2009-08-21, 01:22
Medlem
För att jävlas med alla som inte har råd med en.
2009-08-21, 01:41
Medlem
flipper1446s avatar
Skittråd med skitinlägg som är på god väg att förvandlas till en miniatyrversion av Mac vs PC-tråden. Till TS kan jag väl säga:
1. Jag växte upp med PC.
2. Jag har inte ens slutbetyg från gymnasiet.
3. Jag är kille.
Sedan får jag hålla med Nattbussen:
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen
För att jävlas med alla som inte har råd med en.
2009-08-21, 04:34
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxar
Ja just det, varför använder ni mac egentligen? Jag har några teorier till det.

1. Man är uppvuxen med mac i familjen.

2. Man har pluggat till grafisk designer etc.

3. Man tycker de är mer estetiskt tilltalande. Gäller oftast tjejer.

Förr i tiden (tidigt 90-tal) var det nog så att om man skulle hålla på med media, musik osv så var mac bättre, pga av de kompabiltetsproblem som pc hade. Nu är det ju inte så, men den inställningen har ändå hållt i sig. Personligen förstår jag inte varför man vill betala mer för en dator man kan göra mindre med.

Berätta varför ni valt mac!

förvisso använder jag min dator till foto red. och lite annat men det är långt ifrån varför jag just hellre använder mac.

1. jag använder hellre min mac pga. att den är mer stabilare än vad jag någonsin har sett en pc.

2. att drabbas utav virus etc. är minimal. får väl även tillägga att man slipper ännu ett program för att hålla sin dator vid liv och säker.

finns fler varför men att dra upp alla dessa skulle det bli en väldigt lång listan.

fattar inte vad du svammlar om, finns det något i programväg som finns till pc som inte finns till mac? (likvärdigt program)

denna fråga/trådstart känns väldigt som att den ska ligga i mac vs pc tråden.
2009-08-21, 06:21
Medlem
Jag bytte efter att min PC krashade mitt under ett stort arbete på universitetet. Detta berodde på att jag hade missat att uppdatera min brandvägg, vilket gjorde att över en natt så var precis full med hästar. På den tiden bodde jag på studentboende med en väldig generöst uppkoppling som tillät allt, detta medförde dock att jag och mina grannar behövde formatera om våra datorer 2-3 gånger per år.

Nu efter 5 år med Mac så har jag bara behövt formatera om en enda gång. Då ska tilläggas att jag nu förtiden sitter med en snällare lina men att jag använder datorn minst lika slarvigt som förr. Det vill säga inte sköter uppdateringar som jag ska.

Förutom detta så är byte tillbaka ändå helt otänkbart. Jag har dagsläget en Macbook av enklaste modell men det klarar ända av mer än mina kompisar och kollegors pc. Min svåger som är dataingenjör sitter på 5-6 burkar hemma som är kopplade i någon sorts nätverk, men som ändå inte fungera bättre än min mac.

Visst är dom kanske dyrare i inköp men då jag använder mig av den dagligen i mitt arbete till olika saker så är det värt att betala några kronor extra för något som fungerar helt utan anmärkning.
2009-08-21, 06:34
Bannlyst
Jag skulle lätt välja MAC OS X, 11 av 10 möjliga gånger om vi nu jämför med Windows.

Jag är ingen gamer, därmed skulle MAC tillfredställa mina behov.
Säkerhet
Stabilitet
I princip virusfritt

Sen har jag en viss förkärlek till Unix, vilket också OS X också är baserat på.

Dock har jag inte råd med detta exklusiva OS, så jag får nöja mig med Linux så länge.
2009-08-21, 07:44
Medlem
miklons avatar
Jag kör Mac för att jag gillar äpplen.
2009-08-21, 07:58
Bannlyst
Jag har inte fått min sablans mac än, men jag kan väl ändå få svara eftersom jag kommer att köpa en?

Okej tack.

