2019-05-02, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Som jag förstått saken och läste om det för flera år sedan så är hon egentligen ”tvåkönad”

Hon har en vagina men även testiklar som ej ”trillat ned” och ligger kvar där inne.

Rätta mig om jag har fel?
Naturen kanske hade en dålig dag på jobbet...
Citera
2019-05-02, 09:38
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
På vilket sätt är det mer orättvist än t.ex. Phelps fördel av att ha en helt bisarr kroppsbyggnad(oproportionerligt lång/smal överkropp och ännu längre armar och korta ben samtidigt som han hade helt enorma fötter).

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
I ”herrklassen” får alla människor delta. Det finns inget tvivel om att Phelps är en människa.

Precis, för att Aramir2s jämförelse ska vara likvärdig måste det vara oklart om Phelps verkligen inte är mer fisk än människa.

De finns inget reglemente som styr t.ex. fotstorlek för simmare, däremot finns det - tvärtemot vad vissa rabiata Semenya-anhängare påstår - begränsningar även för mäns deltagande: Fullt friska män får inte tävla mot handikappade i Paralympics, en 25-årig man får inte deltaga i ett U21-mästerskap, en man som väger 100 kg får inte vara med i flugviktsklassen, osv.

Problemet är att gränsdragningen man/kvinna inte är lika enkel som att titta på en våg, men där får IAAF faktiskt skylla sig själva för att inte ha stake nog (om uttrycket ursäktas) att sätta ner foten och åtminstone försöka göra en tydlig avgränsning. Istället har man hattat runt i åratal och varit orolig för att inte vara tillräckligt inkluderande (kromosom-test ansågs t.ex. inte vara tillräckligt inkluderande) och PK.

För mig är det inte självklart att Semenya ska få tävla mot kvinnor. Det är inte heller självklart att hon inte ska få tävla mot kvinnor. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Men nog hade det varit bättre om hon inte var med.

Semenya-typer växer inte på träd, men exempel på män som byter kön i vuxen ålder och tävlar mot kvinnor finns numera i massor av olika idrotter. Det lär bli värre innan det blir bättre.
Citera
2019-05-02, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Hon har ju någon form av märkligt könsorgan, det putar under byxorna som det inte gör på en kvinna.

https://africanwomanwarrior.wordpres...heryl-roberts/

https://www.nytimes.com/2016/08/20/s...00-meters.html

Hahaha, ja inte sant? Rätt avslöjande bild där på den första bloggen (och ironiskt nog postade av en som ser detta som en fråga om att "försvara svarta kvinnors kroppar").
Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-02 kl. 09:47.
Citera
2019-05-02, 10:03
Medlem
Ophes avatar
Hur blir det åt andra hållet nu när man inte ska tävla "naturligt" längre? Får dem med naturligt lägre nivåer medicinera upp sig till max-nivåer?
Citera
2019-05-02, 10:16
Medlem
Är det inte enklast att ta bort herr och damklasser och bara ha en? Som vi alla vet är ju kön en social konstruktion.
Och släppa dopingen fri, då får vi en sann freakshow som rent av kan bli värd att titta på.
Senast redigerad av HalHandyman 2019-05-02 kl. 10:26.
Citera
2019-05-02, 11:05
Medlem
https://www.svt.se/svttext/web/pages/303.html

"Caster Semenya förlorade i idrottens skiljedomstol, Cas, i går. Nu öppnar det sydafrikanska friidrottsförbundet, Asa, för att överklaga beslutet till Schweiz högsta domstol, samt jämför beslutet med apartheid."
Citera
2019-05-02, 11:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.svt.se/svttext/web/pages/303.html

"Caster Semenya förlorade i idrottens skiljedomstol, Cas, i går. Nu öppnar det sydafrikanska friidrottsförbundet, Asa, för att överklaga beslutet till Schweiz högsta domstol, samt jämför beslutet med apartheid."

Tror inte att Schweiz' HD har någon rätt (dvs jurisdiktion) att fälla CAS och IAAF för brott mot de mänskliga rättigheterna. Eller ens lust att göra det.

Sydafrikanerna är inne i en återvändsgränd. Apartheid, herregud...
Citera
2019-05-02, 11:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tror inte att Schweiz' HD har någon rätt (dvs jurisdiktion) att fälla CAS och IAAF för brott mot de mänskliga rättigheterna. Eller ens lust att göra det.

Sydafrikanerna är inne i en återvändsgränd. Apartheid, herregud...
CAS beslut kan alltid överklagas till Schweiz HD. Det är högsta instans i idrottsvärlden.
Citera
2019-05-02, 11:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
CAS beslut kan alltid överklagas till Schweiz HD. Det är högsta instans i idrottsvärlden.

Litet märkligt att värdlandets högsta domstol har den rollen - men jag betvivlar starkt att det spelar någon roll i det här fallet.
Citera
2019-05-02, 11:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Litet märkligt att värdlandets högsta domstol har den rollen - men jag betvivlar starkt att det spelar någon roll i det här fallet.
Jag har inte läst domen. Men vore jag afrikan kanske jag skulle försöka angripa det märkliga valet av distanser. Afrikanerna kanske försöker påvisa att det är riktat mot Semenya.

Men jag tror alltså att "PK-folket" vill ha denna dom som ett led i en attack mot Afrika. Så dessa afrikaner har nog ingen chans.

Vad jag hört från enstaka intervjuer med afrikanska ledare verkar de inte alltid heller försvara sina utövare maximalt.
Citera
2019-05-02, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte läst domen. Men vore jag afrikan kanske jag skulle försöka angripa det märkliga valet av distanser. Afrikanerna kanske försöker påvisa att det är riktat mot Semenya.

Men jag tror alltså att "PK-folket" vill ha denna dom som ett led i en attack mot Afrika. Så dessa afrikaner har nog ingen chans.

Vad jag hört från enstaka intervjuer med afrikanska ledare verkar de inte alltid heller försvara sina utövare maximalt.

Intressant. En del av domen är tydligen hemligstämplad, av hänsyn till Semenyas personliga integritet: än en gång stoppar en domstol eller en granskning i denna fråga undan vitala fakta och preciseringar i garderoben.
Citera
2019-05-02, 11:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Intressant. En del av domen är tydligen hemligstämplad, av hänsyn till Semenyas personliga integritet: än en gång stoppar en domstol eller en granskning i denna fråga undan vitala fakta och preciseringar i garderoben.
Jag har bytt sida Jag hejar på Semenya och afrikanerna
Man måste självklart ha en gräns. Regeln från 2011 var det bästa sättet att dela in klasser. Testosteronnivå för alla.

Hur blir det med Semenya i framtiden?
Räknas hon som kille på 1500 men tjej på 5000? Hon får ha med sig olika tävlingsdräkt för de olika loppen
Senast redigerad av wwr 2019-05-02 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in