• 1
  • 2
2009-08-21, 00:00
Bannlyst
Ja just det, varför använder ni mac egentligen? Jag har några teorier till det.

1. Man är uppvuxen med mac i familjen.

2. Man har pluggat till grafisk designer etc.

3. Man tycker de är mer estetiskt tilltalande. Gäller oftast tjejer.

Förr i tiden (tidigt 90-tal) var det nog så att om man skulle hålla på med media, musik osv så var mac bättre, pga av de kompabiltetsproblem som pc hade. Nu är det ju inte så, men den inställningen har ändå hållt i sig. Personligen förstår jag inte varför man vill betala mer för en dator man kan göra mindre med.

Berätta varför ni valt mac!
2009-08-21, 00:03
Medlem
JokkMokks avatar
Jag använder Mac eftersom jag var trött på PC och framför allt windows. Alla felmeddelanden och skräp som jag har sluppit med mac är också en bonus.

Jag stödjer alla dina teorier men jag var helt enkelt trött på PC och jag är en gamer.

(Jag har haft mac i 4 månader)
2009-08-21, 00:05
Medlem
KryddAs avatar
Slipper virus osv (risken är mycket mindre iaf).
2009-08-21, 00:08
Medlem
Dr. Löhks avatar
Allt bara funkar. Så enkelt är det.

Men din teori stämmer in på mig. Jag är en tvåa.
2009-08-21, 00:12
Medlem
soers avatar
För jag har råd med en kvalitetsdator som jag kan lita på, som är snygg och som inte krånglar. Den låter mig dessutom ägna maximal tid åt det jag vill åstadkomma med datorn istället för att pula med krånglande drivrutiner eller uppdatera antivirusprogrammet.
2009-08-21, 00:13
Medlem
Jag blev lurad med skitsnack och bästa hjärntvätteriet som går att åskåda.
Ni behöver inte lägga er i nu och göra stor grej av detta, det är mina åsikter, det är så de blev med att få mac, jag blev lurad helt enkelt.

Nu får nån annan berätta varför de använder mac.
2009-08-21, 00:16
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag är lat och orkar därmed inte underhålla en dator med Windows.
2009-08-21, 00:19
Medlem
Bleeps avatar
1. Av vana. Jag har kört Mac i tjugo år. Varför uppfinna hjulet på nytt dvs byta till PC?

2. Att man kan göra mindre med en Mac är bara sant när det gäller vissa dataspel. Att det finns femhundra ordbehandlingsprogram för PC och 'bara' femtio för Mac betyder inte man kan skriva mer med en PC...

3. Virus, virus, virus. Jag har som sagt kört Mac i tjugo år och lyssna riktigt noga nu: Ett enda virus. Ett enda! Hur många som suttit vid PC i tjugo år kan säga detsamma?

4. Priset? Om man uppskattar kvalitet betalar man gärna mer. Det är ungefär som att åka taxi här i huvudstan: nästan alla som åker taxi ofta väljer TaxiStockholm trots att de är dyrast. De är helt enkelt bäst. Man betalar gladeligen mer för en bra produkt!
2009-08-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
4. Priset? Om man uppskattar kvalitet betalar man gärna mer. Det är ungefär som att åka taxi här i huvudstan: nästan alla som åker taxi ofta väljer TaxiStockholm trots att de är dyrast. De är helt enkelt bäst. Man betalar gladeligen mer för en bra produkt!
haha. har exakt motsatta upplevelsen av taxi sthlm... men, det är lite som du säger; mac har själva valt ut hårdvaran till sina produkter och anpassat mjukvaran därefter. summan blir en stabilitet man inte kan hitta hos en massproducering som ska passa så mycket som möjligt.
liksom någon ovan gick jag över till mac för att jag hade råd och var så jääävla trött på windows. jag kommer aldrig ångra det. en dator har aldrig fungerat så bra i hela mitt liv av ms-pcs.
2009-08-21, 00:46
Medlem
trickydicks avatar
Därför att det inte finns något alternativ sedan BeOS lades ner…

Kör Ubuntu på en lite sketen bärbar, det duger där, men på min arbetstation duger bara Snow leopard…
2009-08-21, 00:56
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxar
J3. Man tycker de är mer estetiskt tilltalande. Gäller oftast tjejer
Det var nog den anledningen som gjorde att jag först började fundera på ett byte, trots att jag varken är tjej eller bög.

Jag ville helt enkelt prova nåt nytt inom datorvärlden då jag inte tyckte Windows var roligt att arbeta med till slut. Sneglade på Macen och sen chansade jag och köpte en MacBook Pro, hade aldrig i mitt liv använt en innan jag fick hem den med posten.

Jag jobbar väldigt mycket datorer och studerade design på gymnasiet för ett antal år sen och bytet från PC till Mac har enbart varit positivt.
2009-08-21, 01:10
Medlem
Linkerts avatar
Använde Mac under hela min gymnasieutbildning (tre år). Först i början var jag en patetisk "Mac suger ju!! blä blä jag har inte använt en mac på riktigt blä blä"-pöjk men i mitten av andra klass började jag känna hur underbara dessa maskiner är.

Applikationerna som finns till OS X är i min erfarenhet oftast extremt välgjorda. Kvalité över kvantitet med andra ord.

OS X är väldigt logiskt och har en extremt trevlig miljö att arbeta med. Dvs, mindre huvudvärk och mer arbete.

Mac gör mitt liv lättare.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in