* Jag har kört windows nu sedan win 3.11. Jag börjar helt enkelt tröttna på windows. Jag börjar tröttna på att vara vaksam med vilka länkar jag trycker på så att jag inte råkar få ett fult script som körs, eller att något virus laddas ner på datorn.
Jag är trött på alla windows uppdateringar som jag måste ladda ner, om och om igen.. Jag är trött på hur windows fönstren ser ut, bokstavligen.. Ta vilket fönster som helst, msns chat-fönster, firefox chatfönster.. utforskarens fönster.. det är bara för mycket... Win7 tycker jag däremot ser mycket snyggare ut än föregångarna..

* Jag vill prova på något nytt.
* Jag har fått använda en macbook hos kusinen och hos min vän, och jag blir som ett barn i en godisaffär varje gång jag använder macbooken med tillhörande OSX. Jag älskar det! Det ser så jävla snyggt ut, och det verkar vara så problemfritt (jämfört med en windowsbaserad PC).. Allt flyter på mycket bättre, ser mycket mjukare ut.. ser helt enkelt bättre ut..

* Förut skulle jag nog inte ha valt en mac, men nu när jag ser att man kan spela spel på en mac så har jag ingen anledning att inte köpa macen. Visst är priset lite dyrare, men det kan väl jämföras med att köpa en Vaio? Man får vad man betalar för.. Skillnaden är att mac inte har andra företag som säljer "macintosh" för en billigare slant men med lite sämre kvalité. Mac kör med bra kvalité från början till slut.
En mac verkar hålla mycket längre innan den börjar segna till. Och andrahands värdet på en mac är mycket högre än på en PC.

* En mac verkar vara mycket enklare att använda, speciellt roligare att använda.

Ja, det är väl egentligen mina nuvarande anledningar till varför jag vill byta.
Men kom ihåg att jag inte säger att en PC är dålig..

Edit: När jag nu drar mina jämförelser så jämför jag med HP's datorer.
2009-08-21, 08:05
Medlem
SnuFFs avatar
Farsan jobbar i reklambranchen så jag växte upp med mac.

Har hållt på och redigerat med film i många år och då behövs final cut.

Har alltid ärvt en massa datorer av farsan så fort han har köpt en ny. Men för några månader sen köpte jag min första mac ensam
2009-08-21, 08:15
Medlem
Hispers avatar
På företaget jag jobbade på så använde vi Mac och PC (PC = Windowsbaserad dator) parallellt. Vi gjorde CD-ROM produktioner som skulle fungera på båda plattformarna. Jag noterade att Mac-världen var "snällare", man behövde inte vara så fokuserad på alla patchar, virusuppdateringar, maskar osv osv. Detta ledde till att jag började fundera på Mac som hemmadator och så kom OSX och då var det inget att fundera på tyckte jag och min första PowerBook, jag tror de hette det i alla fall, inköptes.
2009-08-21, 08:20
Medlem
Hispers avatar
Låt nu denna tråden inte bli en pajkastningstråd som den gamla PC vs. Mac tråden!!!

Personliga angrepp, detaljjämförelser av programvara X vs Y etc kommer att leda till radering och ev tillsägelser. Tråden handlar om varför DU använder Mac, inget annat.

/Moderator
2009-08-21, 08:25
Medlem
Hispers avatar
OT raderat.

Den här tråden handlar om varför man använder Mac, inte primärt om prisjämförelser osv.

Skjut inte den här tråden i sank med en massa tjafs.

/Mod
2009-08-21, 08:57
Medlem
Bra fråga, men jämförelse med Windows är oundviklig. Jag supportar Windows på dagarna, när jag kommer hem vill jag inte felsöka, formatera, konfigurera, leta drivrutiner och byta kort. Jag vill ha en dator som bara fungerar. Det har jag nu och den heter Mac. Jag kan lätt säga att min fritid har fått ett högre värde.

Håller med om de fördelar som nämnts. Stabilare och smartare operativ. Det finns de som tycker Windows och OS X ser likartat ut. När man använt mac ett tag tycker iaf jag att avståndet mellan OS X och alla andra OS är milslångt.

Jag jobbar inte med reklam, jag har mest varit omgiven av PC men jag fick en begagnad Mac en gång. Tror annars tröskeln är hög för inbitna PC-användare. Mac har också en av de bästa reklamkampanjerna men vad som behövs är att folk verkligen får prova denna fantastiska maskin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in