött på hästtjejer, seglingstjejer golftjejer, modetjejer mm som inte fattar att jag kan inte bry mig mindre och därför babblar på. Men de flesta är nog socialt smarta för att anpassa samtalet, oavsett vad de har för intressen. Men då få killar har insyn i hästvärlden reagerar man mer. Om en tjej pratar resor så är det inget konstigt, för man kan själv reflektera och har oftast rest själv. Men hästar är lika avlägset som rollspel eller kaninhoppning för de flesta killar, så det framstår som så mycket mer ointressant.
Tjejer är i stor majoritet i hästvärlden på alla nivåer som inte är elitnivå (där det är ganska jämnt). Tjejer är enligt min empiriska analys (och många andras) mer benägna att skvallra och jämföra sig med andra, och därför råder det ibland en sådan stämning över vissa tävlingar och arrangemang. Men samtidigt är man mån om alla andra och det brukar sällan vara svårt att få hjälp eller tips. Lite skenheligt ibland dock. Men folket som tillhör samma stall som en själv eller samma förening brukar nästan uteslutande alltid vara genuint trevliga. Skenheligheten är mer på tävlingar.
Sysslar man mycket med hästar och tävlar, så stöter man också på mycket folk och hästtjejer är därför oftast väldigt sociala. Däremot har jag märkt att tjejer som växt upp med hästar på landat och tränat på egen hand, brukar ibland kunna vara lite inåtvända. Gissningsvis då hästen har tagit mycket tid men man har inte fått den sociala miljön som man t.ex. får i ett stort stall. Men detta gäller så klart inte alla. Även en del ensamma tjejer söker tröst i sin häst, precis som vissa ensamma tjejer skaffar hundar eller katter. Just för att ha något levande att umgås med när man inte har så mycket människor att umgås med.
Ridning är ett dyrt och tidskrävande intresse. Det är därför naturligt att hästtjejer ofta pysslar med sina hästar och ofta är i stallet.
Som ett svar på sista punkten så brukar hästtjejer vara duktiga i sängen och ha tajta rövar. Det är i alla fall min slutsats.
Trotts att jag själv rider så kan jag faktiskt störa mig ibland på hästfolk som i offentliga sammanhang bara ska prata om sina hästar trotts att det är så uppenbart att ingen bryr sig. Men folk får ju prata om vad de vill... Sedan så läser jag inga hästbloggar just för att jag inte kunde bry mig mindre om hur andra personers dressyrpass har gått. Men ingen tvingar ju en att läsa hästbloggar eller att prata med hästtjejer heller för den delen.