Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-02, 12:05
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har bytt sida Jag hejar på Semenya och afrikanerna
Man måste självklart ha en gräns. Regeln från 2011 var det bästa sättet att dela in klasser. Testosteronnivå för alla.

Hur blir det med Semenya i framtiden?
Räknas hon som kille på 1500 men tjej på 5000? Hon får ha med sig olika tävlingsdräkt för de olika loppen


Onekligen ett sätt för henne att undgå kravet på T-blockers där.

CAS' lösning är inte idealisk, men att totalt släppa alla krav på en testosterongräns och helt enkelt säga: alla som identifierar sig som kvinnor och inte helt uppenbart är män får tävla som damer, det ser jag som omöjligt. Paula Radcliffe har rätt i att en sådan hållning snabbt skulle exploateras.
Citera
2019-05-02, 12:11
  #386
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Onekligen ett sätt för henne att undgå kravet på T-blockers där.

CAS' lösning är inte idealisk, men att totalt släppa alla krav på en testosterongräns och helt enkelt säga: alla som identifierar sig som kvinnor och inte helt uppenbart är män får tävla som damer, det ser jag som omöjligt. Paula Radcliffe har rätt i att en sådan hållning snabbt skulle exploateras.
Men det är väl oreglerat nu, i alla grenar utom löpning 400-1500 m.
Min uppfattning är att man måste gå tillbaka till regeln från 2011. Alla grenar måste regleras med testosteronnivå. Det skall absolut inte släppas fritt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-05-02 kl. 12:13.
Citera
2019-05-02, 12:15
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ju oreglerat nu, i alla grenar utom löpning 400-1500 m.
Min uppfattning är att man måste gå tillbaka till regeln 2011. Alla grenar måste regleras med testosteronnivå. Det skall absolut inte släppas fritt.


Mmm nej, jag var osäker på ifall du menade allvar med "Jag har bytt sida Jag hejar på Semenya och afrikanerna". Gissade att det mest var på skoj.

Ja, man borde förstås ha testning i alla friidrottsgrenar, men det skulle väl bli ett himla liv om man försökte. Och inte bara från USA...
Citera
2019-05-02, 13:58
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är väl oreglerat nu, i alla grenar utom löpning 400-1500 m.
Min uppfattning är att man måste gå tillbaka till regeln från 2011. Alla grenar måste regleras med testosteronnivå. Det skall absolut inte släppas fritt.


Någon aktivist kommenterade på twitter att "if the first basket ball players past 7 feet tall had been women, I guarantee that there would have been restrictions on height in that sport".

Det går inte att diskutera med den sortens doktrinära personer.
Citera
2019-05-02, 13:59
  #389
Medlem
https://www.svt.se/sport/friidrott/1...-sander-direkt

"Caspanelen på tre personer var inte enig. En domare ville att Semenya skulle få idrotta utan medicinering."

Längst ner i artikeln.
Citera
2019-05-02, 14:06
  #390
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.svt.se/sport/friidrott/1...-sander-direkt

"Caspanelen på tre personer var inte enig. En domare ville att Semenya skulle få idrotta utan medicinering."

Längst ner i artikeln.
CAS brukar låta idrottaren (dess advokater) utse en av domarna, så det var förmodligen den.

Men frågeställningen är fel. Man måste naturligtvis behandla alla grenar lika. (Begränsa testosteronnivåerna) Man måste även dopingtesta alla utövare på en viss nivå lika o.s.v.

Men politikerna har fått tag i antidoping och den kopplade transfrågan så nu blir det kaos.
Citera
2019-05-02, 14:44
  #391
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.svt.se/sport/friidrott/1...-sander-direkt

"Caspanelen på tre personer var inte enig. En domare ville att Semenya skulle få idrotta utan medicinering."

Längst ner i artikeln.

Hon får väl fortfarande idrotta utan medicinering?
Citera
2019-05-02, 14:48
  #392
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hon får väl fortfarande idrotta utan medicinering?
Nej. Efter Duchee Chands överklagande som släppte alla grenar fria, så har IAAF åter infört begränsning av testosteron, men bara över 400 m - eng. mil. Det var den begränsningen som nu stod sig i CAS.

Så utan medicinering är hon tjej på 5000 men kille på 1500. De som hittar på dessa regler kan inte vara riktigt kloka i huvudet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-05-02 kl. 15:01.
Citera
2019-05-02, 14:59
  #393
Medlem
Taklampsfots avatar
Tycker det är orättvist att hon skall straffas bara för att hon naturligt har högre testosteron.
Citera
2019-05-02, 15:31
  #394
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Tycker det är orättvist att hon skall straffas bara för att hon naturligt har högre testosteron.
Hon kan ju välja att tävla med alla andra som också har testiklar och därmed ’naturligt har högre testosteron’, men det vill hon inte, hon vill tävla mot de som till skillnad från henne har livmoder istället.
Fattar inte varför man tjafsar om testohalten, gör ett dna-test istället, XX är en klass, XY en annan, oavsett hur man uppfostrats eller definierar sig.
Citera
2019-05-02, 15:36
  #395
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hon kan ju välja att tävla med alla andra som också har testiklar och därmed ’naturligt har högre testosteron’, men det vill hon inte, hon vill tävla mot de som till skillnad från henne har livmoder istället.
Fattar inte varför man tjafsar om testohalten, gör ett dna-test istället, XX är en klass, XY en annan, oavsett hur man uppfostrats eller definierar sig.
Det finns tillstånd där XX har hög testosteron. Det finns även andra kromosomuppsättningar än dessa två.

Man tänkte till runt 2010 och kom fram till testosteronnivå. Jag tror det var det bästa, enklaste och mest rättvisa. Testosteron påverkar påtagligt kapaciteten i friidrott.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-05-02 kl. 15:38.
Citera
2019-05-02, 15:38
  #396
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns tillstånd där XX har hög testosteron. Det finns även andra kromosomuppsättningar än dessa två.

Man tänkte till runt 2010 och kom fram till testosteronnivå. Jag tror det var det bästa och enklaste.
Knappast den testohalt Semenya har, väl? Och hur många downies tävlar på elitnivå i löpning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback