Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
På vilket sätt är det mer orättvist än t.ex. Phelps fördel av att ha en helt bisarr kroppsbyggnad(oproportionerligt lång/smal överkropp och ännu längre armar och korta ben samtidigt som han hade helt enorma fötter).
Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
I ”herrklassen” får alla människor delta. Det finns inget tvivel om att Phelps är en människa.
Precis, för att Aramir2s jämförelse ska vara likvärdig måste det vara oklart om Phelps verkligen inte är mer fisk än människa.
De finns inget reglemente som styr t.ex. fotstorlek för simmare, däremot finns det - tvärtemot vad vissa rabiata Semenya-anhängare påstår - begränsningar även för mäns deltagande: Fullt friska män får inte tävla mot handikappade i Paralympics, en 25-årig man får inte deltaga i ett U21-mästerskap, en man som väger 100 kg får inte vara med i flugviktsklassen, osv.
Problemet är att gränsdragningen man/kvinna inte är lika enkel som att titta på en våg, men där får IAAF faktiskt skylla sig själva för att inte ha stake nog (om uttrycket ursäktas) att sätta ner foten och åtminstone försöka göra en tydlig avgränsning. Istället har man hattat runt i åratal och varit orolig för att inte vara tillräckligt inkluderande (kromosom-test ansågs t.ex. inte vara tillräckligt inkluderande) och PK.
För mig är det inte självklart att Semenya ska få tävla mot kvinnor. Det är inte heller självklart att hon
inte ska få tävla mot kvinnor. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Men nog hade det varit bättre om hon inte var med.
Semenya-typer växer inte på träd, men exempel på män som byter kön i vuxen ålder och tävlar mot kvinnor finns numera i massor av olika idrotter. Det lär bli värre innan det blir bättre.