2011-08-13, 04:31
Medlem
Zkeks avatar
Streama ut min dreambox online

Jag har en dreambox och skulle vilja streama ut den på internet så att jag kan komma åt den när jag inte är hemma samt kunna byta kanal.

Har läst lite guider och vad jag fattat så ska de räcka att öppna lite portar i routern till dreamboxen samt aktivera lite saker i dreamboxen sedan en uppkoppling på 10mbit upload. Sedan behöver jag en dator med VLC för att kunna ta emot streamen och en webbläsare för att byta kanal.

Har jag fattat rätt elr är de nåt jag behöver köpa till?
Citera
2011-08-13, 15:13
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkek
Jag har en dreambox och skulle vilja streama ut den på internet så att jag kan komma åt den när jag inte är hemma samt kunna byta kanal.

Har läst lite guider och vad jag fattat så ska de räcka att öppna lite portar i routern till dreamboxen samt aktivera lite saker i dreamboxen sedan en uppkoppling på 10mbit upload. Sedan behöver jag en dator med VLC för att kunna ta emot streamen och en webbläsare för att byta kanal.

Har jag fattat rätt elr är de nåt jag behöver köpa till?
i princip ja, men det är gränsfall om 10 mbit räcker. det är lite beroende på kanalen. det andra alternativet som normalt används vid streaming är att ta imot strömmen lokalt på nätverket i en dator, komprimera den till ett mer passande format och strömma den vidare ut på nätet. du hittar mer info på http://www.dreamboxx.nu/
Citera
2011-08-13, 20:01
Medlem
Hej jag har köpt en hårddisk till dreambox 600-c pvr (?) som jag nyss har monterat in i boxen. Nu när jag vill spela in program så funkar det inte. Jag har också testat formatera hårddisken, om det nu ska ge någon hjälp. När jag försöker spela in så står det: Inspelning misslyckad pga otillgänglig lagring. Någon som vet hur jag ska gå till väga?

Läste även någonstans att man skulle koppla in hårddisken i datorn och formatera den där? Hur gör man det? Kan nämligen inte ett skvatt. Så be nice, och tackar för svar!
Senast redigerad av Camileon 2011-08-13 kl. 20:53.
Citera
2011-08-14, 18:35
Bannlyst
hej

hur kollar man upp sin logg t.ex newcs logg på dm600?
Citera
2011-08-17, 17:06
Medlem
Jag har ett problem hoppas någon kanske kan hjälpa mig. Har en dreambox dm 500 c som fungerat rätt bra tills två veckor sen börja bilden hacka och frysa sig. Och för några dagar sen så verkar den ha dött ut helt. Får ingen bild alls. Någon som vet vad det kan bero på. Har testat nya kablar och nätverket fungerar utmärkt. Är det något man kan reparera eller ska man köpa ny box?
Citera
2011-08-17, 17:17
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
hej

hur kollar man upp sin logg t.ex newcs logg på dm600?
vet inte hur det är med just newcs, men det brukar skapas loggfiler i TMP-mappen.
finns garanterat nått plugin för att kolla det enkelt direkt på TVn.
Citera
2011-08-17, 17:25
Medlem
Hej

Monterade ett Thor 1w huvud på min parabol(har sirius sen innan). när jag skulle ställa in disc switchen så har jag råkat göra så att alla utom 1 satelit i tunerkonfigurationsläget har försvunnit, Finns bara Astra4A(4,8E) kvar. Hur gör jag för att få tillbaka dom andra utan att förstöra någon annan inställning?

Det är en dm800hd pvr
Citera
2011-08-17, 18:10
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aasmilyy
Hej

Monterade ett Thor 1w huvud på min parabol(har sirius sen innan). när jag skulle ställa in disc switchen så har jag råkat göra så att alla utom 1 satelit i tunerkonfigurationsläget har försvunnit, Finns bara Astra4A(4,8E) kvar. Hur gör jag för att få tillbaka dom andra utan att förstöra någon annan inställning?

Det är en dm800hd pvr

Hur ser det ut idag, har du 4 LNB (1W, 4,8E, 13E och 19,2E)? Om du kunde slänga upp en bild på hur det ser ut i inställningarna så skulle det nog hjälpa.
Citera
2011-08-17, 19:16
Medlem
nej, har kört med 1st lnb, nu monterat 1 lnb till. men i tunermenyn finna bara astra4a att välja, innan fanns alla andra sateliter med där som man kunder välja vilka man riktat parabolen mot
Citera
2011-08-17, 19:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
nej, har kört med 1st lnb, nu monterat 1 lnb till. men i tunermenyn finna bara astra4a att välja, innan fanns alla andra sateliter med där som man kunder välja vilka man riktat parabolen mot
om jag minns rätt så styrs det av vilka transpondrar som finns i din satellites.xml
prova generera en ny här: http://satellites-xml.eu/ och lägg in i boxen
Citera
2011-08-17, 20:11
Medlem
du råkar inte veta någon typ guide hur man får över satellites filen i dreamboxen, misstänker att den skall ftp den in i boxen
Citera
2011-08-17, 20:49
Medlem
stilltons avatar
Citat:
du råkar inte veta någon typ guide hur man får över satellites filen i dreamboxen, misstänker att den skall ftp den in i boxen
det gör du som vilken filöverföring som helst. annars kanske det finns något plugin till din box som laddar ner en ny satellites.xml

grunderna lär du dig nog enklast på www.dreamboxx.nu
har inte sysslat med dreambox på flera år själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in