2009-08-21, 09:32
Medlem
Deliras avatar
Tjaaa, det stod några Macar på en av mina arbetsplatser i början på 90-talet. På dem satte vi tidningar och kataloger. -94 fick jag en LC av min svägerska och trivdes som tusan med den. Och sedan fortsatte det bara.

Varför jag använder Mac idag är därför att de erbjuder snygga, genomtänkta och för mig tillräckligt kraftfulla datorer. Som jag ser det finns det inte en enda PC (ja, Mac är en PC yada-yada) som kan mäta sig med den helhet som min iMac 3,06 Ghz ger mig, tillsammans med OS X är det en oslagbar kombination. Min MacBook Pro (förra modellen) är fantastisk och den följer med mig överallt. Jag har inte sett någon PC som erbjuder samma komponenter i ett lika slimmat skal.

Jag har en PC som jag byggde själv, uhm, 2003 tror jag. Hade en innan det också som jag köpte av en vän. De funkar, men Windows har aldrig fått mig att känna mig helt tillfreds, så, det blev Mac igen som primär dator 2006. Det ska mycket till för att jag ska vända igen.
2009-08-21, 09:43
Medlem
Aolis avatar
Jag byter så fort jag får råd. Skittrött på Windows. Om inte 7an innehåller det man vill så blir det aldrig mer Windows. Microsoft har haft 30 år på sig nu och fortfarande inte fattat.
Jag behöver inte snygga knappar, utan bra funktioner och det tror jag Mac kan erbjuda.
2009-08-21, 10:05
Medlem
Rhyss avatar
Jag är en tvåa, kom i kontakt med Macvärlden under min utbildning.

Har haft ett antal windowsburkar, men har alltid sett MacOS som överlägset Windows, även innan OSX.
2009-08-21, 10:06
Medlem
Uppvuxen med PC och Windows för det mesta. Haft Mac ett tag.

Skulle aldrig köra Mac stationärt eftersom jag anser att både Mac Mini och iMac erbjuder skitspecs för pengarna. Stationärt är det Windows och Linux som gäller för hela slanten. Bärbart kör jag dock med en Macbook Pro eftersom Apple koncentrerar sig på vad som är viktigt för mig i det segmentet (snygg, bra byggkvalitet, lätt vikt och bra batteritider) och jag tycker att Dell, HP osv har hamnat efter på denna fronten.

Vilket operativsystem som körs bryr jag mig inte mycket om, mesta av mjukvaran jag använder är gratis open source och finns till alla tre, trivs bra i både OSX, Windows och Ubuntu/Linux.
2009-08-21, 10:42
Medlem
Random-Walks avatar
Jag förstår absolut att man kan föredra mac eftersom det bör flyta på stabilare då mjukvaran är anpassad för mer specifik hårdvara. Däremot tycker jag att det låter konstigt när ni macanvändare berättar om era tidigare PC-erfarenheter med krångel, drivrutiner som inte fungerar, ständiga uppdateringar och virus som förstör datorn. Jag har aldrig använt mac så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt, men jag kan säga att jag aldrig upplevt samma grad av problem med pc som ni beskriver. Varje gång jag slår på datorn så fungerar allting felfritt, precis så som jag vill ha det.

Sen finns det ju hundra andra anledningar att välja mac före pc eller pc före mac också för den delen.
2009-08-21, 11:17
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk
Jag förstår absolut att man kan föredra mac eftersom det bör flyta på stabilare då mjukvaran är anpassad för mer specifik hårdvara. Däremot tycker jag att det låter konstigt när ni macanvändare berättar om era tidigare PC-erfarenheter med krångel, drivrutiner som inte fungerar, ständiga uppdateringar och virus som förstör datorn. Jag har aldrig använt mac så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt, men jag kan säga att jag aldrig upplevt samma grad av problem med pc som ni beskriver. Varje gång jag slår på datorn så fungerar allting felfritt, precis så som jag vill ha det.

Sen finns det ju hundra andra anledningar att välja mac före pc eller pc före mac också för den delen.

Helt rätt att Windows av idag är mycket bättre än äldre versioner, främst när det gäller drivrutiner etc. Men jag har varit med från pre-Windows tiden på PC-sidan och har lite av ackumulerad frustration över Windows.

Men jag tycker att man skall använda det OS som bäst motsvarar de behov man har. Privat kör jag 95% Mac, resterande 5% är spel. Yrkesmässigt så har jag de senaste sex åren kört 100% PC och livet leker där också, för så fort något krånglar så ringer man på support-killen
2009-08-21, 11:27
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk

Jag säger inte att det är så, men jag har hört "switchers" som först NÄR de bytt uppmärksammat trasslet med Windows. De såg inte skogen för alla träden om du förstår vad jag menar. Det innebär inte att Windows är dåligt, utan det kan ju vara mängden olika varianter av hårdvara som det handlar om.

Gällande virus så fick jag det vid några tillfällen när jag hade PC (XP). Antagligen för att jag är van vid Mac och för att jag inte satt och paranoidsurfade. När man använder PC så gäller det att man är mer, hm, medveten om dessa säkerhetsproblem än på Mac. Jag lägger ingen värdering i det utan bara konstaterar att så är fallet.

Citat:

Visst är det så, men dessa anledningar är ju högst individuella också.
2009-08-21, 12:11
Medlem
fatattacks avatar
Jag arbetar hela dagarna med systemutveckling av skräddarsydda applikationer åt mina kunder (egen företagare sedan 10år). Jag bytte i början av 2008 till Mac. Aldrig ångrat detta byte en sekund.. har en numera en iMac 24, Mac mini, Macbook 13 samt iPhone och, som sagt, allt bara fungerar perfekt.
Och när jag till nöds måste bygga/testa mina system för Windows startas valfri version av dessa enkelt via Parallels. XP känns verkligen antikt i jämförelse.
All min säkerhets kopiering sker trådlöst via Time Machine vilket ju är helt suveränt.

Med facit i hand har jag ökat min produktivitet och minskat overhead tid som tidigare åtgått åt ovidkommande. Detta var min avsikt med bytet vilket har infriats med råge.

Det enda jag kan komma på är att jag inte kan ha 2 skärmar till min iMac - det var en feature jag uppskattade på PC... för detta krävs väl en Mac Pro kan jag tro.. vilket det får bli under 2010.
Senast redigerad av fatattack 2009-08-21 kl. 12:18.
2009-08-21, 12:25
Medlem
miklons avatar
Ok, jag kör ett seriöst svar också, eftersom Hisper bestämt sig för att ge tråden en chans.

Jag bytte till Mac för 3-4 år sedan. Min dåvarande PC hade börjat sjunga på slutversen och jag hade bestämt mig för att köpa en ny dator. Jag surfade runt lite, såg att en elektronikkedja reade ut G4-minis och tänkte "varför inte ge det en chans". På den vägen är det. Jag upplevde direkt att OS X kändes lite fräschare, stabilare och trevligare än Windows och Linux, som jag körde innan.

Idag kör jag bara Mac hemma, men då ska det i ärlighetens namn sägas att jag inte köpt någon Mac sedan G4:an, jag har däremot fått ett par begagnade från generösa arbetsgivare.

Skulle jag idag köpa en dator så skulle Mac vara en kandidat, men jag kan inte säkert säga att jag skulle köpa en. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en vanlig PC-burk (förmodligen en laptop) och köra Linux på den. Jag har inget behov av särskilt vass hårdvara och skulle jag köpa en dator privat skulle jag nog vara snål och välja en low-end-maskin och där finns ju egentligen inget alternativ från Apple.
2009-08-21, 12:25
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
Jag arbetar hela dagarna med systemutveckling av skräddarsydda applikationer åt mina kunder (egen företagare sedan 10år). Jag bytte i början av 2008 till Mac. Aldrig ångrat detta byte en sekund.. har en numera en iMac 24, Mac mini, Macbook 13 samt iPhone och, som sagt, allt bara fungerar perfekt.
Och när jag till nöds måste bygga/testa mina system för Windows startas valfri version av dessa enkelt via Parallels. XP känns verkligen antikt i jämförelse.
All min säkerhets kopiering sker trådlöst via Time Machine vilket ju är helt suveränt.

Med facit i hand har jag ökat min produktivitet och minskat overhead tid som tidigare åtgått åt ovidkommande. Detta var min avsikt med bytet vilket har infriats med råge.

Det enda jag kan komma på är att jag inte kan ha 2 skärmar till min iMac - det var en feature jag uppskattade på PC... för detta krävs väl en Mac Pro kan jag tro.. vilket det får bli under 2010.

Det går visst. MiniDisplay -> DVI-adapter
2009-08-21, 12:27
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Jag tror att h*n menar två externa skärmar.
2009-08-21, 12:33
Medlem
fatattacks avatar
du ser.. det går också.. visste jag inte- tack - och det gäller bara en extern skärm... måste upp å det snaraste...

Tips på skärm som harmonierar med iMac skärmen?
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in